Viikko
Kuukausi
6kk
? Viikon kysymys ?
Minna Vainionpää
@lapuansanomat.fi
Lapuan Keskuskoulun kirjoituskerhossa pienesti alkanut keskustelu saa tuulta purjeisiin, kun mausteeksi lisätään jättikourallinen mielikuvitusta. Tarinoita riittää ja ideat lentävät. Samoihin keskusteluihin sujahtaa niin ulkoavaruus, mustat aukot kuin dinosauruksetkin. Kun kirjoituskerhon ohjaajana toimiva kirjailija Juha Mäntylä vielä rohkaisee lapsia erilaisten harjoitusten avulla tuottamaan tekstiä, syntyy riemastuttavaa ja mielenkiintoista luettavaa kerholaisten ruutupaperivihkoihin.
– Kirjoituskerhon tavoitteena on innostaa alakoululaisia kirjoittamaan. Kirjoitamme runot, tarinat ja ajatukset tarkoituksella lyijykynällä ruutuvihkoon. Se on ollut lasten mielestä mukavaa vaihtelua, vaikka ehkä vaivattomampaa olisi kirjoittaa koneella. Käsin kirjoittaessa kuitenkin kehittyy myös kirjoitustaito ja käsiala tekstintuottamisen ohella, Mäntylä arvioi.
Harrastamisen Suomen mallin kerho
Keskuskoulun kirjoituskerho on yksi Lapuan Harrastamisen Suomen mallin kerhoista. Se on kerran viikossa koulupäivän jälkeen järjestettävä kerho. Kirjoituskerho aloitti kokoontumiset viime vuoden kevätlukukaudella. Kokoontumisen alkajaisiksi kerhoon tulevat saavat pienen välipalan, jonka jälkeen on mukava käydä puuhastelemaan mukavassa ryhmässä.
– Kerhossa ei keskitytä pilkkuihin, pisteisiin tai oikeinkirjoitussääntöihin vaan tärkeintä on tekstien tuottaminen erilaisten harjoitusten avulla. Olemme tehneet mm. Noppatarinoita, joissa kerholaiset saavat noppaa heittämällä sattumanvaraisesti erilaisia tapahtumapaikkoja, juonia, vuodenaikoja, viikonpäiviä ja hahmoja tarinan lähtökohdaksi. Tällaisessa tarinassa esimerkiksi tapahtumapaikaksi voi tulla kirjasto, päähahmoksi eläinlääkäri, vuodenajaksi kesä ja juoneksi, että sataa lunta. Sen pohjalta sitten lähdetään mielikuvituksellisesti lennättämään tarinaa kirjoittamalla, Mäntylä kertoo.
Hän on opastanut kerholaisia myös, miten tarinaan kirjoitetaan hahmoja, joiden kautta tarina etenee.
– Olen vinkannut, että kirjoittajan on hyvä tietää tarinansa hahmosta paljon enemmän kuin mitä hän kirjoittaa siitä lukijoilleen. Siihen hyvä apukeino on tehdä ns. hahmolomake. Siinä tarinan hahmosta kootaan paljon tietoa taustalle, jotka eivät välttämättä kaikki tule ilmi kirjoitettavassa tarinassa, Mäntylä selvittää.
Kirjoituskerhossa on käyty läpi myös erilaisia kirjoitusoppaita, joita on tehty myös lasten ja nuorten käyttöön.
– Vaasalainen Haamu kustannus on julkaissut scifi-, kauhu- ja fantasiatarinoiden kirjoittamista varten oppaat, joiden avulla nuoret voivat luoda oman tarinansa ensimmäisestä kirjaimesta loppupisteeseen saakka. Näitä kirjoja suosittelen luettavaksi, jos kirjoittaminen kiinnostaa, Mäntylä vinkkaa.
Kipinä kirjoittamiseen
Häntä huolestuttaa alakoululaisten luku- ja kirjoitustaitojen heikkeneminen.
– Moni osaa kyllä lukea, mutta tekstin tuottaminen suullisesti on hankalaa. Siihen ei parannusta voida odottaa pelkästään koulun suunnalta vaan jokaisen huoltajan pitäisi kotona innostaa lasta lukemaan niin paljon kuin mahdollista. Antaa lasten valita itse, mitä he haluavat lukea, kunhan vain lukevat. Meillä kotona poika on oppinut lukemaan hyvin mm. Minecraft -kirjojen avulla, Mäntylä toteaa.
Hän on omien kirjojensa lisäksi kirjoittanut poikansa Matias Mäntylän kanssa yhdessä mm. lapsille suunnattuja helppolukuisia salapoliisikirjoja, joissa seikkailee Nenälän väkeä.
– Toivoisin, että kirjoituskerhosta koululaisille syttyisi kipinä kirjoittaa tarinoita, joista joku joskus julkaistaisiin myös oikeana kirjana. Kirjoituskerhossa on taitavia kirjoittajia. Osa heistä haluaa piirtääkin kuvituksia tarinoihinsa ja lastenkirjat tarvitsevat aina myös uusia, lahjakkaita kuvittajia, Mäntylä sanoo.
? Viikon kysymys ?
? Viikon kysymys ?