Viikko
Kuukausi
6kk
? Viikon kysymys ?
Minna Vainionpää
Minna Vainionpää
minna.vainionpaa@lapuansanomat.fi
Mopoautoilijoille sattuu ja tapahtuu. Onnettomuusinstituutin tuoreimmasta raportista selviää, että noin joka kymmenes mopoautoilija joutuu onnettomuuteen. Yhteenajoissa ja vahinkotilanteissa mopoautoilijat ovat useimmin vahingon aiheuttajia kuin syyttömiä.
Tilastot olivat käydä toteen myös äskettäin Lapualla, kun lukijamme kuvasi mopoautokuskin ja kahden polkupyöräilijän menoa Vanhan Paukun tiellä. Asiasta kerromme tämän lehden sivulla 5. Ehkä joku tunnistaa itsensä, tai kaverinsa.
Myös mopoauton katolla on nähty kuljetettavan kaveria ringillä, moposaattueen seuratessa. Enemmän kuin kerran, mopoautonkuski on snappaillyt ajaessaan ja päivittänyt kuulumisiaan. Näissä tilanteissa on monesti matka katkennut. Onnettomuusraportti vahvistaa tämänkin - vahingon sattuessa mopoauton kuljettajan huomio on ollut jossain muualla kuin ajamisessa.
Turhaa ei kysytä, ovatko teinit liian nuoria mopoautojen rattiin. Kuskeilla ei ole paljon ajokokemusta liikenteessä, saatikka järkeä päässä. Jos kavereille pitää esittää kahdella renkaalla ajoa, pyörätiellä kaahaamista, tai Pyhälahden sillan yli ajoa, niin mopoauto ja -kortti ovat väärällä kuskilla.
Mopoauto ei ole leikkikalu, eikä yleisillä teillä tai kaduilla leikitä moottoriajoneuvoilla. Kuljettajalla on iso vastuu monista eri asioista liikenteessä. Kyse ei ole pelkästään omasta turvallisuudesta, vaan myös matkustajien ja muiden tienkäyttäjien turvallisuudesta.
Jokaisen on syytä miettiä etukäteen, miten elämä voi muuttua, jos vammautuu tai aiheuttaa toisen ihmisen vammautumisen tai kuoleman.
Mopoautot ovat hyvä keksintö nuorille liikkumiseen, kunhan niiden kuskit vain malttavat mielensä, ja osaavat ottaa vastuuta oikeasta liikenteessä ajamisesta. Kokemus karttuu sitä mukaan, kun ikää ja ajokokemusta tulee lisää.
? Viikon kysymys ?
? Viikon kysymys ?