JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Hakuohjeet

Hae sivustolta-kenttään voi syöttää vapaasti hakusanoja.
Vapaassa tekstihaussa toimivat hakusanojen välissä seuraavat operaattorit (kirjoita operaattori aina ISOILLA kirjaimilla):

AND = kaikki sanat pitää esiintyä tekstissä
OR = joku sanoista pitää esiintyä tekstissä (jos hakusanojen välissä ei ole mitään operaattoria on oletusoperaattori OR)
NOT = Ensimmäinen sana esiintyy mutta jälkimmäiset eivät saa esiintyä tekstissä
? = kirjaimen tilalla merkitsee mitä tahansa merkkiä, esim. n?ki löytää noki, näki jne.
* = sanan lopussa merkitsee useampaa merkkiä, esim. auto* löytää sanat automaatti, autorata jne.
” = virkkeen tai sanaparin alussa ja lopussa hakee tarkalleen kirjoitetussa muodossa, esimerkiksi ”Matti Meikäläinen”

Haun tuloksena saat ruudulle osumien määrän sekä otsikkolistan jutuista, joissa hakusanat esiintyvät.
Napsauttamalla otsikkoa juttu ladataan sivulle. Mikäli hakutulos sisältää runsaasti juttuja, kannattaa tarkentaa hakumäärittelyä, jotta tulos saadaan suppeammaksi.
Avattuasi haluamasi jutun, pääset takaisin hakuun napsauttamalla selaimen Siirry sivu taaksepäin -painiketta.

Viikko

Kuukausi

6kk

? Viikon kysymys ?

Uutiset
12.3.2024 12.25

Nuoret: TUVAsta maailmalle kirkastunein suunnitelmin

Mira Uu­si­hau­ta-Koi­vu
@la­pu­an­sa­no­mat.fi

Lu­ki­on ja Se­dun kam­puk­sel­la tu­va­lais­ten luo­kas­sa on rau­hal­lis­ta. Op­pi­laat ovat kes­kit­ty­nei­tä ku­kin omiin teh­tä­viin­sä. Joku et­sii tie­toa ne­tis­tä, toi­nen piir­tää säh­köis­tä ku­vaa, toi­nen opis­ke­lee ge­o­met­ri­aa. TU­VA­lais­ten ryh­mäs­sä jo­kai­sel­la on oma yk­si­löl­li­nen opis­ke­lu­suun­ni­tel­man­sa. Mut­ta mikä on TUVA? Kou­lu­tu­soh­jel­man nimi tu­lee sa­nois­ta "tut­kin­toon val­men­ta­va".

La­pu­al­la on kak­si TUVA-ryh­mää ja toi­nen am­mat­ti­oh­jaa­ja Kat­ja Tur­ja ker­too, et­tä TUVA on mo­nil­le vie­lä ai­ka ou­to jut­tu.

– TUVA tun­tuu ole­van mo­nel­le vie­lä tun­te­ma­ton asia tai sii­hen liit­tyy ai­na­kin jon­kin­lai­sia en­nak­ko­luu­lo­ja, Tur­ja sa­noo ja työ­pa­ri opet­ta­ja Ul­la Tii­tu on sa­maa miel­tä.

Tie­don li­sää­mi­nen on siis tär­ke­ää.

– TUVA-kou­lu­tus on tar­koi­tet­tu nuo­ril­le, joil­la ei ole toi­sen as­teen tut­kin­toa ja jot­ka syys­tä tai toi­ses­ta tar­vit­se­vat val­men­ta­vaa kou­lu­tus­ta. Useim­mat tu­le­vat TU­VAan suo­raan pe­rus­kou­lus­ta tai jos yh­teis­haus­sa va­lit­tu pe­rus­tut­kin­to osoit­tau­tuu vää­räk­si va­lin­nak­si. TU­VAn ta­voit­tee­na on an­taa opis­ke­li­jal­le sel­lai­set opis­ke­lu­val­miu­det, joi­den avul­la opis­ke­li­ja voi ha­keu­tua lu­ki­o­kou­lu­tuk­seen tai am­ma­til­li­seen kou­lu­tuk­seen ja suo­riu­tua sen opin­nois­ta. Opin­to­ja voi teh­dä myös työ­pai­kal­la, jopa 20 vii­kon jak­so­na.

TUVA-kou­lu­tus­ta jär­jes­te­tään täl­lä het­kel­lä La­pu­an li­säk­si Sei­nä­jo­el­la, Ku­ri­kas­sa ja Äh­tä­ris­sä.

TU­VAs­sa nor­maa­lien kou­lu­ai­nei­den li­säk­si päi­vien ai­ka­na saa­te­taan käy­dä läpi mel­ko ar­ki­si­a­kin asi­oi­ta.

– Meil­lä kä­si­tel­lään ihan myös ta­val­li­sia ar­jen tai­to­ja. Ne voi­vat liit­tyä asu­mi­seen, ter­vey­teen, työ­e­lä­mään liit­ty­viä. Kaik­kea mitä nuo­ren on hyvä al­kaa hal­li­ta, kun men­nään koh­ti täy­si-ikäi­syyt­tä. TU­VAs­ta käy­dään myös tu­tus­tu­mas­sa eri­lai­siin jat­ko­kou­lu­tus­paik­koi­hin ja ne rää­tä­löi­dään nuor­ten omien tar­pei­den mu­kaan.

Ylä­kou­lun jäl­keen TU­VAan tul­lut Mint­tu Nur­mi on tyy­ty­väi­nen tä­hä­nas­ti­seen TUVA-ai­kaan­sa.

– Suun­nit­te­len me­dia-alan opin­to­ja jat­kos­sa, Nur­mi pal­jas­taa tä­män­het­ki­sis­tä suun­ni­tel­mis­ta.

Noo­ra Las­san­der on myös tyy­ty­väi­nen, et­tä va­lit­si TU­VAn.

– Tämä on ol­lut hyvä vaih­to­eh­to mi­nul­le, mut­ta en vie­lä ihan tar­kas­ti tie­dä mi­hin suun­taan tääl­tä, Las­san­der tuu­mii.

Vie­rei­ses­sä luo­kas­sa on myös tu­va­lai­sia. He ovat Uk­rai­nas­ta La­pu­al­le tul­lei­ta nuo­ria. Luo­kas­sa pe­reh­dy­tään pää­a­si­as­sa suo­men kie­len opis­ke­luun. Toi­nen tär­keä asia on op­pia, mi­ten suo­ma­lai­nen yh­teis­kun­ta toi­mii ja mi­ten sii­nä toi­mi­taan. Suo­men kiel­tä ja suo­ma­lais­ta kult­tuu­ria opet­taa uk­rai­na­lais­nuo­ril­le opet­ta­ja ja vas­tuu­oh­jaa­ja Riit­ta Luo­ma. Luo­man työ­pa­ri­na on am­mat­ti­oh­jaa­ja Jas­min Hie­tik­ko.

Oh­jaa­jat pu­hu­vat op­pi­lail­le sel­ke­äs­ti ja hi­taas­ti. Osa nuo­ris­ta osaa jo mel­ko hy­vin suo­mea, osal­le se on vie­lä työ­läs­tä. Opet­ta­jat ke­hu­vat uk­rai­na­lai­sia opis­ke­li­joi­ta sii­tä, et­tä he aut­ta­vat toi­nen toi­si­aan ai­na tar­peen tul­len. Ryh­mä on hy­vin tii­vis.

– Aloi­tim­me kai­kes­sa alus­sa ai­van pe­rus­teis­ta, sana ker­ral­laan. Suo­men kie­li ei ole ihan help­poa, Luo­ma ja Hie­tik­ko tie­tä­vät.

En­täs eng­lan­ti? On­ko sii­tä apua?

– Ei ko­vin pal­jon.

Osa uk­rai­na­lais­nuo­ris­ta osaa eng­lan­tia vä­hän, osa ei juu­ri­kaan. He ker­to­vat, et­tä heil­lä Uk­rai­nas­sa ei esi­mer­kik­si te­le­vi­si­on kaut­ta kuu­le eng­lan­tia yh­tä pal­jon kuin Suo­mes­sa. Ja on sel­vää, et­tä kun ol­laan Suo­mes­sa, maan kiel­tä oli­si hyvä osa­ta mah­dol­li­sim­man hy­vin. Eten­kin, kun moni heis­tä ai­koo jää­dä Suo­meen, ku­ten Mak­sym Zu­bov.

– Suun­nit­te­len opis­ke­le­va­ni Se­dus­sa hit­saa­jak­si. Ha­lu­ai­sin pääs­tä sen jäl­keen jo­hon­kin fir­maan hit­saa­jan töi­hin, nuo­ri mies suun­nit­te­lee.

Anas­ta­siia Bez­pal­ko taas täh­tää las­te­noh­jaa­jak­si. Hän on opis­kel­lut in­nok­kaas­ti suo­men­kiel­tä.

– Olen op­pi­nut ai­ka hel­pos­ti.

Bez­pal­ko oli har­joit­te­lus­sa päi­vä­ko­dis­sa La­pu­al­la. Siel­lä hän in­nos­tui jat­ka­maan opis­ke­lua las­te­noh­jaa­jak­si.

Kun päi­vä uk­rai­na­lais­ten TU­VAs­sa päät­tyy, toi­vot­ta­vat op­pi­laat opet­ta­jil­le hy­vää päi­vän­jat­koa. Koh­te­li­as käy­tös on opet­ta­jis­ta mu­ka­vaa.

– He ovat kii­tol­li­sia, iloi­sia ja tyy­ty­väi­siä. Toi­sin­kin voi­si ol­la, sil­lä olem­me kuun­nel­leet hei­dän ko­ke­muk­si­aan. On hyvä, jos elä­mä­ni­lo py­syy hy­vä­nä ja vah­va­na. Ke­vääl­lä hei­tä tu­lee ikä­vä, kun kou­lu päät­tyy ja he jat­ka­vat muu­al­la. Iloit­sem­me nuor­ten eteen­päin­me­nos­ta, opet­ta­jat to­te­a­vat.

? Viikon kysymys ?

? Viikon kysymys ?