JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Hakuohjeet

Hae sivustolta-kenttään voi syöttää vapaasti hakusanoja.
Vapaassa tekstihaussa toimivat hakusanojen välissä seuraavat operaattorit (kirjoita operaattori aina ISOILLA kirjaimilla):

AND = kaikki sanat pitää esiintyä tekstissä
OR = joku sanoista pitää esiintyä tekstissä (jos hakusanojen välissä ei ole mitään operaattoria on oletusoperaattori OR)
NOT = Ensimmäinen sana esiintyy mutta jälkimmäiset eivät saa esiintyä tekstissä
? = kirjaimen tilalla merkitsee mitä tahansa merkkiä, esim. n?ki löytää noki, näki jne.
* = sanan lopussa merkitsee useampaa merkkiä, esim. auto* löytää sanat automaatti, autorata jne.
” = virkkeen tai sanaparin alussa ja lopussa hakee tarkalleen kirjoitetussa muodossa, esimerkiksi ”Matti Meikäläinen”

Haun tuloksena saat ruudulle osumien määrän sekä otsikkolistan jutuista, joissa hakusanat esiintyvät.
Napsauttamalla otsikkoa juttu ladataan sivulle. Mikäli hakutulos sisältää runsaasti juttuja, kannattaa tarkentaa hakumäärittelyä, jotta tulos saadaan suppeammaksi.
Avattuasi haluamasi jutun, pääset takaisin hakuun napsauttamalla selaimen Siirry sivu taaksepäin -painiketta.

Viikko

Kuukausi

6kk

? Viikon kysymys ?

Kulttuuri
4.9.2025 8.00

3D-taiturit ”elämyk­sel­lis­tävät” kulttuu­ri­pe­rintöä

Lee­na Hjelt
@la­pu­an­sa­no­mat.fi

Vir­tu­aa­li­suus avaa ovia uu­teen maa­il­maan. Kol­miu­lot­tei­sen mal­lin­nus­tek­no­lo­gi­an avul­la teh­ty do­ku­ment­ti näyt­tää, mi­ten esi­mer­kik­si Hel­sin­gin maa­mer­kis­tä, Kan­sal­lis­mu­se­on 58-met­ri­ses­tä tor­nis­ta voi ava­ta yh­den sei­nän kuin oven ja kat­soa, mil­tä mis­sä­kin ker­rok­ses­sa ja mil­lai­se­na pää­kau­pun­ki hui­pul­ta avau­tuu.

Ylis­ta­ron kir­kon ra­ken­ta­mi­nen ja uu­del­leen pur­ka­mi­nen­kin osa osal­ta, pala pa­lal­ta, käy vir­tu­aa­lis­ti kä­den kään­tees­sä. Do­ku­ment­tia teh­des­sä ker­tyi tie­toa, mil­lai­sin rat­kai­suin ja ma­te­ri­aa­lein kirk­ko on ra­ken­net­tu.

Han­nu Hyy­pän joh­ta­ma MeMo-ryh­mä tou­hu­si vä­hän ai­kaa sit­ten Rän­ki­mä­en mu­se­ol­la. Tai­vaal­la len­si drone, yh­des­sä ala­ker­ran huo­nees­sa ti­las­ta tark­kaa mit­taus­työ­tä teki la­ser­kei­laus­lai­te, ylä­ker­ras­sa tut­ki­jat mal­lin­si­vat ka­me­ral­la, kän­ny­käl­lä ja 3D-kei­lai­mel­la van­ho­ja esi­nei­tä, ku­ten ol­ter­man­nin sau­vaa ja la­ser­ku­vaus­lait­teel­la tort­tia, yh­tä ru­kin osaa.

Koh­ta Rän­ki­mä­en mu­se­ol­le­kaan ei tar­vit­se läh­teä maa­il­man ää­ris­tä, kun ra­ken­nuk­siin, ym­pä­ris­töön ja mo­niin esi­nei­siin pää­see tu­tus­tu­maan ver­kos­sa.

MeMo-ryh­mä on tal­len­ta­nut La­pu­al­la myös tuo­mi­o­kirk­koa ja ta­pu­lia, Ko­so­lan ta­loa ja Kau­ha­jär­ven kir­kon kel­lo­ta­pu­lin ja vai­vai­su­kon sekä siir­ret­tä­vää Yli­se­län ta­loa Ala­nur­mos­sa.

MeMo on Aal­to-yli­o­pis­ton Ra­ken­ne­tun ym­pä­ris­tön mit­tauk­sen ja mal­lin­nuk­sen ins­ti­tuut­ti. La­ser­kei­lauk­sen ja 3D-tek­no­lo­gi­an tii­mi on osaa­mi­ses­saan maa­il­man kär­keä. Se te­kee yh­teis­työ­tä pro­fes­so­ri Mat­ti T. Vaa­jan joh­ta­man fo­tog­ram­met­ri­an huip­pu­tut­ki­ja­ryhmn kans­sa.

Di­gi­taa­li­ses­ti äly­käs, vi­su­aa­li­nen ja kier­rä­tet­tä­vä kult­tuu­ri­pe­rin­tö -hank­kees­sa tut­ki­ja tal­ti­oi­vat 3D-mit­taus- ja mal­lin­nus­tek­no­lo­gi­an avul­la poh­ja­lais­ta kult­tuu­ri­pe­rin­töä. Tar­koi­tuk­seen on saa­tu EU-ra­hoi­tus­ta.

Hank­kees­sa yh­dis­ty­vät Aal­to-yli­o­pis­ton 3D-tek­no­lo­gi­an huip­puo­saa­mi­nen ja Hel­sin­gin yli­o­pis­ton Ru­ra­lia-ins­ti­tuu­tin kult­tuu­ri­pe­rin­tö­tie­tous.

– Aloi­tim­me tou­ko­kuus­sa ja teh­tä­vä­näm­me on tal­len­taa kirk­ko­ja, ko­ti­seu­tu­mu­se­oi­ta, siir­ret­tä­viä ra­ken­nuk­sia, mut­ta myös muu­ta kult­tuu­ri­pe­rin­töä, sel­vit­tää Han­nu Hyyp­pä.

Ru­ra­lia-ins­ti­tuu­tin tut­ki­ja, poh­ja­lais­ta­loi­hin pe­reh­ty­nyt Mat­ti Mä­ke­lä on vä­hin­tään yh­tä in­nos­tu­nut niin yh­teis­työs­tä kuin kai­kis­ta mah­dol­li­suuk­sis­ta.

Tar­koi­tuk­se­na ei ole vain ke­hit­tää uu­sia ta­po­ja do­ku­men­toi­da kult­tuu­ri­pe­rin­töä, vaan myös ke­hit­tää sen ja­ka­mis­ta. Hyyp­pä ja Mä­ke­lä poh­ti­vat jat­ku­vas­ti, mi­ten saa­da do­ku­men­tit vir­tu­aa­li­ses­ti kaik­kien – ja var­sin­kin las­ten ja nuor­ten – käyt­töön ja nä­ky­vil­le.

– Iso ta­voit­teem­me on, mi­ten uu­si di­gi­taa­li­suus ja van­ha kult­tuu­ri­pe­rin­tö koh­taa­vat niin, et­tä sai­sim­me ra­hoi­tus­ta kult­tuu­ri­pe­rin­nöl­le. Mut­ta myös se, et­tä lap­set ja nuo­ret ym­mär­tä­vät kult­tuu­ri­pe­rin­nön mer­ki­tyk­sen.

MeMo ha­lu­aa osoit­taa nuo­ril­le, et­tä kult­tuu­ri­pe­rin­tö voi ol­la­kin ihan ki­vaa.

– Kun ny­ky­pol­vi on ruu­dus­sa kiin­ni, niin tätä kaut­ta saam­me kult­tuu­ri­pe­rin­nön muo­toon, jol­la se muut­tuu ihan eri ta­val­la kiin­nos­ta­vak­si, sa­noo Mat­ti Mä­ke­lä.

– Mei­dän 3D-ar­tis­tim­me ovat älyt­tö­män kiin­nos­tu­nei­ta pe­leis­tä eli me voim­me vie­dä esi­mer­kik­si näi­tä esi­nei­tä, van­ho­ja kaap­pe­ja, van­ho­ja asei­ta sin­ne pe­li­maa­il­maan, ku­vaa Hyyp­pä.

Hän miet­tii, sai­si­ko hei­dän ma­te­ri­aa­le­jaan vaik­ka­pa lä­hei­seen päi­vä­ko­tiin te­le­vi­si­oon pyö­ri­mään. En­tä mi­ten kol­miu­lot­teis­ta ku­vaa mu­se­os­ta voi­si hyö­dyn­tää en­si vuon­na 25 vuot­ta täyt­tä­vis­sä pe­rin­ne­lei­keis­sä?

Ma­te­ri­aa­lis­ta voi­vat hyö­tyä esi­mer­kik­si poh­ja­lai­set elo­ku­van­te­ki­jät. Heil­le sitä on jo mark­ki­noi­tu­kin.

– Vi­su­aa­li­nen tek­niik­ka an­taa koh­tuul­li­sen edul­li­ses­ti uu­sia, elo­ku­va­mai­sia nä­kö­kul­mia. Dro­ne­ja ja ka­me­roi­ta on mo­nil­la, mut­ta kun nii­den tuot­ta­man ai­neis­ton yh­dis­tää la­ser­kei­lauk­seen syn­tyy ai­van eri­lai­nen vai­ku­tel­ma, huo­maut­taa Hyyp­pä.

La­ser­kei­lauk­ses­sa mi­ta­taan la­ser­sä­tei­den avul­la etäi­syyt­tä ja paik­ko­ja. Ha­vain­nois­ta muo­dos­tuu koh­teen ge­o­met­ri­aa ku­vaa­va pis­te­pil­vi, jo­hon yh­dis­te­tään vä­ri­ar­vot va­lo­ku­vil­ta.

”Ihan äly­tön hyö­ty” 3D-tek­no­lo­gi­as­ta on kor­jaus­ra­ken­ta­mi­ses­sa ja ra­ken­nus­ten kier­rä­tet­tä­vyy­des­sä, siir­tä­mi­ses­sä. Sa­maa heh­kut­taa Mat­ti Mä­ke­lä.

– Jos ha­lu­ai­sin siir­tää tä­män mu­se­o­ra­ken­nuk­sen, en tar­vit­se kau­he­aa mää­rää va­lo­ku­via vaan voin vir­tu­aa­li­ses­ti men­nä ta­lon si­sään ja kat­soa, mis­sä mi­kin hir­si on ja vaik­ka sitä, pal­jon­ko nii­den vä­lis­sä on täy­tet­tä, Hyyp­pä ku­vaa mah­dol­li­suuk­sia, mut­ta neu­voo sil­ti nu­me­roi­maan hir­ret.

Mat­ti Mä­ke­lä pi­tää tär­ke­ä­nä, et­tä do­ku­men­tis­sa nä­ky­vät myös ra­ken­nuk­sen vi­nou­det.

Hyy­pän ryh­mä vi­su­a­li­soi kaik­kea mitä iki­nä kek­sii.

– Teem­me it­se­a­ja­via au­to­ja. Meil­lä on yk­si sel­lai­nen, se osaa ajaa ka­me­roi­den ja kei­lain­ten avul­la. Ra­ken­nam­me kau­pun­ki­mal­le­ja, kult­tuu­ri­ta­pah­tu­ma­tuo­tan­to­ja, ke­rääm­me kaik­kea uut­ta da­taa, mitä maa­il­mas­ta tu­lee, eri­lai­sil­la an­tu­reil­la, hyö­dyn­näm­me kier­to­ta­lout­ta, il­mas­ton­muu­tos­ta, teem­me yri­tys­ten kans­sa yh­teis­työ­tä, ra­ken­nam­me ka­me­ra­rep­pu­ja.

Tii­mi on in­nos­tuk­ses­saan myös vik­ke­lä liik­keis­sään. Kun vöy­ri­läi­nen Kaj-yh­tye oli voit­ta­mas­sa Ruot­sin Me­lo­di­fes­ti­va­le­nin Bara Bada Bas­tu -kap­pa­leel­laan, Hyyp­pä ja hank­keen pro­jek­ti­pääl­lik­kö Ma­ri­ka Ah­la­vuo sai­vat ide­an läh­teä mal­lin­ta­maan yh­ty­een sau­nan. Nyt se on kaik­kien vie­rail­ta­vis­sa yo­u­tu­bes­sa.

Han­nu Hyyp­pä sa­noo yh­dek­si syyk­si La­pu­al­la ja Poh­jan­maal­la työs­ken­te­lyyn­sä sen, et­tä su­kun­sa on La­pu­al­ta ja hän on myös viet­tä­nyt tääl­lä lap­suu­ten­sa ke­sät.

– Mua ei saa tääl­tä pois. Vaik­ka Aal­to-yli­o­pis­to on Es­poos­sa, se ei tar­koi­ta, et­tä olem­me vain siel­lä. Kos­ka mis­sään muu­al­la Suo­mes­sa ei ope­te­ta 3D-maan­mit­taus­ta, meil­lä on koko maa teh­tä­vä­nä. Toi­saal­ta tääl­lä ovat myös osaa­jat, hän viit­taa muun mu­as­sa Mä­ke­lään ja ko­ti­seu­tu­neu­vos Ris­to Kän­sä­lään.

? Viikon kysymys ?

? Viikon kysymys ?