JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Hakuohjeet

Hae sivustolta-kenttään voi syöttää vapaasti hakusanoja.
Vapaassa tekstihaussa toimivat hakusanojen välissä seuraavat operaattorit (kirjoita operaattori aina ISOILLA kirjaimilla):

AND = kaikki sanat pitää esiintyä tekstissä
OR = joku sanoista pitää esiintyä tekstissä (jos hakusanojen välissä ei ole mitään operaattoria on oletusoperaattori OR)
NOT = Ensimmäinen sana esiintyy mutta jälkimmäiset eivät saa esiintyä tekstissä
? = kirjaimen tilalla merkitsee mitä tahansa merkkiä, esim. n?ki löytää noki, näki jne.
* = sanan lopussa merkitsee useampaa merkkiä, esim. auto* löytää sanat automaatti, autorata jne.
” = virkkeen tai sanaparin alussa ja lopussa hakee tarkalleen kirjoitetussa muodossa, esimerkiksi ”Matti Meikäläinen”

Haun tuloksena saat ruudulle osumien määrän sekä otsikkolistan jutuista, joissa hakusanat esiintyvät.
Napsauttamalla otsikkoa juttu ladataan sivulle. Mikäli hakutulos sisältää runsaasti juttuja, kannattaa tarkentaa hakumäärittelyä, jotta tulos saadaan suppeammaksi.
Avattuasi haluamasi jutun, pääset takaisin hakuun napsauttamalla selaimen Siirry sivu taaksepäin -painiketta.

Viikko

Kuukausi

6kk

? Viikon kysymys ?

Uutiset
12.8.2024 10.40

Takaisin tavalliseen kouluun, jossa saa olla tylsää

Sairaalakoulussakin modernilla teknologialla on rehtori Tuukka Raittiin mukaan sijansa, mutta se ei ohita opettajan ja oppilaan välistä vuorovaikutusta. Ja kullakin oppilaalla on oma pulpetti.

Sairaalakoulussakin modernilla teknologialla on rehtori Tuukka Raittiin mukaan sijansa, mutta se ei ohita opettajan ja oppilaan välistä vuorovaikutusta. Ja kullakin oppilaalla on oma pulpetti.

Lee­na Hjelt
@la­pu­an­sa­no­mat.fi

Ete­lä-Poh­jan­maan hy­vin­voin­ti­a­lu­een sai­raa­la­kou­lun reh­to­ri, la­pu­a­lais­läh­töi­nen Tuuk­ka Rai­tis toi­voo, et­tä van­hat, hy­vät kas­va­tus­me­to­dit, ra­jat ja rak­kaus, sel­keys ja tolk­ku ja ihan ta­val­li­suus pa­laa­vat niin ko­tei­hin kuin kou­lui­hin. Hän luot­taa niin myös käy­vän.

Mitä ta­pah­tuu, kun lap­si tu­lee sai­raa­la­kou­luun? Ihan en­sik­si hä­nen päi­väs­tään kar­si­taan pois kaik­ki yli­mää­räi­nen digi, höt­tö ja sälä, esi­mer­kik­si pu­he­li­met, näp­py­lä­tyy­nyt tai vaik­ka­pa mu­ka­vuu­den ja viih­ty­vyy­den vuok­si ny­ky­kou­lui­hin tuo­dut säk­ki­tuo­lit.
– Mah­dol­li­sim­man ta­val­lis­ta, yk­sin­ker­tais­ta ja tyl­sää ar­kea, lu­paa lap­sil­le ja nuo­ril­le ope­tus­ta tar­jo­a­van sai­raa­la­kou­lun reh­to­ri op­pi­lail­leen.

Vaik­ka las­ten ja nuor­ten on­gel­mat ovat li­sään­ty­neet, sy­ven­ty­neet ja mo­ni­mut­kais­tu­neet, näin yk­sin­ker­tai­sel­la kor­jaus­liik­keel­lä saa­daan Rait­tiis­ta­kin yl­lät­tä­vän pal­jon heti al­kuun ai­kaan.

– Tämä näyt­tää toi­mi­van. It­se asi­as­sa mitä eri­tyi­sem­piä ti­lan­tei­ta on, sitä yk­sin­ker­tai­sem­pia ovat yleen­sä rat­kai­sut. Ta­val­li­suus toi­mii hy­vin usein lääk­kee­nä, tie­tää reh­to­ri, joka on toi­mi­nut sai­raa­la­kou­lus­sa jo pa­ri­kym­men­tä vuot­ta.

Niin kou­lun toi­min­nan kuin fyy­si­sen ti­lan on tar­koi­tus luo­da tur­vaa ja rau­haa, ol­la tut­tu, tyl­sän en­na­koi­ta­va ja hal­lit­ta­vis­sa ole­va ko­ko­nai­suus maa­il­mas­sa, joka näyt­täy­tyy nuo­rel­le epä­sel­vä­nä ja ra­jat­to­ma­na ja joka on hä­nen käm­me­nel­lään pu­he­li­men kaut­ta koko ajan.

Sa­mal­la pe­ri­aat­teel­la toi­mii las­ten ja nuor­ten psy­ki­at­ri­nen osas­to­hoi­to ko­ko­nai­suu­des­saan. Kun lap­si tai nuo­ri tu­lee sai­raa­laan, hä­nen päi­vään­sä luo­daan alus­ta läh­tien sel­keä vuo­ro­kau­si­ryt­mi ja sään­nöl­li­set raa­mit.

– Aa­mul­la he­rä­tään, syö­dään aa­mu­pa­la, pes­tään ham­paat, men­nään kou­luun, kou­lun jäl­keen teh­dään läk­syt, on vä­hän pu­he­li­nai­kaa, va­paa-ai­kaa ja men­nään ajois­sa nuk­ku­maan, ku­vaa Rai­tis.

Mer­ki­tys­tä on myös fyy­si­sel­lä ti­lal­la. Sai­raa­la­kou­luun tul­les­saan lap­si – tai nuo­ri – tu­lee luok­ka­ti­laan, joka on sel­ke­äs­ti ra­jat­tu ja jos­sa jo­kai­sel­le on oma pul­pet­ti.

Rai­tis on huo­jen­tu­nut sii­tä, et­tä sai Sei­nä­jo­en kes­kus­sai­raa­lan uu­den, niin sa­no­tun M-ta­lon suun­nit­te­lu­vai­hees­sa lau­sua mie­li­pi­teen­sä. Kun ark­ki­teh­ti suun­nit­te­li avoin­ta op­pi­mi­sym­pä­ris­töä, joi­ta on ra­ken­net­tu muo­ti-il­mi­ö­nä eri puo­lil­le Suo­mea ja La­pu­al­le­kin kak­si, Rai­tis ha­lu­si pe­rin­tei­sen nä­köi­sen ja ko­koi­sen kou­lun sei­ni­neen, raa­mei­neen siis.

Avoi­met op­pi­mi­sym­pä­ris­töt ei­vät vain sovi kai­kil­le.

– Tämä on fak­ta. Kyl­lä minä olen kau­his­tel­lut, mi­ten vilk­kaat, kes­kit­ty­mis­häi­ri­öi­set op­pi­laat pär­jää­vät niis­sä ei­vät­kä he näy­tä pär­jää­vän­kään.

Ete­lä-Poh­jan­maan hy­vin­voin­ti­a­lu­eel­la toi­mi­van sai­raa­la­kou­lun op­pi­laat ovat ny­ky­ään lä­hes yk­si­no­maan mie­len­ter­vey­son­gel­mis­ta kär­si­viä lap­sia ja nuo­ria.

– Tän­ne tu­le­vat kaik­kein vai­keim­min oi­rei­le­vat lap­set ja nuo­ret, Rai­tis to­te­aa.

Hoi­to­jak­sot ovat hy­vin­kin eri­pi­tui­sia. Osa vii­pyy vain muu­ta­man päi­vän, osa opis­ke­lee koko lu­ku­vuo­den. Osa lap­sis­ta on sai­raa­la­jak­sol­la, osa on po­lik­li­ni­kan asi­ak­kai­ta ja käy kou­lus­sa ko­to­aan tai las­ten­suo­je­lu­lai­tok­ses­ta päin.

Rai­tis pal­jas­taa, et­tä la­pu­a­lai­set ovat ol­leet vii­me ai­koi­na sai­raa­la­kou­lun op­pi­lai­den jou­kos­sa hy­vin edus­tet­tui­na. Toi­saal­ta hä­nen 20 vuo­den sai­raa­la­kou­lu-uraan­sa mah­tuu aal­to­lii­ket­tä eri kun­tien vä­lil­lä.

– Ja toi­saal­ta on myös niin, et­tä näi­den op­pi­lai­den hätä on huo­mat­tu ja sii­hen on re­a­goi­tu.

sai­raa­la­kou­luun tu­le­vien ala- ja ylä­kou­lun op­pi­lai­den vä­lil­lä on sel­keä ero.

– Mei­dän pro­to­tyyp­pim­me ala­kou­lus­ta on haas­ta­vas­ti, siis räi­ke­än huo­nos­ti, käyt­täy­ty­vä, vä­ki­val­tai­nen, jopa it­se­tu­hoi­nen pik­ku­poi­ka. Ylä­kou­lun pro­to­tyyp­pi on tosi ah­dis­tu­nut, ma­sen­tu­nut, ve­täy­ty­vä, kou­lua käy­mä­tön tyt­tö. Sit­ten on kaik­kea täl­tä vä­lil­tä.

Mik­si se on näin?

– Oma, vä­hän yk­sin­ker­tais­tet­tu­kin te­o­ri­a­ni on, et­tä pik­ku­po­jat saa­vat avun it­sel­leen, kos­ka käyt­täy­ty­vät räi­ke­än huo­nos­ti. Hei­dät huo­ma­taan ja var­joon jää­vät ne kil­tit ja hil­jai­set, joi­den on­gel­mat pää­se­vät sy­ven­ty­mään isom­mik­si. Ylä­kou­lus­sa ne nä­ky­vät sit­ten kou­lua käy­mät­tö­myy­te­nä, ah­dis­tuk­se­na, viil­te­ly­nä, it­se­tu­hoi­suu­te­na, syö­mis­häi­ri­ö­nä, mi­ten iki­nä.

Rai­tis soi­si, et­tä nor­maa­leis­sa­kin kou­luis­sa py­rit­täi­siin pa­laa­maan pe­ru­sa­si­oi­hin. Han­ke­hum­pan si­jaan voi­si kai­vaa esiin ope­tus­suun­ni­tel­man muis­tut­ta­maan tär­keim­mäs­tä teh­tä­väs­tä.

Mik­si ny­ky­ään on niin pal­jon rau­hat­to­muut­ta, kes­kit­ty­mis­ky­vyt­tö­myyt­tä, ym­mär­tä­mät­tö­myyt­tä so­si­aa­li­sis­ta ti­lan­teis­ta? Rai­tis poh­tii, mis­sä mää­rin on­gel­mat joh­tu­vat sii­tä, et­tä ih­mi­set ovat niin vä­hän ihan li­ve­ti­lan­teis­sa vuo­ro­vai­ku­tuk­ses­sa kes­ke­nään.

– Se­lit­tyi­si­kö ai­na­kin osa neu­rop­sy­ki­at­ri­sis­ta oi­reis­ta ihan vuo­ro­vai­ku­tuk­sen va­jeel­la?

So­me­maa­il­ma ei näyt­täy­dy Rait­tiil­le yk­si­se­lit­tei­ses­ti pa­ha­na. Siel­tä­kin nuo­ri voi löy­tää oman yh­tei­sön­sä, joil­la on iso mer­ki­tys ke­hi­tyk­sel­le.

– Mut­ta nyt jo us­kal­le­taan tie­teel­lis­ten tut­ki­mus­ten va­los­sa sa­noa, et­tä lii­al­li­sel­la so­me­tuk­sel­la on yh­teys adhd:n omai­siin oi­rei­siin, ma­sen­nus- ja ah­dis­tu­soi­rei­siin ja yli­pai­noon. On­gel­ma ei ole vain nuor­ten, vaan mei­dän kaik­kien.

Rai­tis on miet­ti­nyt myös sitä, on­ko ny­ky­ään alet­tu ym­mär­tää lii­kaa. Hän sa­noo it­se­kin hak­sah­ta­neen­sa sel­lai­seen: ”no kun täl­lä on sel­lai­nen ja sel­lai­nen di­ag­noo­si ja tätä ja tätä elä­mäs­sä...”

– Ih­mi­sen pi­tää kui­ten­kin op­pia pär­jää­mään täs­sä yh­teis­kun­nas­sa. Mie­les­tä­ni hän ei opi, jos an­nam­me vain vah­vem­paa lää­ket­tä tai ka­saam­me per­sus­tan al­le ai­na vain suu­rem­paa ka­saa näp­py­lä­tyy­ny­jä. Ei työ­e­lä­mäs­sä asia hoi­du enää näin.

Haas­tei­ta voi yrit­tää rat­kais­ta muul­la­kin ta­voin kuin ylen­palt­ti­sel­la ym­mär­tä­mi­sel­lä.

– Di­ag­noo­se­ja ja ni­miä oi­reil­le on pil­vin pi­mein. Vaik­ka di­ag­noo­si­na on adhd tai neu­ro­kir­jon häi­riö, ei nii­hin kuu­lu huo­no käy­tös ei­kä per­sei­ly. Niis­tä pi­tää seu­ra­ta muu­ta­kin kuin hys­syt­te­lyä ja pää­hän si­lit­te­lyä. Pe­ru­so­pe­tus­lais­sa on mon­ta ku­rin­pi­toon liit­ty­vää py­kä­lää ja kou­luil­la on edel­leen käy­tös­sään sa­man kei­not kuin en­nen­kin, kas­va­tus­kes­kus­te­lut, huo­mau­tus, jäl­ki-is­tun­to, kir­jal­li­nen va­roi­tus, erot­ta­mi­nen mää­rä­ai­kai­ses­ti. Nii­tä pi­tää vain us­kal­taa käyt­tää.

Rai­tis ja kol­le­gan­sa tar­jo­a­vat myös suo­raan kou­luil­le niin sa­not­tua vaa­ti­van tuen kon­sul­toin­tia. Hän ko­kee tu­le­van­sa ti­lan­tei­siin, jos­sa kaik­kea on jo yri­tet­ty, mut­ta mi­kään ei ole toi­mi­nut ja odo­tu­sar­vo on, et­tä hän tuo mu­as­saan toi­mi­vat tai­ka­tem­put.

– Ih­mi­set huu­ta­vat, et­tä sano nyt heti mitä teh­dään. Heil­lä on ai­ka­moi­nen hätä ai­na.

Rai­tis ha­lu­aa kui­ten­kin rau­has­sa muo­dos­taa oman kä­si­tyk­sen­sä kes­kus­tel­tu­aan kaik­kien eri ta­ho­jen kans­sa.

– Se on mel­kois­ta tai­tei­lua. Opet­ta­jil­le on hel­pom­pi sa­noa esi­mer­kik­si, et­tä kat­so, mitä palk­ka­kui­tis­sa­si sa­no­taan työ­teh­tä­väs­tä­si, si­nun ei tar­vit­se ol­la ku­raat­to­ri ei­kä te­ra­peut­ti. Vai­kein­ta on koh­da­ta van­hem­mat.

On­nek­seen Rai­tis sa­noo is­tu­neen­sa myös van­hem­pien pai­kal­la ai­koi­naan omien, tosi vilk­kai­den poi­kien­sa ede­sot­ta­mus­ten vuok­si.

– Niin vain he­kin ovat paik­kan­sa löy­tä­neet, vaik­ka kuin­ka vil­pert­te­jä ovat ol­leet. Nuo­rin on vie­lä ko­to­na, van­hin on po­lii­si, kes­kim­mäi­nen val­mis­tuu ka­det­ti­kou­lus­ta up­see­rik­si eli am­mat­ti­so­ti­laak­si. Olen päh­käil­lyt, et­tä he tie­tyl­lä ta­paa te­ke­vät sa­maa kuin minä eli yrit­tä­vät aut­taa yh­teis­kun­taa säi­lyt­tä­mään raa­min­sa.

Lue li­sää Tuuk­ka Rait­tiis­ta tääl­tä.

? Viikon kysymys ?

? Viikon kysymys ?