Viikko
Kuukausi
6kk
? Viikon kysymys ?
Tarja Kojola
tarja.kojola@lapuansanomat.fi
Luhurikan lava aloittaa viikonvaihteessa kymmenennen kesäkautensa. Lisää aiheesta viereisellä sivulla. Korialla paikalla Tiistenjoen Mäki-Paavolassa sijaitseva lava houkuttelee satoja ihmisiä kesäyön taikaan vuosi toisensa jälkeen.
Suomalaisen populaarimusiikin verkkomuseo Pomus kertoo, että tanssilavakulttuuri on ollut osa suomalaista kulttuuriperintöä 1920-luvulta saakka.
1880-luvulla rakennettiin moneen kylään seurojentaloja, pienviljelijäyhdistysten ja urheiluseurojen pytinkejä, joiden ohjelmamuodoksi kehittyivät iltamat. Iltamat päättyivät poikkeuksetta tanssiin. Myös monipäiväiset häät olivat monin paikoin tanssin juhlaa. 1920-luvulle tultua tanssi piisasi illan ainoaksi ohjelmanumeroksi.
Tanssilavakulttuurin kulta-aikaa oli 1930-luku ja sotavuosien jälkeen aika 1950-luvulta 1970-luvulle saakka. Maaltapako, keskioluen vapautuminen ja diskonjytke veivät vähäksi aikaa lavatanssit unholaan, kunnes 1980-luvulla Tangomarkkinat naapurissa, Topi Sorsakoski ja kumppanit nostivat iskelmämusiikin profiilia.
2000-luvun alussa tanssilavakulttuuri jälleen elpyi koettuaan pienen notkahduksen. Läpieletty lama ohjasi ihmiset takaisin tanssilavoille. Lavoilla käyvä väki on nykyään 18–80-vuotiasta.
Suomen kesä on lyhyt ja vähäluminen mutta valoisa. Osa tanssilavakulttuurin viehätystä ainakin kesäisin lienee juuri siinä yöttömässä yössä. Kun ei tule pimeää, käpyrauhanen pysyy hereillä ja luonto pakottaa riehakoimaan vuorokauden ympäri.
Lähtekää Luhurikkaan testaamaan, miltä lavatanssikulttuuri näyttää. Jos ei tanssijalka vipata, niin karaokessa voi rykiä kurkkunsa selväksi. Tämänkin kirjoittajan juhannuspäivän perinteisiin kuuluu Luhurikan ilta. Yllättävästi siellä on se sama sakki, joka vielä parikymmentä vuotta sitten vannoi punkin ja rockin nimeen. Retonkia päälle, ravatti suoraan ja jalaalla koriasti!
? Viikon kysymys ?
? Viikon kysymys ?