Viikko
Kuukausi
6kk
? Viikon kysymys ?
Tarja Kojola
tarja.kojola@lapuansanomat.fi
Lapualainen peruskoulukoulurakentaminen on erinomaisella mallilla. Ritavuorelle ja Liuhtariin rakennetaan uutta, Alanurmossa uusi koulu on toiminut jo hyvän aikaa. Ja olemassa olevia alakoulujakin korjausremontoidaan. Se, mitä koulujen sisällä tulevaisuudessa tapahtuu, askarruttaa ja huolestuttaa niin lasten vanhempia kuin opettajia. Uusi opetussuunnitelma muuttaa peruskoulun oppimistapahtumaa. Luokkahuoneiden sijaan puhutaan avoimista oppimisympäristöistä ja yhteisopettajuudesta.
Entisvanhaan oppilas kökötti pulpetissa tiukasti samalla paikalla koko lukuvuoden. Opettaja kaatoi kannusta tietoa päähän opettajanpöydän takaa. Noin kuvaannollisesti. Uusi OPS muistuttaa, että oppilas on aktiivinen, tiedonhaluinen toimija, joka ottaa itse selvää ja tekee, eikä vain odota passiivisena, että joku kertoo. Opettaja ohjaa tiedon lähteille.
Uutta opetussuunnitelmaa on kuitenkin kritisoitu julkisuudessa. Esimerkiksi kasvatustieteen professori emeritus Kari Uusikylä suomi kovin sanoin OPSia käydessään viime keväänä Lapualla. Uusikylä ihmetteli, että jos opettaja on tästedes jonkinlainen ”kanssaoppija”, onko myös lääkäri vastedes ”kanssapotilas”? Toisaalta jokainen, joka hiukankaan viettää aikaa kasvavien ihmistainten kanssa, tajuaa, että nykylapset ovat huimasti edellä meitä aikuisia tiedollisesti, taidollisesti, teknisesti ja ennen kaikkea hoksottimiltaan. On aivan selvää, että kannumetodi ei kertakaikkiaan enää toimi mitenkään – oppilailla on monesta asiasta parempi tieto kuin opettajilla.
Suurin pelko vanhemmilla ja kenties opettajillakin on, että koulusta tulee jonkinlainen sirkusteltta, jossa rauhattomat tenavat häsläävät omiaan. Sekava show, jossa kukaan ei kuule mitään, opi mitään tai keskity yhtään mihinkään. Entä miten käy erityistä tukea tarvitsevien lasten? Parhaimmillaan avoimet oppimisympäristöt voivat kuitenkin olla luovuuden kasvualustoja. Tiedonhinkuiset saavat ottaa selvää niin paljon kuin haluavat, tukea tarvitsevat saavat heille soveltuvia haasteita, eikä fyysinen ympäristö rajoita oppimista.
Toimittaja Leena Hjelt otti selvää uuden OPSin mukaisesta oppimisympäristöstä ja asiaan liittyvistä huolista. Keskiaukeamalla laaja reportaasi Ritamäen koulusta, jossa on jo lähdetty harjoittelemaan uudenlaista oppimistapaa, sekä kokemukset Vantaalta, jossa otettiin avoimet oppimisympäristöt käyttöön ensimmäisenä Suomessa. Tutkijan näkökulma asiaan viereisellä sivulla.
? Viikon kysymys ?
? Viikon kysymys ?