Viikko
Kuukausi
6kk
? Viikon kysymys ?
Lehden uutiset kiinnostavat, ja niiden lisäksi myös ilmoitukset luetaan tarkkaan. Ennen vanhaan paikallislehtien yksi slogan olikin, että ”paikallislehdessä ilmoituskin on uutinen”. Toimittaja Leena Hjelt tekee paljon kuntapolitiikan uutisointia, mediamyyjä Jusa Harju työskentelee ilmoittaja-asiakkaiden ja tilaajien kanssa.
Tarja Kojola
toimitus@lapuansanomat.fi
Lapuan Sanomat sai tuoreimmasta Kansallisessa Mediatutkimuksesta (KMT 2024) mahtavia uutisia. Lapuan Sanomien viikottainen lukijämäärä on kasvanut 17 700:ään. Jokavuotisen tutkimuksen tilaa MediaAuditFinland Oy ja toteuttaa mediatoimisto Kantar TNS Oy.
– KMT on suurille mediatoimistoille tärkein ostamisen väline. Kehä Kolmosen sisäpuolella ei juuri muita tutkimuksia oteta edes huomioon, avaa markkinointipäällikkö Johanna Laurila.
– Se on myös meille maaseudun lehdille yhä tärkeämpi mittari. Asiakaspalautteenkin perusteella kiinnostaa se, miten lehti tavoittaa lukijat, ei niinkään painosmäärä.
KMT tehdään puhelinhaastatteluina ja nettikyselyillä Väestörekisterikeskuksesta saatavalla satunnaisotannalla. Lapuan Sanomien päälevikkialue on Lapua.
– Lehteä luetaan innokkaasti myös Seinäjoella, Kauhavalla ja Vaasassa, Helsingissäkin. Lisäksi lehden jokainen numero luetaan useaan kertaan, Laurila tietää.
Netissä Lapuan Sanomat julkaisee uutisia arkipäivittäin.
– Verkkoon ja someen tehdään viikon varrella tuoreita uutisia ja ”lisätykitystä”, mutta lapualaisille näyttää painettu lehti olevan se media, jonka myös nuoret perheet haluavat. Suurin osa uusista tilaajista valitsee täystilauksen, jolla pääsee lukemaan kaikki uutiset sekä verkosta että paperilehdestä, muistuttaa päätoimittaja Tarja Kojola.
– Uusista tilaajista 90 prosenttia valitsee maksutavakseen veloituksen kerran kuussa, samoin kuin maksetaan vaikkapa Netflixistä tai Spotifystä.
Mitä tarkoittaa, että lehti tavoittaa lapualaiset sataprosenttisesti?
– Pakko sanoa, että ensin hieman yskitti. Tiedämme, että todennäköisesti jokainen lapualainen jollakin tavoin seuraa Lapuan Sanomien uutisointia, mutta tämä pääsi silti yllättämään, Kojola myöntää.
– Tulos saatiin KMT-tutkimuksesta. Lapualle tilattujen lehtien määrää verrataan Tilastokeskuksen kuntatilastoon. Ikäryhmistä huomioon otetaan yli 15-vuotiaat ja se, montako kertaa lehti luetaan.
Kojolan mukaan tulos osoittaa, että paikallislehti on edelleen maaseutukaupungeissa keskeinen media.
– Emme suinkaan ole ainoa paikallislehti, joka ylsi tähän tulokseen. Vaikkapa Loimaan Lehti, Haapavesi, Uudenkaupungin Sanomat ja Perhonjokilaakso ovat samassa sakissa. Myös lähinaapuri Järviseudun Sanomat tavoittaa Lappajärvellä käytännössä jokaisen, Kojola valaisee.
Lapualla siis Lapua kiinnostaa eniten?
– Ollaan sikäli sisäänpäinlämpiäviä, päätoimittaja nauraa.
– Tämä ilahduttaa ja kannustaa. Mitä lähempänä lehti on lukijoitaan, sen parempaa uutisointia. Vinkatkaa ja antakaa palautetta. Risut ja ruusut ilolla vastaanotetaan, Kojola vakuuttaa.
– Meille tosi tärkeitä ovat myös lapualaiset yritykset, jotka meillä ilmoittavat. Lehden tuloista puolet on ilmoitustuottoja. Ja tutkimus osoittaa, että ilmoitus Lapuan Sanomissa tavoittaa kaikki lapualaiset, Laurila muistuttaa.
Perjantaina lehden väki tarjoaa puolelta päivin kiitoskaffit yhteistyökumppaneille, ilmoittajille ja lukijoille.
– Tosi herkullista ystävänpäiväpullaa tarjolla. Tulkaa, on arvontaakin, markkinointipäällikkö vinkkaa.
? Viikon kysymys ?
? Viikon kysymys ?