Viikko
Kuukausi
6kk
? Viikon kysymys ?
ELY-keskuksen sivuilla on suunnitellusta kevyenliikenteenväylästä luonnoskartta. Väylä kulkee vihreänä tässä kuvassa Länsipuolentien yläpuolella. Oikealla näkyvällä asemakaava-alueella on Alanurmon vuonna 2013 rakennettu koulu. Suunnitelmasta pidetään yleisötilaisuus ensi tiistaina.
Kuva: ELY-keskus
Tarja Kojola
@lapuansanomat.fi
Lapualta Seinäjoelle kulkevan Länsipuolentien eli maantien numero 7041 varrella asuvat jalankulkijat ja pyöräilijät saavat toivottavasti muutaman vuoden sisällä huokaista helpotuksesta. Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus on nimittäin laatimassa tielle suunnitelmaa kevyenliikenteenväylästä. Sitä kaavaillaan aina Nurmon vanhasta keskustasta Nurmontieltä Lapualle, Alanurmon koululle asti. Pyörätie tulee kulkemaan maantien Simpsiön puoleista laitaa.
– Tämä on E-P:n liitossa aivan ykköshanke pyöräteiden osalta. Suunnitelma on nyt saatu valmiiksi, ja ensimmäinen yleisötilaisuus järjestetään ensi tiistaina Alajoki-salissa, tietää kaupungingeodeetti Markku Turja.
Hankkeessa on useita osallisia, kun väylän pituus on peräti 15 kilometriä.
– Maanomistajia matkalla on paljon. Alustavasti ainakin joitakin ulkorakennuksia menee lunastukseen, koska pyörätie pyritään pitämään koko matkan samalla puolella tietä eli Simpsiön puolella, jottei kulkijoiden tarvitse ylittää tietä. Jotkut rakennukset tulevat jäämään sen alle, Turja sanoo.
– Kokonaisuutena tämä on erinomainen hanke. Tiellä on paljon liikennettä, ja se on kapea. Pyörätie parantaa liikenneturvallisuutta huomattavasti.
Laadittava suunnitelma pohjustaa isompaa kokonaisuutta.
– Kun valtatie 19:ää parannetaan, niin Väylävirasto haluaa jossain vaiheessa poistaa siltä hitaamman liikenteen. Esimerkiksi runsas traktoriliikenne siirtyisi pienemmille teille. Silloin kevyenliikenteenväylä on aivan välttämätön turvallisuuden takia, Turja enteilee.
– Kun tulevaisuudessa rakennetaan Muurimetsän eritasoristeys, niin lähdetään parantamaan tieyhteyttä myös Keskitielle ja Länsipuolentielle. Se taas helpottaa asuinalueiden kaavoittamista ja tekee tonttimaasta houkuttelevampaa. Vielä kun saataisiin kevyenliikenteenväylälle jatko Marielundista Kaaraan, niin siinä olisi upea lenkki, geodeetti kuvailee.
Kun suunnitelma on valmis, voidaan hakea hankkeelle rahoitusta.
– Nyt pyydetään yleisöltä kommentit, joitten kanssa edetään suunnittelussa. Ilman suunnitelmaa ei rahoitusta voi lähteä anomaan.
Valtion liikenneväylien suunnittelusivulta löytyy runsaasti materiaalia hankkeeseen liittyen, esimerkiksi kokonaiset karttakuvat.
? Viikon kysymys ?
? Viikon kysymys ?