Viikko
Kuukausi
6kk
? Viikon kysymys ?
Piirros uudesta Lankilantien sillasta. Värimaailma ei vastaa todellisuutta.
Leena Hjelt
@lapuansanomat.fi
Lankilantien siltaa ei aiota korjata vaan se menee uusiksi. Uudet suunnitelmat on laatinut Ramboll Oy ja parhaillaan hanke on aluehallintoviraston kuulutettavana.
Lapuan kunnallistekniikan päällikkö Ulpu Viimaluoto ei pysty vielä aikatauluttamaan hanketta eikä antamaan sille kustannusarviota. Myös kustannustenjako on yhä epäselvä, samoin kuin se, kauanko tieosuus on pidettävä suljettuna.
– Odotamme vielä Aluehallintoviraston päätöstä, suunnitelmien mahdollisia tarkennuksia ja muutoksia sekä ELY-keskuksen avustuspäätöstä ennen kuin voin vastata kysymyksiin, Viimaluoto vastaa.
Lapuan kaupungin ensi vuoden talousarvioon kohtaan sillat on määrärahaksi varattu 10 000 euroa. Taloussuunnitelman vuosille 2026 ja 27 on molempiin varattuna 100 000 euroa. Saatesanoina on ”kuntotutkimusten mukaisesti riippusilta, Lankilan silta sekä Laurilan silta”.
Etelä-Pohjanmaan maakuntakaavassa Lankilan sillan alue on merkitty taajamatoimintojen alueeksi. Lisäksi se on merkitty kulttuuriympäristön tai maiseman vaalimisen kannalta tärkeäksi alueeksi.
Rambollin suunnitelmien mukaan Lankilantien vanha, arvioiden mukaan 1930-luvulla rakennettu silta perusrakenteineen, maa- ja välitukineen, puretaan kokonaan pois. Tilalle rakennetaan teräksinen palkkisilta, joka toimii 3-aukkoisena. Keskelle siltaa sijoittuu kaksi välitukea/virtapilaria koskeen. Siltakannen paksuus on noin 1,5 metriä.
– Leveyttä uudelle sillalle tulee 5,5 metriä ja sen kokonaispituus on 66,6 metriä, kertoo Rambollilta Toni Koivula-Kujala.
Leveys on Lankilantien tiehoitokunnan toiveen mukainen. Tiekunnan ajatuksena on ollut, että siltaa pitkin pääsee ajamaan nykyisillä maatalouskoneilla.
Sillan painorajoitus on tällä hetkellä neljä tonnia, koska se puolitettiin parin vuoden takaisen kuntotutkimuksen jälkeen. Kahdeksankaan ei ollut tiehoitokunnan mielestä enää riittävä.
– Uudella sillalla ei painorajoitusta ole, vastaa Toni Koivula-Kujala.
Silta-aukon tehokas virtausala säilyy Rambollin suunnitelmissa vähintään nykyisen kokoisena tai kasvaa hieman, kun samassa yhteydessä koskea perataan purettavien välitukien kohdalta. Siltakannen alareuna on likamain nykyisen siltakannen alareunan tasossa.
Sillan korjaamisen tai kokonaan uusimisen kannalla ja asialla on alun perin ollut sen tiehoitokunta. Se lähti asiassa liikkeelle anoen Lapuan kaupunkia ottamaan homma hoitaakseen esisuunnittelusta toteutukseen.
Tiekunta toivoi myös, että kaupunki vastaisi kustannuksista niiltä osin, joita Ely-keskuksen rahoitus ei kata. Ely-keskusten myöntämä tuki yksityisteiden siltahankkeisiin on ollut 85 prosenttia.
? Viikon kysymys ?
? Viikon kysymys ?