JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Hakuohjeet

Hae sivustolta-kenttään voi syöttää vapaasti hakusanoja.
Vapaassa tekstihaussa toimivat hakusanojen välissä seuraavat operaattorit (kirjoita operaattori aina ISOILLA kirjaimilla):

AND = kaikki sanat pitää esiintyä tekstissä
OR = joku sanoista pitää esiintyä tekstissä (jos hakusanojen välissä ei ole mitään operaattoria on oletusoperaattori OR)
NOT = Ensimmäinen sana esiintyy mutta jälkimmäiset eivät saa esiintyä tekstissä
? = kirjaimen tilalla merkitsee mitä tahansa merkkiä, esim. n?ki löytää noki, näki jne.
* = sanan lopussa merkitsee useampaa merkkiä, esim. auto* löytää sanat automaatti, autorata jne.
” = virkkeen tai sanaparin alussa ja lopussa hakee tarkalleen kirjoitetussa muodossa, esimerkiksi ”Matti Meikäläinen”

Haun tuloksena saat ruudulle osumien määrän sekä otsikkolistan jutuista, joissa hakusanat esiintyvät.
Napsauttamalla otsikkoa juttu ladataan sivulle. Mikäli hakutulos sisältää runsaasti juttuja, kannattaa tarkentaa hakumäärittelyä, jotta tulos saadaan suppeammaksi.
Avattuasi haluamasi jutun, pääset takaisin hakuun napsauttamalla selaimen Siirry sivu taaksepäin -painiketta.

Viikko

Kuukausi

6kk

? Viikon kysymys ?

Uutiset
14.7.2021 10.10

Hannu-Pekka Björkman ja osuvat roolit 

Hannu-Pekka Björkmanin mukaan myötätunto on yksi näyttelijän tärkeimpiä ominaisuuksia, kun hänen on mentävä toisen ihmisen "nahkoihin" ja "saappaisiin" etenkin, kun esittää tämän kärsimystä. "Ja kärsimystä kunnioitetaan pitämällä siihen tietty etäisyys."

Hannu-Pekka Björkmanin mukaan myötätunto on yksi näyttelijän tärkeimpiä ominaisuuksia, kun hänen on mentävä toisen ihmisen "nahkoihin" ja "saappaisiin" etenkin, kun esittää tämän kärsimystä. "Ja kärsimystä kunnioitetaan pitämällä siihen tietty etäisyys."

Lee­na Hjelt

lee­na.hjelt@la­pu­an­sa­no­mat.fi

Näyt­te­li­jä Han­nu-Pek­ka Björk­ma­nin mu­kaan näyt­te­li­jän elä­män­kaa­ri on kol­mi­vai­hei­nen. En­sim­mäi­nen vai­heis­ta on, kun ih­mi­set ky­sy­vät, kuka tuo on. Toi­ses­sa vai­hees­sa ih­mi­set kom­men­toi­vat, et­tä ai, tuos­sa se on taas. Kol­man­nes­sa ih­met­te­lyn ai­he on se, et­tä ai, se elää vie­lä.

Jo­kai­nen Il­ma­jo­el­ta läh­töi­sin ole­van Björk­ma­nin tie­tä­vä osaa vas­ta­ta, mis­sä elä­män­sä vai­hees­sa mies it­se on.

Sa­moi­hin ai­koi­hin, kun suo­ma­lai­soh­jaa­ja Juho Kuos­ma­nen näyt­te­li­jä­kaar­tei­neen ot­taa Can­nes´n elo­ku­va­juh­lil­la vas­taan ylis­tä­viä ar­vi­oi­ta Hyt­ti nro 6 -elo­ku­vas­ta, Han­nu-Pek­ka Björk­man lu­en­noi La­pu­an Van­han Pau­kun kult­tuu­ri­kes­kuk­ses­sa elo­ku­vas­ta – sii­tä, mi­ten se on muut­tu­nut vuo­sien var­rel­la ja mi­ten hä­nen oma uran­sa sii­hen ni­vou­tuu.

Suo­ma­lai­nen elo­ku­va me­nes­tyy maa­il­mal­la ja se on saa­vut­ta­nut ar­vos­tuk­sen ja suo­si­on myös ko­ti­maas­saan.

– Vie­lä 90-lu­vul­la kaik­ki tie­si, kuka te­kee elo­ku­via tai tv-sar­jo­ja, ny­ky­ään nii­tä teh­dään niin pal­jon, et­tei ku­kaan enää tie­dä, ke­nel­tä ja mitä on tu­los­sa. Tv-sar­jo­jen mää­rä esi­mer­kik­si on kas­va­nut eks­po­nen­ti­aa­li­ses­ti, Björk­man sel­vit­ti.

– Suo­ma­lai­nen ylei­sö löy­si suo­ma­lai­sen elo­ku­van 1997 – 98, jol­loin yh­teis­kun­ta tuli la­man jäl­keen va­loi­sam­mak­si. Sil­loin tuli Ru­ka­jär­ven tie, Poi­ka ja Il­ves, Hä­jyt... Ai­heis­sa ko­ros­tui kan­sal­li­nen pe­rin­ne. Vuon­na 2010 ko­ti­mai­sel­la elo­ku­val­la oli jo 2,5 mil­joo­naa kat­so­jaa.

Es­ko Nik­ka­ri vas­tas­sa

Vii­me vii­kon­lop­pu­na to­teu­te­tul­le La­pu­an Art & Film fes­ti­va­lil­le (LAFF) saa­pu­nut, mo­nin­ker­tai­ses­ti pal­kit­tu nät­t­te­li­jä ku­va­si vä­rik­kääs­ti omaa tie­tään elo­ku­vien pa­ris­sa. Ta­ri­naan­sa ker­to­es­saan Björk­man sai Ala­jo­ki­sa­liin saa­pu­neel­ta ylei­söl­tä use­at ap­lo­dit.

Björk­man veik­kaa näy­tel­leen­sä ural­laan noin 40 – 50 pit­käs­sä elo­ku­vas­sa. Uran­sa en­sim­mäi­sen elo­ku­van La­keu­den kut­sun en­sim­mäi­seen koh­tauk­seen Björk­man sai vas­ta­näyt­te­li­jäk­seen suu­res­ti ihai­le­man­sa la­pu­a­lai­sen näyt­te­li­jä­le­gen­dan, Es­ko Nik­ka­rin. Hän­tä jän­nit­ti ja pe­lot­ti, mi­ten voi teh­tä­väs­tä sel­vi­tä.

– Olin iso mies­tar­joi­li­ja ja mi­nun piti vie­dä olu­et pöy­tään. Oh­jaa­ja sa­noi, et­tä hen­gi­tä, hen­gi­tä ja kun se oli ohi, ku­kaan ei sa­no­nut mi­tään ja ajat­te­lin sen men­neen huo­nos­ti. Sil­loin opin, et­tei elo­ku­vaa teh­des­sä ke­hus­kel­la­kaan jo­kai­sen oton jäl­keen.

Koh­dal­leen osu­nut roo­li

Ala­jo­ki-sa­liin ko­koon­tu­nut ylei­sö tie­si elo­ku­van Jou­lu­ta­ri­na, jota Björk­ma­nin mu­kaan teh­tiin tun­ti­tol­kul­la yli 30 as­teen pak­ka­ses­sa, ja ka­me­rat­kin py­syi­vät elos­sa hius­ten­kui­vaa­jien an­si­os­ta. Se nau­roi muis­tel­les­saan Ih­mi­sen osa -elo­ku­van tra­gi­koo­mi­sia koh­tauk­sia.

Iki­ties­sä kil­tin­nä­köi­nen ja lep­poi­san oloi­nen Björk­man oli­kin yl­lät­täin elo­ku­van to­del­li­nen pa­his Kal­lo­nen, joka to­teut­taa Sta­li­nin et­ni­siä puh­dis­tuk­sia.

– Tämä on sel­lai­nen elo­ku­va, jos­ta jäi mie­leen lä­hes kaik­ki pai­kat, tun­nel­mat ja koh­tauk­set. Jos­kus joku roo­li myös osuu koh­dal­leen. Tämä oli yk­si isois­ta roo­leis­ta­ni.

– Jos­kus jos­tain van­hem­mas­ta työs­tä­ni sa­non, et­tä huh huh, mut­ta on jos­kus so­kea kana löy­tä­nyt jy­vän­kin.

Mie­lui­sat mi­ni­sar­jat

Björk­ma­nin mu­kaan ny­ky­ään ele­tään tv-sar­jo­jen re­nes­sans­sia. Kun tuo­tan­to­kau­sia teh­dään yk­si toi­sen­sa pe­rään, näyt­te­li­jä ei ole kiin­ni niis­sä enää puol­ta vuot­ta vaan, hit­to soi­koon, vuo­sia.

– Ai­noa kei­no ir­tau­tua on sa­noa oh­jaa­jal­le, et­tä tap­pa­kaa jo se mun roo­li­hah­mo, Björk­man nau­rat­taa

Björk­ma­nia har­mit­taa, et­tä te­le­vi­sio elo­ku­va­muo­to­na on ka­to­a­mas­sa. Mo­nien tuo­tan­to­kau­sien ai­ka­na pääs­tään toki sy­väl­li­ses­ti kiin­ni ta­ri­naan ja sen hen­ki­lö­hah­moi­hin, mut­ta sil­ti Björk­man läh­tee mie­lui­ten mu­kaan mi­ni­sar­joi­hin, sel­lai­siin kuin Si­säil­maa ja M/S Ro­man­tic.

– Ly­hy­es­sä ajas­sa ker­rot­tu, tii­vis, yk­sin­ker­tai­nen ta­ri­na on her­kul­lis­ta teh­dä. Sel­lai­nen on kii­tol­li­nen maas­to näyt­te­li­jäl­le. Toi­voi­sin näi­tä li­sää, mut­ta tämä liit­tyy Ylen po­li­tiik­kaan.

Kos­ka näyt­te­li­jä jos­sain vai­hees­sa kyl­läs­tyy omaan il­mai­suun­sa ja ta­paan­sa näy­tel­lä, on hyvä ko­keil­la jo­tain ai­van muu­ta. Björk­man tyk­kää ot­taa ris­ke­jä, mikä tar­koit­taa, et­tä hän läh­tee in­nol­la mu­kaan pro­jek­tei­hin, joi­hin pyy­de­tään mu­kaan li­säyk­sel­lä ra­haa ei ole.

Ih­mi­sen osa oli
vä­säh­tää

Lu­en­nos­saan näyt­te­li­jä ku­va­si myös omaa epä­var­muut­taan ja jän­nit­tä­mis­tään, jopa pel­ko­jaan, sekä to­taa­lis­ta vä­säh­dys­tään, joka vei sai­raa­laan kes­ken Kari Ho­ta­kai­sen kir­jaan pe­rus­tu­van Ih­mi­sen osa -elo­ku­van ku­vaus­ten. Sil­ti hä­net pal­kit­tiin Jus­sil­la par­haas­ta mies­pää­o­sas­ta.

Kon­kurs­sin ko­ke­nut­ta, va­ra­ton­ta Pek­ka Mal­mi­kun­nas­ta esit­tä­nyt näyt­te­li­jä jou­tui lau­la­maan Hel­sin­gin Na­rink­ka­to­ril­la ei­kä lau­la­mi­nen ole hä­nen vah­vim­pia puo­li­aan.

– Ka­me­rat vie­tiin kau­as pois nä­ky­vis­tä ja ih­mi­set tol­jot­ti­vat, joku kä­ve­li ohi ajat­te­len, et­tä en vä­li­tä, joku tun­nis­ti, et­tä tuo on se näyt­te­li­jä, mi­kä­hän sil­le on tul­lut, joku an­toi ra­haa. Lau­loin kurk­ku­ni poh­jas­ta ja ai­na sa­not­tiin, et­tä uu­des­taan ja uu­des­taan, et­tä voit­ko vie­lä epä­toi­voi­sem­min. Sa­noin, et­tä epä­toi­voa on nyt to­del­la pal­jon il­mas­sa. Tun­sin, kuin­ka ja­las­ta al­koi men­nä tun­to ja koko toi­nen puo­li al­koi puu­tua.

Seu­raa­va­na vuo­ros­sa oli koh­taus, jos­sa tuo va­ra­ton Pek­ka tans­sii alas­to­ma­na kuk­ko­tans­sin sii­tä mak­sa­val­le van­hal­le nai­sel­le. Koh­taus­ta ku­vat­ta­es­sa sama epä­toi­vo, tun­non ka­to­a­mi­nen ja­lois­ta yn­nä muut oi­reet tois­tui­vat ja lo­pul­ta näy­tel­män täh­ti jou­tui viet­tä­mään pari päi­vää sai­raa­las­sa.

– Myö­hem­min tun­nus­tin it­sel­le­ni, et­tä pel­kään, hä­vet­tää, kai se oli jon­kin­lai­nen pa­niik­ki­koh­taus. Mer­kit on hyvä tun­nis­taa. Sa­non ai­na näyt­te­li­jä­na­luil­le, et­tä työs­tä, jos­ta kiel­täy­dyt­te, et­te tule ka­tu­maan, vaan sitä, et­tä läh­dit­te mu­kaan.

? Viikon kysymys ?

? Viikon kysymys ?