Viikko
Kuukausi
6kk
? Viikon kysymys ?
Kalle Vaahtoniemi
kalle.vaahtoniemi@lapuansanomat.fi
Hellanmaantien kunnostus otti nytkähdyksen eteenpäin, kun joukko teollisuusalueen päättäjiä kerääntyi yhteen lyömään viisaat päänsä yhteen. Tien korjaussuunnitelma vaatii ensin päivityksen, jonka jälkeen kustannusarvion pohjalta voi hankkeeseen hakea rahoitusta valtiolta. Tarkoituksena olisi vetää tiellä mutkat suoriksi ja lisätä kevyenliikenteenväylä.
Maanantaina Veljekset Ala-Talkkari Oy:n kokoustiloihin oli saapunut yrityksen toimitusjohtajan Antti Ala-Talkkarin, hellanmaalaisen kunnallisneuvos Pekka Hellan ja Kauhavan kaupunginhallituksen puheenjohtajan Teemu Hakalan kutsumana alueen yrittäjiä ja päättäjiä keskustelemaan vaarallisesta Hellanmaan läpi halkovan tien kunnostamisesta.
–Tie on olosuhteisiin nähden jäämässä erittäin heikoksi. Teollisia työpaikkoja on tien varrella noin 200, siihen lisäksi kyläläisten liikenne ja maatalousliikenne. Jo pelkästään meidän pihalla käy päivittäin parikymmentä rekkaa. Vuosittain tiellä kulkee meidän toimesta 1500 tonnia terästä tänne ja saman verran lähtee pois, Antti Ala-Talkkari kertoo tien käyttämisestä.
Tienhoitoon panostaminen ei onnistu
Huolta herätti erityisesti tien mutkikkuus, kapeus ja kunnossapito. Tie 7233 on nelinumeroisena tienä viimeisessä ryhmässä hoitoluokista puhuttaessa. Talvisin tie on monesti aamuisin liukas ja urainen, sillä se on viimeisten aurattavien teiden joukossa. Tietä ei voi myöskään suolata, sillä sen öljysorainen pinta ei kestä sitä. ELY-keskuksen tieasioiden johtajan Anders Östergårdin mukaan hoitoluokan nostamiseen vaikuttavat liikennemäärät eivät ainakaan tällä hetkellä riitä tekemään tiestä kolminumeroista.
Yhteys Harakkaan olemassa
Paikalle saapuneet tiede- ja kulttuuriministeri Antti Kurvinen (kesk.), sekä kansanedustajat Pasi Kivisaari (kesk.), Paula Risikko (kok.) ja Janne Sankelo (kok.) jakavat alueen yrittäjien huolen ensinnäkin tien turvallisuudesta.
–Meidän ei varmasti tarvitse käydä "jotain tarttis teherä"-tyylistä keskustelua, vaan uskon jokaisen näkevän tien kunnon täysin kestämättömänä, Kivisaari toteaa puheenvuorossaan saaden aikaan nyökyttelyä kollegoissaan.
–Kuuden vuoden aikana olen huomannut, että etelä-pohjalaisella porukalla saadaan paljon hyvääkin aikaan eduskunnassa, vaikka välillä ollaan eri mieltä. Vaikuttamismahdollisuudet ovat nyt hyvät, sillä olen paljon tekemisissä liikenneministeri Harakan kanssa, tuore ministeri Kurvinen sanoo.
Suunnitelma, kustannusarvio, rahoitus
Entinen liikenneministeri Risikko tuntee tien tilanteen hyvin, sillä Ylihärmän puolella tietä kunnostettiin lyhyt pätkä jo 2010-luvun alkupuolella. Samalla välille Viemerö-Rannanjärvi tehtiin korjaussuunnitelma, joka on jo tänä päivänä vanhentunut.
–Logiikkahan tässä menee siten, että ensin täytyy olla ajantasainen korjaussuunnitelma, jonka pohjalta laaditaan kustannusarvio. Sen jälkeen hankkeelle voi hakea valtionrahoitusta, Risikko muistuttaa.
–Ensimmäisenä Helsingin päässä kysytään suunnitelmaa. Jos se on vasta tulossa, niin muut hankkeet ajavat ikävä kyllä ohitse. Uskon, että meidän neljän kansanedustajan voimin pystymme viemään asiaa eteenpäin, Sankelo vakuuttaa.
Suunnitelman päivittäminen vie aikaa
Vuonna 2011 laadittu korjaussuunnitelma on pysynyt varmasti samanlaisena, joten täysin uutta suunnitelmaa ei tarvitse tehdä. Laki kuitenkin velvoittaa korjaussuunnitelman päivittämisen, sekä siihen liittyvät yleisötilaisuudet ja nähtävilläoloajat. Päivittäminen ei olisi siis työläs, mutta aikaa se veisi jonkin verran. Hellanmaalaiset tuntevan Hellan tiedossa ei ole yksittäisiä toimijoita, jotka olisivat kunnostamista vastaan. Tietä haluttaisiin ennen kaikkea suoristaa ja sen viereen rakentaa kevyen liikenteen väylä. Suunnitelman päivittäminen kustantaisi kaikkiaan muutaman kymmenen tuhatta euroa. Koko urakan hinnaksi ELY-keskuksen tienpidon suunnitteluyksikön päällikkö Janne Ponsimaa arvioi noin 5,6 miljoonaa euroa.
Mieluiten kerralla kuntoon
Kokouksessa nousee esille myös mahdollisuus tehdä uudistus paloissa. Pyörätie lisäisi turvallisuutta tiellä jo huomattavasti, vaikka se ei ratkaisisikaan kaikkia ongelmia. Monissa puheenvuoroissa nousi kuitenkin esiin toive niin sanotusti "kertarykäisystä".
–Lapualle tämän alueen elinvoima on aivan keskeinen. Jos kaupunki lähtee suunnittelun päivittämiseen mukaan rahallisesti, niin toki olisi toivottavaa, ettei se jäisi vanhentumaan. Kertarykäisy olisi mielestäni paras, vaikka pelkän pyörätienkin lisääminen olisi hyvä apu. Pyörätie tulisi kuitenkin tehdä niin, ettei se haittaisi tien suoristamista, Lapuan kaupunginvaltuuston puheenjohtaja Esa Rintala tuumii.
Uusi tie kannustaisi investoimaan
Hellan mukaan tien kunnostamisesta on ollut maininta kaupungin budjetissa jo kymmenen vuotta.
–Budjetissa on ollut maininta, mutta ei hintaa. Mielestäni tämä kertoo kuitenkin sen, että Lapuan kaupunki vähintäänkin harkitsee vahvasti lähtevänsä rahallisesti mukaan suunnitteluun ja toteutukseen, Hella vakuuttelee.
–Kiinnittäisin turvallisuuden lisäksi huomiota myös tien kunnostamisen vaikutuksista alueen elinvoimaan. Jos mitään ei tehdä, niin kukoistava teollisuusalue näivettyy nopeasti. Uusi tie lisäisi yrityksille intoa investoida lisää ja näin lisätä työpaikkoja ja verotuloja, Kauhavan kaupunginhallituksen puheenjohtaja Hakala muistuttaa.
? Viikon kysymys ?
? Viikon kysymys ?