Viikko
Kuukausi
6kk
? Viikon kysymys ?
Lankilansilta on monen rippilapsen, hääparin ja muun juhlakalun mieluisa kuvauspaikka. Sillan puinen kansi on kuitenkin pahoin urilla, ja kuntokartoitus osoitti pari vuotta sitten, että uusia pitää tai ainakin rempata perusteellisesti. Suunnitteluvaihe osoittanee, pärjätäänkö kunnostuksella vai meneekö koko silta uusiin puihin.
Leena Hjelt
Leena Hjelt
@lapuansanomat.fi
Lankilan silta kunnostetaan. Parin vuoden takainen tutkimus osoitti, että silta täytyy uusia kokonaan tai korjata.
Lankilantien tieisäntä Lasse Ala-Kojola sanoo, että tiekunta lähti ajamaan sillan peruskorjausta kuntokartoituksen jälkeen, koska tuolloin sillan painorajoitukset peräti puolitettiin kahdeksasta tonnista neljään.
– Nyt silta ei kestä juuri henkilöautoa enempää, harmittelee Ala-Kojola.
Se myös vaikeuttaa sillan talvikunnossapitoa, muun muassa.
Tiehoitokunta päätti ryhtyä sillan perusparannushankkeeseen ja anoa kaupungilta, että se ottaisi homman hoitaakseen, toisin sanoen vastaisi siltahankkeen edellyttämistä toimenpiteistä esisuunnittelusta toteutukseen. Tiekunta anoi myös, että kaupunki vastaisi kustannuksista niiltä osin, joita Ely-keskuksen rahoitus ei kata. Ely-keskusten myöntämä tuki yksityisteiden siltahankkeisiin on tällä hetkellä ja vuoteen 2025 asti 85 prosenttia.
Kaupungin tekninen lautakunta on linjannut marraskuussa viime vuonna, että se osallistuu kustannuksiin niin, että tiekunnan osuudeksi jää 10 % kustannusarviosta. Mikäli tiekunnan perusparannettavalla tieosuudella ei ole pysyvää asutusta, tiekunnan osuus kasvaa 15 prosenttiin kustannusarviosta. Lisäksi tekninen lautakunta linjasi, että kalliimpia siltahankkeita voidaan tapauskohtaisesti avustaa niin, että tiekunnan osuudeksi jää kustannusarviosta 5–10 %.
Lasse Ala-Kojola ei osaa sanoa, kuinka vanha silta alun alkaen on, mutta uusiksi se tehtiin vuonna 1961 sen jälkeen, kun se petti kuorma-auton alla ja kuorma-auto kellahti jokeen. Niin ei pääse käymään nyt.
– Pintalaudoitusta on tuon jälkeen uusittu muutaman kerran, hän tietää.
Tieisäntä, tiehoitokunnan puheenjohtaja, pohtii, onko silta kunnostettavissa vai pitääkö se korvata kokonaan uudella. Tiehoitokunnalla ainakin on toiveena, että se olisi leveydeltään ainakin 5,5 metriä, koska nykyisillä maatalouskoneilla pitäisi pystyä liikennöimään sillalla. Tämä toive on esitetty myös tekniselle lautakunnalle.
Entä riittääkö painorajoitukseksi se entinen kahdeksan tonnia?
– No ei se oikein riitä, Ala-Kojola vastaa.
– Suunnitteluvaiheessa syntyy varmasti selvyys siitä, tarvitaanko uusi. Sillalla on nykyään sentyyppisiä tarpeita, että ne saattavat puoltaa kokonaan uuden sillan rakentamista.
Tiehoitokunta toivoo asiassa edettävän nopeasti, mutta tieisäntä ymmärtää, etteivät nämä ole nopeita prosesseja siksikään, kun jo suunnitteluvaihe vaatii oman aikansa. Ala-Kojola on varautunut siihen, että silta on pitkään suljettuna.
– Kuukausista ne puhuvat. Täytyy sitten käyttää niitä kiertoteitä.
Ja mennä niillä maatalouskoneilla myös sinne valtatie 19:lle.
Tunnetko Lankilan sillan historiaa? Kerro se meillekin, tehdään juttua! Lähetä tietosi toimitus@lapuansanomat.fi tai soita 045-8917 380.
? Viikon kysymys ?
? Viikon kysymys ?