JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Hakuohjeet

Hae sivustolta-kenttään voi syöttää vapaasti hakusanoja.
Vapaassa tekstihaussa toimivat hakusanojen välissä seuraavat operaattorit (kirjoita operaattori aina ISOILLA kirjaimilla):

AND = kaikki sanat pitää esiintyä tekstissä
OR = joku sanoista pitää esiintyä tekstissä (jos hakusanojen välissä ei ole mitään operaattoria on oletusoperaattori OR)
NOT = Ensimmäinen sana esiintyy mutta jälkimmäiset eivät saa esiintyä tekstissä
? = kirjaimen tilalla merkitsee mitä tahansa merkkiä, esim. n?ki löytää noki, näki jne.
* = sanan lopussa merkitsee useampaa merkkiä, esim. auto* löytää sanat automaatti, autorata jne.
” = virkkeen tai sanaparin alussa ja lopussa hakee tarkalleen kirjoitetussa muodossa, esimerkiksi ”Matti Meikäläinen”

Haun tuloksena saat ruudulle osumien määrän sekä otsikkolistan jutuista, joissa hakusanat esiintyvät.
Napsauttamalla otsikkoa juttu ladataan sivulle. Mikäli hakutulos sisältää runsaasti juttuja, kannattaa tarkentaa hakumäärittelyä, jotta tulos saadaan suppeammaksi.
Avattuasi haluamasi jutun, pääset takaisin hakuun napsauttamalla selaimen Siirry sivu taaksepäin -painiketta.

Viikko

Kuukausi

6kk

? Viikon kysymys ?

Uutiset
8.11.2023 7.35

Lankilantien silta menee uusiin puihin

Lankilansilta on monen rippilapsen, hääparin ja muun juhlakalun mieluisa kuvauspaikka. Sillan puinen kansi on kuitenkin pahoin urilla, ja kuntokartoitus osoitti pari vuotta sitten, että uusia pitää tai ainakin rempata perusteellisesti. Suunnitteluvaihe osoittanee, pärjätäänkö kunnostuksella vai meneekö koko silta uusiin puihin.

Lankilansilta on monen rippilapsen, hääparin ja muun juhlakalun mieluisa kuvauspaikka. Sillan puinen kansi on kuitenkin pahoin urilla, ja kuntokartoitus osoitti pari vuotta sitten, että uusia pitää tai ainakin rempata perusteellisesti. Suunnitteluvaihe osoittanee, pärjätäänkö kunnostuksella vai meneekö koko silta uusiin puihin.

Leena Hjelt

Lee­na Hjelt
@la­pu­an­sa­no­mat.fi

Lan­ki­lan sil­ta kun­nos­te­taan. Pa­rin vuo­den ta­kai­nen tut­ki­mus osoit­ti, et­tä sil­ta täy­tyy uu­sia ko­ko­naan tai kor­ja­ta.

Lan­ki­lan­tien tie­i­sän­tä Las­se Ala-Ko­jo­la sa­noo, et­tä tie­kun­ta läh­ti aja­maan sil­lan pe­rus­kor­jaus­ta kun­to­kar­toi­tuk­sen jäl­keen, kos­ka tuol­loin sil­lan pai­no­ra­joi­tuk­set pe­rä­ti puo­li­tet­tiin kah­dek­sas­ta ton­nis­ta nel­jään.

– Nyt sil­ta ei kes­tä juu­ri hen­ki­lö­au­toa enem­pää, har­mit­te­lee Ala-Ko­jo­la.

Se myös vai­keut­taa sil­lan tal­vi­kun­nos­sa­pi­toa, muun mu­as­sa.

Tie­hoi­to­kun­ta päät­ti ryh­tyä sil­lan pe­rus­pa­ran­nus­hank­kee­seen ja anoa kau­pun­gil­ta, et­tä se ot­tai­si hom­man hoi­taak­seen, toi­sin sa­no­en vas­tai­si sil­ta­hank­keen edel­lyt­tä­mis­tä toi­men­pi­teis­tä esi­suun­nit­te­lus­ta to­teu­tuk­seen. Tie­kun­ta anoi myös, et­tä kau­pun­ki vas­tai­si kus­tan­nuk­sis­ta niil­tä osin, joi­ta Ely-kes­kuk­sen ra­hoi­tus ei kata. Ely-kes­kus­ten myön­tä­mä tuki yk­si­tyis­tei­den sil­ta­hank­kei­siin on täl­lä het­kel­lä ja vuo­teen 2025 as­ti 85 pro­sent­tia.

Kau­pun­gin tek­ni­nen lau­ta­kun­ta on lin­jan­nut mar­ras­kuus­sa vii­me vuon­na, et­tä se osal­lis­tuu kus­tan­nuk­siin niin, et­tä tie­kun­nan osuu­dek­si jää 10 % kus­tan­nu­sar­vi­os­ta. Mi­kä­li tie­kun­nan pe­rus­pa­ran­net­ta­val­la tie­o­suu­del­la ei ole py­sy­vää asu­tus­ta, tie­kun­nan osuus kas­vaa 15 pro­sent­tiin kus­tan­nu­sar­vi­os­ta. Li­säk­si tek­ni­nen lau­ta­kun­ta lin­ja­si, et­tä kal­liim­pia sil­ta­hank­kei­ta voi­daan ta­paus­koh­tai­ses­ti avus­taa niin, et­tä tie­kun­nan osuu­dek­si jää kus­tan­nu­sar­vi­os­ta 5–10 %.

Las­se Ala-Ko­jo­la ei osaa sa­noa, kuin­ka van­ha sil­ta alun al­ka­en on, mut­ta uu­sik­si se teh­tiin vuon­na 1961 sen jäl­keen, kun se pet­ti kuor­ma-au­ton al­la ja kuor­ma-au­to kel­lah­ti jo­keen. Niin ei pää­se käy­mään nyt.

– Pin­ta­lau­doi­tus­ta on tuon jäl­keen uu­sit­tu muu­ta­man ker­ran, hän tie­tää.

Tie­i­sän­tä, tie­hoi­to­kun­nan pu­heen­joh­ta­ja, poh­tii, on­ko sil­ta kun­nos­tet­ta­vis­sa vai pi­tää­kö se kor­va­ta ko­ko­naan uu­del­la. Tie­hoi­to­kun­nal­la ai­na­kin on toi­vee­na, et­tä se oli­si le­vey­del­tään ai­na­kin 5,5 met­riä, kos­ka ny­kyi­sil­lä maa­ta­lous­ko­neil­la pi­täi­si pys­tyä lii­ken­nöi­mään sil­lal­la. Tämä toi­ve on esi­tet­ty myös tek­ni­sel­le lau­ta­kun­nal­le.

En­tä riit­tää­kö pai­no­ra­joi­tuk­sek­si se en­ti­nen kah­dek­san ton­nia?

– No ei se oi­kein rii­tä, Ala-Ko­jo­la vas­taa.

– Suun­nit­te­lu­vai­hees­sa syn­tyy var­mas­ti sel­vyys sii­tä, tar­vi­taan­ko uu­si. Sil­lal­la on ny­ky­ään sen­tyyp­pi­siä tar­pei­ta, et­tä ne saat­ta­vat puol­taa ko­ko­naan uu­den sil­lan ra­ken­ta­mis­ta.

Tie­hoi­to­kun­ta toi­voo asi­as­sa edet­tä­vän no­pe­as­ti, mut­ta tie­i­sän­tä ym­mär­tää, et­tei­vät nämä ole no­pei­ta pro­ses­se­ja sik­si­kään, kun jo suun­nit­te­lu­vai­he vaa­tii oman ai­kan­sa. Ala-Ko­jo­la on va­rau­tu­nut sii­hen, et­tä sil­ta on pit­kään sul­jet­tu­na.

– Kuu­kau­sis­ta ne pu­hu­vat. Täy­tyy sit­ten käyt­tää nii­tä kier­to­tei­tä.

Ja men­nä niil­lä maa­ta­lous­ko­neil­la myös sin­ne val­ta­tie 19:lle.


Tun­net­ko Lan­ki­lan sil­lan his­to­ri­aa? Ker­ro se meil­le­kin, teh­dään jut­tua! Lä­he­tä tie­to­si toi­mi­tus@la­pu­an­sa­no­mat.fi tai soi­ta 045-8917 380.

? Viikon kysymys ?

? Viikon kysymys ?