JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Hakuohjeet

Hae sivustolta-kenttään voi syöttää vapaasti hakusanoja.
Vapaassa tekstihaussa toimivat hakusanojen välissä seuraavat operaattorit (kirjoita operaattori aina ISOILLA kirjaimilla):

AND = kaikki sanat pitää esiintyä tekstissä
OR = joku sanoista pitää esiintyä tekstissä (jos hakusanojen välissä ei ole mitään operaattoria on oletusoperaattori OR)
NOT = Ensimmäinen sana esiintyy mutta jälkimmäiset eivät saa esiintyä tekstissä
? = kirjaimen tilalla merkitsee mitä tahansa merkkiä, esim. n?ki löytää noki, näki jne.
* = sanan lopussa merkitsee useampaa merkkiä, esim. auto* löytää sanat automaatti, autorata jne.
” = virkkeen tai sanaparin alussa ja lopussa hakee tarkalleen kirjoitetussa muodossa, esimerkiksi ”Matti Meikäläinen”

Haun tuloksena saat ruudulle osumien määrän sekä otsikkolistan jutuista, joissa hakusanat esiintyvät.
Napsauttamalla otsikkoa juttu ladataan sivulle. Mikäli hakutulos sisältää runsaasti juttuja, kannattaa tarkentaa hakumäärittelyä, jotta tulos saadaan suppeammaksi.
Avattuasi haluamasi jutun, pääset takaisin hakuun napsauttamalla selaimen Siirry sivu taaksepäin -painiketta.

Viikko

Kuukausi

6kk

? Viikon kysymys ?

Uutiset
19.12.2024 12.40

Lankilantien silta menee uusiksi

Piirros uudesta Lankilantien sillasta. Värimaailma ei vastaa todellisuutta.

Piirros uudesta Lankilantien sillasta. Värimaailma ei vastaa todellisuutta.

Lee­na Hjelt
@la­pu­an­sa­no­mat.fi

Lan­ki­lan­tien sil­taa ei ai­o­ta kor­ja­ta vaan se me­nee uu­sik­si. Uu­det suun­ni­tel­mat on laa­ti­nut Ram­boll Oy ja par­hail­laan han­ke on alu­e­hal­lin­to­vi­ras­ton kuu­lu­tet­ta­va­na.

La­pu­an kun­nal­lis­tek­nii­kan pääl­lik­kö Ul­pu Vii­ma­luo­to ei pys­ty vie­lä ai­ka­tau­lut­ta­maan han­ket­ta ei­kä an­ta­maan sil­le kus­tan­nu­sar­vi­o­ta. Myös kus­tan­nus­ten­ja­ko on yhä epä­sel­vä, sa­moin kuin se, kau­an­ko tie­o­suus on pi­det­tä­vä sul­jet­tu­na.

– Odo­tam­me vie­lä Alu­e­hal­lin­to­vi­ras­ton pää­tös­tä, suun­ni­tel­mien mah­dol­li­sia tar­ken­nuk­sia ja muu­tok­sia sekä ELY-kes­kuk­sen avus­tus­pää­tös­tä en­nen kuin voin vas­ta­ta ky­sy­myk­siin, Vii­ma­luo­to vas­taa.

La­pu­an kau­pun­gin en­si vuo­den ta­lou­sar­vi­oon koh­taan sil­lat on mää­rä­ra­hak­si va­rat­tu 10 000 eu­roa. Ta­lous­suun­ni­tel­man vuo­sil­le 2026 ja 27 on mo­lem­piin va­rat­tu­na 100 000 eu­roa. Saa­te­sa­noi­na on ”kun­to­tut­ki­mus­ten mu­kai­ses­ti riip­pu­sil­ta, Lan­ki­lan sil­ta sekä Lau­ri­lan sil­ta”.

Ete­lä-Poh­jan­maan maa­kun­ta­kaa­vas­sa Lan­ki­lan sil­lan alue on mer­kit­ty taa­ja­ma­toi­min­to­jen alu­eek­si. Li­säk­si se on mer­kit­ty kult­tuu­riym­pä­ris­tön tai mai­se­man vaa­li­mi­sen kan­nal­ta tär­ke­äk­si alu­eek­si.

Ram­bol­lin suun­ni­tel­mien mu­kaan Lan­ki­lan­tien van­ha, ar­vi­oi­den mu­kaan 1930-lu­vul­la ra­ken­net­tu sil­ta pe­rus­ra­ken­tei­neen, maa- ja vä­li­tu­ki­neen, pu­re­taan ko­ko­naan pois. Ti­lal­le ra­ken­ne­taan te­räk­si­nen palk­ki­sil­ta, joka toi­mii 3-auk­koi­se­na. Kes­kel­le sil­taa si­joit­tuu kak­si vä­li­tu­kea/vir­ta­pi­la­ria kos­keen. Sil­ta­kan­nen pak­suus on noin 1,5 met­riä.

– Le­veyt­tä uu­del­le sil­lal­le tu­lee 5,5 met­riä ja sen ko­ko­nais­pi­tuus on 66,6 met­riä, ker­too Ram­bol­lil­ta Toni Koi­vu­la-Ku­ja­la.

Le­veys on Lan­ki­lan­tien tie­hoi­to­kun­nan toi­veen mu­kai­nen. Tie­kun­nan aja­tuk­se­na on ol­lut, et­tä sil­taa pit­kin pää­see aja­maan ny­kyi­sil­lä maa­ta­lous­ko­neil­la.

Sil­lan pai­no­ra­joi­tus on täl­lä het­kel­lä nel­jä ton­nia, kos­ka se puo­li­tet­tiin pa­rin vuo­den ta­kai­sen kun­to­tut­ki­muk­sen jäl­keen. Kah­dek­san­kaan ei ol­lut tie­hoi­to­kun­nan mie­les­tä enää riit­tä­vä.

– Uu­del­la sil­lal­la ei pai­no­ra­joi­tus­ta ole, vas­taa Toni Koi­vu­la-Ku­ja­la.

Sil­ta-au­kon te­ho­kas vir­tau­sa­la säi­lyy Ram­bol­lin suun­ni­tel­mis­sa vä­hin­tään ny­kyi­sen ko­koi­se­na tai kas­vaa hie­man, kun sa­mas­sa yh­tey­des­sä kos­kea pe­ra­taan pu­ret­ta­vien vä­li­tu­kien koh­dal­ta. Sil­ta­kan­nen ala­reu­na on li­ka­main ny­kyi­sen sil­ta­kan­nen ala­reu­nan ta­sos­sa.

Sil­lan kor­jaa­mi­sen tai ko­ko­naan uu­si­mi­sen kan­nal­la ja asi­al­la on alun pe­rin ol­lut sen tie­hoi­to­kun­ta. Se läh­ti asi­as­sa liik­keel­le ano­en La­pu­an kau­pun­kia ot­ta­maan hom­ma hoi­taak­seen esi­suun­nit­te­lus­ta to­teu­tuk­seen.

Tie­kun­ta toi­voi myös, et­tä kau­pun­ki vas­tai­si kus­tan­nuk­sis­ta niil­tä osin, joi­ta Ely-kes­kuk­sen ra­hoi­tus ei kata. Ely-kes­kus­ten myön­tä­mä tuki yk­si­tyis­tei­den sil­ta­hank­kei­siin on ol­lut 85 pro­sent­tia.

? Viikon kysymys ?

? Viikon kysymys ?