Viikko
Kuukausi
6kk
? Viikon kysymys ?
Minna Vainionpää
@lapuansanomat.fi
Ruhan koulussa luetaan muutenkin paljon. Koulun oman kirjakokoelman lisäksi kerran viikossa käyvän kirjastoauton valikoima on ahkerassa käytössä pääkirjaston lisäksi. Ei siis ihme, että Ruhan koululaiset menestyivät hyvin alakoululaisille suunnatussa lukukilpailussa. Kakkosluokkalaisten kolmannen sijan lisäksi koulun 5-6 -luokkalaiset sijoittuivat 12. ja 3-4 -luokkalaiset olivat sijalla 18. Kilpailun kategorioita oli kuusi, jokaiselle luokka-asteelle omansa.
Syyskuussa alkaneeseen ja tammikuussa päättyneeseen kilpailuun osallistui kaikkiaan 365 luokkaa ympäri maata. Kakkosluokkalaisten sarjaan osallistui Ruhan koulun lisäksi 67 luokkaa eri puolilta Suomea. Tähtipöllö kilpailun tavoitteena oli edistää lukemisen iloa ja parantaa lasten lukutaitoa.
– Päätimme luokan kanssa ottaa reippaan loppukirin kilpailussa, kun luettujen sivujen määrää pystyi seuraamaan top-listalta Tähtipöllön verkkosivulla. Olimme neljäntenä ja laskimme, että mahdottoman pitkä matka ei ole ottaa kiinni kolmannella sijalla oleva. Lapset innostuivat ja lukivat ahkerasti erilaisia kirjoja, lehtiä ja julkaisuja koulussa mutta myös kotona. Loppukiri nosti meidät lopulta kolmannelle sijalle. Myös lukukoira kävi kirittämässä ja innostamassa luokkaa lukemisen pariin, opettaja Elisa Haanpää iloitsee.
Hyödyllistä ja hauskaa
Lukutempauksen aikana kirjattiin ainoastaan kilpailun aikana luetut sivut. Opettaja piti kirjaa niistä aluksi päivittäin. Myöhemmin luettujen sivujen määrät päivitettiin kootusti tulossivulle kouluviikon päätteeksi kerran viikossa.
– Kilpailussa tärkeintä oli lukea oman tasonsa ja innostuksensa mukaan. Sillä ei ollut merkitystä, kuinka paljon esimerkiksi tekstiä on yhdellä sivulla. Kaikki luetut sivut olivat yhtä tärkeitä. Myös lukuläksyt kirjata luetuiksi sivuiksi mutta jonkin verran niitä unohdettiin kirjata ylös, Haanpää arvioi.
Hän kannustaa oppilaitaan ja lapsia lukemaan.
– Lukeminen on hyödyllistä ja hauskaa. Toivon, että vanhemmat lukevat lapsilleen vaikka iltasatuja tai lukevat yhdessä lasten kanssa. Lukeminen vie eteenpäin ja laajentaa sanavarastoa ja vahvistaa kirjoitustaitoja. Se kehittää pitkäjänteisyyttä ja rauhoittaa, Haanpää luettelee muutamia esimerkkejä lukemisen tärkeydestä.
Ruhan koulun 2. luokkalaisilla on kerran viikossa erityinen lukutunti, jolloin nimensä mukaisesti luetaan.
– Esimerkiksi luen ääneen kirjaa koko luokalle ja loppuajan oppilaat lukevat itsenäisesti. Jokaisella oppilaalla on myös aina kirja pulpetissaan, jota voi lukea, kun tunnin tehtävät on suoritettu ja oppitunnista on vielä aikaa jäljellä. Kirjaan saa tarttua aina, kun omat tehtävät on tehty., Haanpää kannustaa.
Lukupöllö kilpailun palkinto ei vielä ole Ruhan kouluun ehtinyt. Sitä odotellaan innolla. Kolmanneksi sijoittuneelle luokalle on tulossa muhkea kirjapaketti uutuuskirjoja, joten lukeminen jatkuu.
– Jokainen oppilas saa myös kunniakirjan osallistumisestaan ja oman Lukupöllö päiväkirjan, Haanpää sanoo.
Muutama hyvä kirjavinkki kavereille
Koiramies kirjasarja (vinkkaaja Eetu Niinimäki)
Harry Potter (Viola Keltto)
Rambon tallin kirjat (Minttu Koski)
Hopeanuoli (Joel Kivistö)
Moottoripyörälehdet (Aukusti Hietaniemi)
Paavali Pattinen (Vili Hyyppä)
Nolo elämäni kirjasarja (Halla Tuomi)
Risto Räppääjä ja viimeinen tötterö (Iina Ojala)
? Viikon kysymys ?
? Viikon kysymys ?