Viikko
Kuukausi
6kk
? Viikon kysymys ?
Minna Vainionpää
@lapuansanomat.fi
Jossain vaiheessa elämää moni kokee tarvetta tehdä jotain uutta ja tavallisuudesta poikkeavaa. Joku lähtee pitkälle matkalle etsimään itseään, aloittaa uuden harrastuksen tai hankkii moottoripyörän. Lasse Rajala päätti suorittaa yksityislentäjän lentolupakirjan ja lähteä tutkimaan maailmaa lintuperspektiivistä.
– Olimme Vuokatissa lomalla. Siellä totesin vaimolleni Teijalle, että nyt on nykäistävä, jos vielä meinaa. Moottoripyöräily on jo koettuna. Vaihtoehtoinani olivat rannikkolaivurikurssi tai lentolupakirja. Päätin suorittaa jälkimmäisen vaihtoehdon, Rajala toteaa.
Hän on aina ollut kiinnostunut ilmailusta ja lentämisestä.
– Jo ammattikorkeakoulussa opiskellessani suoritin valinnaisena aineena purjelennon teoriakurssin, Rajala sanoo.
Lentokoneen ajokortti, virallisemmin yksityislentäjän lentolupakirja, Rajalalla on ollut pian vuoden verran. Lentotunteja on takana vielä alle sata, sillä lentäminen on aikaa vievä harrastus. Mutta Rajala on silti ehtinyt nousta ilmaan jo useaan kertaan harjoitellakseen lentämistä ja katsellakseen maisemia lintuperspektiivistä. Hän on taivaalta käsin hämmästellyt mm. tämän kevään huipputulvia, Atrian laajennuksen edistymistä valmiiksi ja Alajoen peltolakeutta sarkoineen kylvöistä oraalle ja korjuukypsäksi ennen kuin lumi on peittänyt maan alleen.
– Muistan hyvin ensimmäisen tutustumislentoni. Ajattelin, että istun koneeseen ja lennonopettaja kertoo teoriassa lentämiseen liittyvistä asioista. Mutta mentiinkin suoraan syvään päähän, ohjaimista kiinni, kaasu pohjaan ja taivaalle. Toki lennonopettajan istuessa vieressä, Lasse Rajala kertoo.
Mieleen on painunut myös toinen erityinen kohokohta; ensimmäinen yksinlento kurssin puolivälissä.
– Ajatuksena se tuntui jännittävältä, mutta kun asiat ovat hallussa, niin koneen ohjaamossa kaikki sujui hyvin. Kiitotietä rullatessa olo oli melkein epätodellinen, Rajala kuvailee.
Hän toteaa, että koneen ilmaan nostamisen ja lentämisen oppii nopeasti mutta laskeutuminen vaatii erityistä keskittymistä ja on työläin vaihe.
– Laskeutumista hiotaan kurssilla eniten. Minulla oli yli 200 laskua ennen lentolupakirjaan vaadittavaa tarkastuslentoa. Kurssilla lentotunteja kertyi 45 ja viime talvena suoritin viiden tunnin yölentokurssin. Pimeässä lentäminen on myös aivan oma maailmansa. Asentotaju on pimeässä haasteellista, kun horisontti ei ole näkyvissä. Silloin on vain luotettava mittaristoon, Rajala kertoo.
Taivaalta katsoessa kaikki näyttää pieneltä ja erilaiselta.
– Ensimmäisellä yksinlennollani otin suunnaksi Simpsiön, mutta en löytänyt mastoa. Lensin Ylistaroon asti ja Kyrönjoen tunnistaessani huomasin tulleeni Simpsiön ohi. Alue on niin metsäinen ja korkeusero hyvin pieni. Rinteitä ei näy Seinäjoen suunnalta tullessa, mutta Vaasan suunnasta ne näkyvät, Rajala sanoo.
Koneen lentokorkeus vaihtelee kilometrin molemmin puolin.
– Sillä korkeudella jo kokee sen, että maailma on hyvin pieni ja oma pienuus korostuu. Kun sen suhteuttaa tähän maailman tilanteeseen, että jossain soditaan muutamasta aarista maata, ei voi kuin ihmetellä, Rajala filosofoi.
Seuraavaksi hän suunnittelee suorittavansa englanninkielisen kelpuutuksen radioliikenteeseen.
– Englanti on standardi kieli, jota käytetään kansainvälisesti lennonjohdon ja lentäjien välisessä viestinnässä. Esimerkiksi minä en voi vielä laskeutua Helsingin lentokentälle, koska siellä on radioliikenteessä käytössä englanninkieli, Rajala toteaa.
– Ehkä yksi kesän matkalennoista saattaa suuntautua Kittilään ihailemaan yötöntä yötä.
– Suunnitelmissa on myös lennonopettajanani toimineen Valtteri Saarijärven kanssa laskeutua Hellanmaahan omalle pellolleni. Sieltä löytyy yksimoottoriselle mäntäkoneelle riittävästi kiitorataa laskeutua ja nousta, Rajala arvioi.
Entäs oma lentokone?
– Onhan se käynyt mielessä, mutta koneen ylläpitokustannukset ovat melkoisen korkeat. Lähialueen lentokerhoilla on kyllä kalustoa, jota voi halutessaan vuokrata, Rajala kertoo.
Jos lentäminen kiinnostaa, Rajala kannustaa tarttumaan rohkeasti haasteeseen.
– Kuka tahansa voi suorittaa lentolupakirjan. Kurssin voi aloittaa milloin vain. Haavetta ei kannata pitkittää, koska yllättäen vastaan voi tulla vaikka terveyshaasteita, vaikka tapaturman seurauksena.
– Yksityislentäjänkin on täytettävä tietyt terveydentilavaatimukset, että voi saada lentolupakirjan, Rajala toteaa.
Tämä juttu on julkaistu Lapuan Sanomien kesälehdessä, jonka näköislehti on maksutta luettavissa verkkosivullamme.
? Viikon kysymys ?
? Viikon kysymys ?