Viikko
Kuukausi
6kk
? Viikon kysymys ?
HelaSteelin toimitusjohtaja Kimmo Erikoinen sai kätellä Hitachi Energyn miehet toistamiseen huhtikuussa, kun Hitachi Energy palkitsi HelaSteelin sen erinomaisesta kyvystä toipua tulipalon aiheuttamasta kriisistä. Hitachi Energyn Rafal Swiderek ja Patrick Feldens kävivät Lapualla luovuttamassa HelaSteelille palkinnon.
Lapualaisen konepaja HelaSteelin suurin asiakas on kansainvälinen teknologiajätti Hitachi Energy. Kun HelaSteelin halli tuhoutui viime kesänä tulipalossa, olivat toimitukset valtavassa vaarassa. HelaSteel pystyi kuitenkin jatkamaan toimituksia lähes katkotta.
Tehokas kriisinhallinta tulipalon jälkeen teki vaikutuksen Hitachi Energyyn, ja huhtikuussa se palkitsi HelaSteelin kyvystä toipua nopeasti kriisistä.
HelaSteelin viime heinäkuinen tulipalo levisi nopeasti koko halliin. Palon aiheutti 3 000 neliömetrin kokoisen tehdashallin ulkopuolella tapahtunut sähkövika.
Kun rakennus tuhoutui, koko HelaSteelin tiimin oli ryhdyttävä toimiin ripeästi.
– Ensin keskityimme yhdessä palokunnan kanssa pelastamaan kaiken, mikä voitiin pelastaa, toimitusjohtaja Kimmo Erikoinen sanoo.
– Sitten aloimme suunnitella seuraavia askeleita. Ilmoitimme kaikille asiakkaillemme tapahtuneesta ja pääsimme sopimukseen uusista toimitiloista seuraavana päivänä. Palopaikalta kuljetettiin 20 rekkakuormallista tavaraa uusiin tiloihin. Pystyimme jatkamaan työskentelyä heti seuraavana maanantaina, alle viikon kuluttua palon syttymisestä, Erikoinen muistelee.
Kökkähenki ja asiakkaan etu
Nopea toiminta tuotti tulosta. HelaSteel pystyi jatkamaan asiakastoimituksia lähes viipymättä.
– Sanoisin, että suurimpia syitä sille, miksi pystyimme toipumaan näinkin nopeasti, ovat eteläpohjalainen kökkähenki, asiakkaisiimme keskittyminen ja tahtomme varmistaa heille häiriötön palvelu. Myös lähitienoon ihmisistä oli paljon apua – monet tarjosivat meille uusia tiloja tai auttoivat muulla tavoin, toimitusjohtaja kehuu.
Sitkeydestä ja kovasta työstä
HelaSteelin tehokas kriisinhallinta kiinnitti sen suurimman asiakkaan Hitachi Energyn huomion. Yrityksen edustajat vierailivat HelaSteelin tiloissa syksyllä 2021 osana auditointiprosessia, jonka tarkoituksena oli laajentaa HelaSteelin toimituksia kattamaan koko Hitachi Energyn Euroopan alueen.
– Hitachi Energyn tilausten arvo vuodessa on meille noin 4–5 miljoonaa euroa, Kimmo Erikoinen paljastaa.
Onnistuneen auditoinnin jälkeen Hitachi Energyn edustajat tekivät huhtikuussa 2022 uuden vierailun palkitakseen HelaSteelin tiimin sitkeydestä ja kovasta työstä, joiden avulla yritys elpyi nopeasti tulipalon jälkeen.
Toimitukset priorisoitiin
– Kuultuamme tulipalosta ajatuksemme ja huolemme koskivat ensisijaisesti ihmisiä ja heidän turvallisuuttaan, kertoo metallinvalmistuksen toimitusketjun johtaja Rafal Swiderek Hitachi Energyltä.
– Kun Kimmo vakuutti meille, että vakavia henkilövahinkoja ei tapahtunut, saatoimme keskittyä korjaaviin toimenpiteisiin. Oli mahtavaa nähdä, miten nopeasti HelaSteel toimi, Swiderek korostaa.
– He pystyivät järjestämään itselleen uuden toimipaikan, mikä oli osoitus hienosta tiimityöskentelystä. HelaSteel myös pani toimitukset hyvin prioriteettijärjestykseen ja pystyi toimittamaan tuotteet meidän Vaasan- muuntajatehtaalle ilman suurempaa viivettä, hän luettelee.
– Kimmon mahtavien toimien ja ponnistelujen sekä HelaSteelillä työskentelevän hienon tiimin hellittämättömän tuen ansiosta olemme erittäin iloisia voidessamme antaa Excellence in Risk Management & Business Continuity -palkinnon tälle yritykselle, joka on todella luotettava yhteistyökumppani, Rafal Swiderek iloitsee.
? Viikon kysymys ?
? Viikon kysymys ?