Viikko
Kuukausi
6kk
? Viikon kysymys ?
Tarja Kojola
tarja.kojola@lapuansanomat.fi
Uunituoreen tutkimuksen mukaan tilattavat printtisanomalehdet ja Ylen televisiokanavat ovat suomalaisten kaikkein tärkeimmät tiedonlähteet, kun pitää löytää tietoa maakuntavaaliehdokkaista ja soteuudistuksesta. Sanomalehtien Liitto teetti tutkimukseen toukokuussa IRO Research Oy:llä, ja siinä kysyttiin, mistä vastaajat aikovat etsiä tietoa maakuntavaaliehdokkaista sekä mistä he löytävät eniten tietoa soteuudistuksesta.
Lähes kaikki vastaajat kertoivat, että mahdolliset maakuntavaalit ja soteuudistus kiinnostavat heitä. Ja tulosten valossa perinteisten tilattavien sanomalehtien merkitys suomalaisille heidän arkielämäänsä vaikuttavien asioiden esiintuojana on aivan kiistaton. Myös se, ketä äänestetään, päätetään nimenomaan painettujen sanomalehtien ja Ylen kanavien perusteella.
Lähes 60 prosenttia etsii äänestystietoa ja sote-asiaa painetuista sanomalehdistä, ja 30 prosenttia etsii sitä samojen sanomalehtien verkkosivuilta.
Sosiaalinen media eli some loistaa jälleen poissaolollaan. Suomalaisista nollasta kahteen prosenttia etsii äänestystietoa Twitteristä, Youtubesta, Whatsappista tai Instagramista. Sentään vajaa 10 prosenttia löytää tietonsa Facebookista.
Yllättävästi vain 16 prosenttia vastaajista ilmoittaa, että ei aio äänestää tai ainakaan ei aio millään tavoin perehtyä mahdollisiin maakuntavaaleihin. Todennäköisesti äänestysprosentti jää kuitenkin paljon tämän luvun ennakoimaa alhaisemmaksi.
Journalistille tämä on positiivinen uutinen: Meihin luotetaan edelleen eniten asioissa, jotka ovat ihmisten arkea lähimpänä ja määrittävät sitä tulevaisuudessa. Tämä on myös haaste: Meidän pitää entistä enemmän kertoa sote-asioista niin, että jokainen lukija ymmärtää. Tällä hetkellä tilanne on toki sama kuin yrittäisi laskea vinhasti pyörivästä hyrrästä kulmat.
? Viikon kysymys ?
? Viikon kysymys ?