JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Hakuohjeet

Hae sivustolta-kenttään voi syöttää vapaasti hakusanoja.
Vapaassa tekstihaussa toimivat hakusanojen välissä seuraavat operaattorit (kirjoita operaattori aina ISOILLA kirjaimilla):

AND = kaikki sanat pitää esiintyä tekstissä
OR = joku sanoista pitää esiintyä tekstissä (jos hakusanojen välissä ei ole mitään operaattoria on oletusoperaattori OR)
NOT = Ensimmäinen sana esiintyy mutta jälkimmäiset eivät saa esiintyä tekstissä
? = kirjaimen tilalla merkitsee mitä tahansa merkkiä, esim. n?ki löytää noki, näki jne.
* = sanan lopussa merkitsee useampaa merkkiä, esim. auto* löytää sanat automaatti, autorata jne.
” = virkkeen tai sanaparin alussa ja lopussa hakee tarkalleen kirjoitetussa muodossa, esimerkiksi ”Matti Meikäläinen”

Haun tuloksena saat ruudulle osumien määrän sekä otsikkolistan jutuista, joissa hakusanat esiintyvät.
Napsauttamalla otsikkoa juttu ladataan sivulle. Mikäli hakutulos sisältää runsaasti juttuja, kannattaa tarkentaa hakumäärittelyä, jotta tulos saadaan suppeammaksi.
Avattuasi haluamasi jutun, pääset takaisin hakuun napsauttamalla selaimen Siirry sivu taaksepäin -painiketta.

Viikko

Kuukausi

6kk

? Viikon kysymys ?

Uutiset
2.1.2025 12.15

Sanomalehdet erityisesti nuorten mielestä ylivoimaisesti yleis­si­vis­tävin media

Nuoriso sen tietää: sanomalehdet sivistävät ihmistä.

Nuoriso sen tietää: sanomalehdet sivistävät ihmistä.

Yleis­si­vis­tyk­sen kan­nal­ta tär­keim­mät me­di­at suo­ma­lais­ten mie­les­tä ovat pai­ne­tut ja di­gi­taa­li­set sa­no­ma­leh­det. Ne ar­vi­oi tär­keim­mik­si 86 pro­sent­tia suo­ma­lai­sis­ta.

Sa­no­ma­leh­tien yli­voi­ma yleis­si­vis­tyk­sel­le tär­keim­pä­nä me­di­a­na ko­ros­tuu mitä nuo­rem­pi vas­taa­ja on. 15–24-vuo­ti­ais­ta 82 pro­sent­tia ni­me­ää sa­no­ma­leh­det tär­keim­mäk­si, ja ero toi­sek­si si­joit­tu­nei­siin te­le­vi­si­oon (52 %) ja Goog­leen (52 %) on pe­rä­ti 30 pro­sent­tiyk­sik­köä. Iän li­sään­ty­es­sä sa­no­ma­leh­tien ja te­le­vi­si­on ero ka­ven­tuu, mut­ta kai­kis­sa ikä­ryh­mis­sä sa­no­ma­leh­det ovat yleis­si­vis­tyk­sen kan­nal­ta sel­väs­ti tär­kein me­dia. Tämä sel­vi­ää Iro Re­se­arc­hin te­ke­mäs­tä tut­ki­muk­ses­ta, jon­ka ti­la­si Uu­tis­me­di­an liit­to.

Sa­maan ai­kaan en­tis­tä use­am­pi, 78 pro­sent­tia, on huo­lis­saan suo­ma­lais­ten si­vis­tys­ta­sos­ta. Huo­les­tu­nei­den osuus on kas­va­nut kol­me pro­sent­tiyk­sik­köä vii­me vuo­des­ta.

Kaik­kien yli 15-vuo­ti­ai­den ar­vi­ois­sa toi­sek­si tär­keim­mäk­si si­joit­tuu te­le­vi­sio (tv-ka­na­vat tai nii­den verk­ko­pal­ve­lut) tu­lok­sel­la 72 pro­sent­tia, kol­man­nek­si ra­dio (55 %). Kun Goog­le si­joit­tui nuo­rim­mis­sa ja­e­tul­le kak­kos­ti­lal­le, mui­den ikä­ryh­mien koh­dal­la si­joi­tus on sel­väs­ti hei­kom­pi.

Vä­hi­ten tär­keim­piä yleis­si­vis­tyk­sen kan­nal­ta ovat blo­git (4 %), ver­kos­sa ole­vat uu­tis­por­taa­lit, ku­ten Amp­pa­rit (7 %), so­si­aa­li­nen me­dia (15 %) ja Goog­le (23 %).

– Yleis­si­vis­tys aut­taa ym­mär­tä­mään eri­lai­sia ih­mi­siä ja il­mi­öi­tä, tu­kee osal­li­suut­tam­me yh­teis­kun­nas­sa ja ih­mis­ten vä­li­ses­sä vuo­ro­vai­ku­tuk­ses­sa. On­nek­si suo­ma­lais­ten mie­les­tä yleis­si­vis­tys ei ole jo­kin mui­nais­his­to­ri­al­li­nen, ar­kis­tois­sa pö­lyt­ty­vä sana, vaan meil­le kai­kil­le erit­täin tär­ke­ää elä­män­tai­toa, iloit­see Uu­tis­me­di­an lii­ton mark­ki­noin­ti- ja tut­ki­mus­joh­ta­ja Sir­pa Kir­jo­nen tie­dot­tees­sa.

– Hyvä yleis­si­vis­tys myös vah­vis­taa ky­ky­äm­me ar­vi­oi­da eri tie­to­läh­tei­den luo­tet­ta­vuut­ta. Tämä tai­to on en­tis­tä kriit­ti­sem­pää pa­han­tah­toi­sen di­sin­for­maa­ti­on ja ai­em­paa tai­dok­kaam­pien ma­ni­pu­la­tii­vis­ten tek­nii­koi­den käy­tön li­sään­ty­es­sä.

Ope­tus- ja kult­tuu­ri­mi­nis­te­riö on ni­men­nyt vuo­den 2024 Si­vis­tyk­sen tee­ma­vuo­dek­si.

– Sa­no­ma­leh­det ovat jo muu­ta­man sata vuot­ta ol­leet si­vis­tyk­sen tu­ki­jal­ko­ja ja tu­le­vat ole­maan sitä jat­kos­sa­kin. Suo­ma­lai­set ovat täs­sä tut­ki­muk­ses­sa osoit­ta­neet tun­nis­ta­van­sa pai­net­tu­jen ja di­gi­taa­lis­ten sa­no­ma­leh­tien tär­ke­än roo­lin yh­teis­kun­tam­me si­vis­tys­ta­son vah­vis­ta­ji­na, Kir­jo­nen kom­men­toi.

Yleis­ra­dio ja sa­no­ma­leh­det ovat suo­ma­lais­ten mie­les­tä luo­tet­ta­vim­mat ja laa­duk­kaim­mat uu­tis­me­di­at ver­kos­sa. As­tei­kol­la 1–10 Yleis­ra­dio saa sekä luo­tet­ta­vuu­des­sa et­tä laa­duk­kuu­des­sa ar­von 7,6 ja sa­no­ma­leh­det 7,5.

Kol­man­nek­si si­joit­tuu MTV:n di­gi­taa­li­set pal­ve­lut luo­tet­ta­vuu­des­sa ar­vol­la 6,9 ja laa­duk­kuu­des­sa ar­vol­la 6,8. Nel­jän­nek­si ja vii­den­nek­si si­joit­tu­vat kau­pun­ki­leh­tien ja ai­ka­kaus­leh­tien di­gi­taa­li­set pal­ve­lut.

Pe­rä­pää­tä luo­tet­ta­vuu­des­sa pi­tä­vät Jo­del (3,0), Tik­Tok (3,0), Blu­es­ky (3,2) ja Thre­ads (3,2). Sa­mat nel­jä ovat myös laa­duk­kuu­des­sa vii­mei­siä, jos­kin hie­man eri jär­jes­tyk­ses­sä.

Useis­sa so­si­aa­li­sen me­di­an ka­na­vis­sa on näh­tä­vis­sä hie­nois­ta luo­tet­ta­vuu­den ja laa­duk­kuu­den nou­sua, vaik­ka ta­sot ovat­kin kau­ka­na kär­ki­pääs­tä.

– On ym­mär­ret­tä­vää, et­tä luot­ta­mus so­si­aa­li­seen me­di­aan nou­see sa­mal­la, kun pe­rin­tei­ses­ti luo­tet­ta­vat uu­tis­me­di­at ovat li­sän­neet si­säl­lön tar­jon­taan­sa näil­lä alus­toil­la. Uu­tis­me­di­an tuot­ta­mat si­säl­löt us­ko­taan tun­nis­tet­ta­van so­si­aa­li­sen me­di­an alus­toil­ta var­sin hy­vin. Esi­mer­kik­si 13–18-vuo­ti­ais­ta Tik­To­kis­sa uu­tis­si­säl­tö­jä koh­taa­vis­ta käyt­tä­jis­tä noin 70 pro­sent­tia ker­too tun­nis­ta­van­sa uu­tis­me­di­oi­den tuot­ta­mat si­säl­löt ja luot­ta­van­sa nii­hin, mai­nit­see Kir­jo­nen.

? Viikon kysymys ?

? Viikon kysymys ?