Viikko
Kuukausi
6kk
? Viikon kysymys ?
Kalle Vaahtoniemi
@lapuansanomat.fi
Lapuan crossikerho järjesti jälleen nuorille suunnatun crossikoulun, jossa opeteltiin ajamisen perusteita ammattitaitoisen opettajan johdolla. Paikalla oli tällä kertaa kahdeksan nuorta kuljettajan alkua. Lämminhenkinen yhteisö toivookin nyt lisää nuoria mukaan toimintaan.
Lapuan crossikerho järjesti kesäkuun alussa nuorille suunnatun crossikoulun. Paikalle saapuikin kahdeksan innokasta nuorta kuskia, joista monella oli tulevana viikonloppuna MX-sarjan osakilpailu Kuopiossa. Crossikoulun ajankohta ei ollut Lapuan Crossikerhon puheenjohtaja Mika Ikolan mukaan sattumaa.
– Pyrimme vuosittain pitämään tällaisen nuorille suunnatun tapahtuman, johon tulee aina ammattitaitoinen opettaja vetäjäksi. Ensi viikonlopun Kuopion osakilpailu ajetaan samanlaisella alustalla, mikä meillä on täällä, joten valitsimme tarkoituksella tämän viikon crossikoulun ajankohdaksi. Moni näistä kahdeksasta on ajamassa siellä, Ikola sanoo.
Tällä hetkellä Lapuan crossipiireissä pyörii kymmenkunta nuorta. Ikola toivoisi määrän olevan nykyistä isompi.
– Kyllä me toivomme erityisesti nuoria mukaan toimintaan. Olen sillä linjalla, että kokeilemaan saa tulla aina ilmaiseksi. Me emme ole ensimmäisenä keräämässä rahaa uusilta harrastajilta, vaan enemmänkin avustamassa uuden lajin parissa, Ikola linjaa.
Ikola kiittelee kovasti kaupunkia tuesta, joka mahdollistaa toiminnan jatkamisen ja ennen kaikkea kehittämisen. Tänä vuonna Lapuan Crossikerho sai liikuntatoimen toiminta-avustuksena 800 euroa. Tuo summa pyritään käyttämään nuorten hyväksi.
– Saimme jälleen kaupungilta tukea toimintaamme. Se on yksi asia, mikä mahdollistaa toiminnan jatkamisen ja kehittämisen. Radan ylläpitäminen kustantaa tietysti paljon, mutta pyrimme suuntaamaan suurimman osan nuorten harrastamiseen. Toki radan kunnossapitokin on osaltaan juuri nuorille turvallisen harrastusympäristön luomista.
Ikolan mukaan Suokontien varrella sijaitsevalla radalla on käyttöä lähes päivittäin, minkä vuoksi se tarvitsee huoltoa tasaisin väliajoin. Tänä kesänä radalle on tarkoitus asentaa lähtöpuomit.
Lapualaiskuljettajista moni ajaa kansallisen tason MX-liigassa. MX65-luokassa, eli 65 kuutioisilla pyörillä ajavien 7-11-vuotiaiden sarjassa, Aapo Ylimäki sijoittui kauden avauskisassa neljänneksi ja Aleksi Isoluoma viidenneksi. Aapon isoveli Juho Ylimäki on ajanut crossia nelisen vuotta. Tällä kaudella hän ajaa 125 kuutioisella Yamahalla.
– Kisoja on ympäri Suomea. Nyt on ollut ainakin Vantaalla MX-sarjan osakilpailu. Ihan hyvin ne on mennyt omasta mielestäni, 14-vuotias Ylimäki kertoo.
Vaikka yleisesti moottoriurheilusta voikin tulla mielikuva keinoja kaihtamattomasta kilvanajosta, jossa sattuu ja tapahtuu, ei Lapuan crossiradalla tätä puolta näy. Aivan kuin tuttavaperheet olisivat kokoontuneet yhteiseen illanviettoon crossiradalle. Päristelyn lomassa kuuluu hyväntuulista puheensorinaa, joka johtuu kuitenkin pienestä ongelmasta. Erään crossikoulun osallistujan moottoripyörä ei nimittäin lähde käyntiin. Hän ei jää yksin ongelmineen, mikä on Ikolan mukaan tavanomaista lajipiireissä.
– Ei täällä kadehdita naapuria, vaan autetaan toisia tarvittaessa. Osia lainaillaan tarvittaessa puolin toisin ja pyöriä korjaillaan, vaikka ne eivät olisi omia. Olemme loppupeleissä niin marginaalinen laji, että meidän täytyykin puhaltaa yhteen hiileen. Se ei ole keneltäkään pois, vaan yksi tämän lajin hienouksista, Ikola tuumii.
Crossikoulun valmentajana toimi tällä kerralla seinäjokinen moottoriurheilun monitaitaja Jani Pirttinen, joka on vetänyt vastaavia harjoituksia ennenkin.
– Pohjanmaan ja jonkin verran myös Keski-Suomen alueella olen vetänyt yhteisharjoituksia ja valmennusleirejä. Suurin osa tämän päivän oppilaista on jo entuudestaan tuttuja, mutta muutama uusikin on tullut mukaan, Pirttinen iloitsee.
Motocross ei ole vain aivot narikassa ajamista, vaan jo junioritasolla hiihtoon verrattavissa olevaa kestävyysurheilua, jossa yhdistyy sekä fyysiset että psyykkiset ominaisuudet tekniikkaa unohtamatta.
– Moni urheilualan asiantuntija vertaa motocrossia fyysisiltä ominaisuuksiltaan hiihtoon. Esimerkiksi hapenottokykyä vaaditaan suunnilleen saman verran. Lisäksi tässä täytyy jaksaa myös psyykkisesti. Kilpailutilanteessa radalla on 40 muuta ajajaa ja rata muuttuu jatkuvasti. Täytyy osata lukea rataa ja tehdä oikeita valintoja. Tässä on monta elementtiä mukana.
Pirttisen koulutuksissa ollaan perusasioiden äärellä. Kuten muissakin urheilulajeissa, kokonaisuus rakentuu tekniikan päälle. Mitä paremmalla tasolla perusasiat ovat, sitä helpommaksi vaikeammat asiat muuttuvat.
– Tänään keskitymme ajotekniikkaan eli oikeaoppiseen ajoasentoon, kaasunkäyttöön ja jarrutuspaikkoihin. Jonkin verran katsotaan myös ajolinjoja ja leikkauksia, mutta ne rakentuvat aina oikean ajotekniikan päälle.
– Usein juniorit vain ajavat radalla sen enempää miettimättä. Helposti ajaminen muuttuu kilpailuksi ja ajotekniikka unohtuu. Nyt unohdetaan kiire, höllätään kaasua ja pyritään tekemään oikeaoppisesta tekemisestä uusi normaali, minkä jälkeen voidaan lisätä nopeutta, Pirttinen sanoo.
? Viikon kysymys ?
? Viikon kysymys ?