Viikko
Kuukausi
6kk
? Viikon kysymys ?
Sairaalakoulussakin modernilla teknologialla on rehtori Tuukka Raittiin mukaan sijansa, mutta se ei ohita opettajan ja oppilaan välistä vuorovaikutusta. Ja kullakin oppilaalla on oma pulpetti.
Leena Hjelt
@lapuansanomat.fi
Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueen sairaalakoulun rehtori, lapualaislähtöinen Tuukka Raitis toivoo, että vanhat, hyvät kasvatusmetodit, rajat ja rakkaus, selkeys ja tolkku ja ihan tavallisuus palaavat niin koteihin kuin kouluihin. Hän luottaa niin myös käyvän.
Mitä tapahtuu, kun lapsi tulee sairaalakouluun? Ihan ensiksi hänen päivästään karsitaan pois kaikki ylimääräinen digi, höttö ja sälä, esimerkiksi puhelimet, näppylätyynyt tai vaikkapa mukavuuden ja viihtyvyyden vuoksi nykykouluihin tuodut säkkituolit.
– Mahdollisimman tavallista, yksinkertaista ja tylsää arkea, lupaa lapsille ja nuorille opetusta tarjoavan sairaalakoulun rehtori oppilailleen.
Vaikka lasten ja nuorten ongelmat ovat lisääntyneet, syventyneet ja monimutkaistuneet, näin yksinkertaisella korjausliikkeellä saadaan Raittiistakin yllättävän paljon heti alkuun aikaan.
– Tämä näyttää toimivan. Itse asiassa mitä erityisempiä tilanteita on, sitä yksinkertaisempia ovat yleensä ratkaisut. Tavallisuus toimii hyvin usein lääkkeenä, tietää rehtori, joka on toiminut sairaalakoulussa jo parikymmentä vuotta.
Niin koulun toiminnan kuin fyysisen tilan on tarkoitus luoda turvaa ja rauhaa, olla tuttu, tylsän ennakoitava ja hallittavissa oleva kokonaisuus maailmassa, joka näyttäytyy nuorelle epäselvänä ja rajattomana ja joka on hänen kämmenellään puhelimen kautta koko ajan.
Samalla periaatteella toimii lasten ja nuorten psykiatrinen osastohoito kokonaisuudessaan. Kun lapsi tai nuori tulee sairaalaan, hänen päiväänsä luodaan alusta lähtien selkeä vuorokausirytmi ja säännölliset raamit.
– Aamulla herätään, syödään aamupala, pestään hampaat, mennään kouluun, koulun jälkeen tehdään läksyt, on vähän puhelinaikaa, vapaa-aikaa ja mennään ajoissa nukkumaan, kuvaa Raitis.
Merkitystä on myös fyysisellä tilalla. Sairaalakouluun tullessaan lapsi – tai nuori – tulee luokkatilaan, joka on selkeästi rajattu ja jossa jokaiselle on oma pulpetti.
Raitis on huojentunut siitä, että sai Seinäjoen keskussairaalan uuden, niin sanotun M-talon suunnitteluvaiheessa lausua mielipiteensä. Kun arkkitehti suunnitteli avointa oppimisympäristöä, joita on rakennettu muoti-ilmiönä eri puolille Suomea ja Lapuallekin kaksi, Raitis halusi perinteisen näköisen ja kokoisen koulun seinineen, raameineen siis.
Avoimet oppimisympäristöt eivät vain sovi kaikille.
– Tämä on fakta. Kyllä minä olen kauhistellut, miten vilkkaat, keskittymishäiriöiset oppilaat pärjäävät niissä eivätkä he näytä pärjäävänkään.
Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueella toimivan sairaalakoulun oppilaat ovat nykyään lähes yksinomaan mielenterveysongelmista kärsiviä lapsia ja nuoria.
– Tänne tulevat kaikkein vaikeimmin oireilevat lapset ja nuoret, Raitis toteaa.
Hoitojaksot ovat hyvinkin eripituisia. Osa viipyy vain muutaman päivän, osa opiskelee koko lukuvuoden. Osa lapsista on sairaalajaksolla, osa on poliklinikan asiakkaita ja käy koulussa kotoaan tai lastensuojelulaitoksesta päin.
Raitis paljastaa, että lapualaiset ovat olleet viime aikoina sairaalakoulun oppilaiden joukossa hyvin edustettuina. Toisaalta hänen 20 vuoden sairaalakoulu-uraansa mahtuu aaltoliikettä eri kuntien välillä.
– Ja toisaalta on myös niin, että näiden oppilaiden hätä on huomattu ja siihen on reagoitu.
sairaalakouluun tulevien ala- ja yläkoulun oppilaiden välillä on selkeä ero.
– Meidän prototyyppimme alakoulusta on haastavasti, siis räikeän huonosti, käyttäytyvä, väkivaltainen, jopa itsetuhoinen pikkupoika. Yläkoulun prototyyppi on tosi ahdistunut, masentunut, vetäytyvä, koulua käymätön tyttö. Sitten on kaikkea tältä väliltä.
Miksi se on näin?
– Oma, vähän yksinkertaistettukin teoriani on, että pikkupojat saavat avun itselleen, koska käyttäytyvät räikeän huonosti. Heidät huomataan ja varjoon jäävät ne kiltit ja hiljaiset, joiden ongelmat pääsevät syventymään isommiksi. Yläkoulussa ne näkyvät sitten koulua käymättömyytenä, ahdistuksena, viiltelynä, itsetuhoisuutena, syömishäiriönä, miten ikinä.
Raitis soisi, että normaaleissakin kouluissa pyrittäisiin palaamaan perusasioihin. Hankehumpan sijaan voisi kaivaa esiin opetussuunnitelman muistuttamaan tärkeimmästä tehtävästä.
Miksi nykyään on niin paljon rauhattomuutta, keskittymiskyvyttömyyttä, ymmärtämättömyyttä sosiaalisista tilanteista? Raitis pohtii, missä määrin ongelmat johtuvat siitä, että ihmiset ovat niin vähän ihan livetilanteissa vuorovaikutuksessa keskenään.
– Selittyisikö ainakin osa neuropsykiatrisista oireista ihan vuorovaikutuksen vajeella?
Somemaailma ei näyttäydy Raittiille yksiselitteisesti pahana. Sieltäkin nuori voi löytää oman yhteisönsä, joilla on iso merkitys kehitykselle.
– Mutta nyt jo uskalletaan tieteellisten tutkimusten valossa sanoa, että liiallisella sometuksella on yhteys adhd:n omaisiin oireisiin, masennus- ja ahdistusoireisiin ja ylipainoon. Ongelma ei ole vain nuorten, vaan meidän kaikkien.
Raitis on miettinyt myös sitä, onko nykyään alettu ymmärtää liikaa. Hän sanoo itsekin haksahtaneensa sellaiseen: ”no kun tällä on sellainen ja sellainen diagnoosi ja tätä ja tätä elämässä...”
– Ihmisen pitää kuitenkin oppia pärjäämään tässä yhteiskunnassa. Mielestäni hän ei opi, jos annamme vain vahvempaa lääkettä tai kasaamme persustan alle aina vain suurempaa kasaa näppylätyynyjä. Ei työelämässä asia hoidu enää näin.
Haasteita voi yrittää ratkaista muullakin tavoin kuin ylenpalttisella ymmärtämisellä.
– Diagnooseja ja nimiä oireille on pilvin pimein. Vaikka diagnoosina on adhd tai neurokirjon häiriö, ei niihin kuulu huono käytös eikä perseily. Niistä pitää seurata muutakin kuin hyssyttelyä ja päähän silittelyä. Perusopetuslaissa on monta kurinpitoon liittyvää pykälää ja kouluilla on edelleen käytössään saman keinot kuin ennenkin, kasvatuskeskustelut, huomautus, jälki-istunto, kirjallinen varoitus, erottaminen määräaikaisesti. Niitä pitää vain uskaltaa käyttää.
Raitis ja kollegansa tarjoavat myös suoraan kouluille niin sanottua vaativan tuen konsultointia. Hän kokee tulevansa tilanteisiin, jossa kaikkea on jo yritetty, mutta mikään ei ole toiminut ja odotusarvo on, että hän tuo muassaan toimivat taikatemput.
– Ihmiset huutavat, että sano nyt heti mitä tehdään. Heillä on aikamoinen hätä aina.
Raitis haluaa kuitenkin rauhassa muodostaa oman käsityksensä keskusteltuaan kaikkien eri tahojen kanssa.
– Se on melkoista taiteilua. Opettajille on helpompi sanoa esimerkiksi, että katso, mitä palkkakuitissasi sanotaan työtehtävästäsi, sinun ei tarvitse olla kuraattori eikä terapeutti. Vaikeinta on kohdata vanhemmat.
Onnekseen Raitis sanoo istuneensa myös vanhempien paikalla aikoinaan omien, tosi vilkkaiden poikiensa edesottamusten vuoksi.
– Niin vain hekin ovat paikkansa löytäneet, vaikka kuinka vilperttejä ovat olleet. Nuorin on vielä kotona, vanhin on poliisi, keskimmäinen valmistuu kadettikoulusta upseeriksi eli ammattisotilaaksi. Olen pähkäillyt, että he tietyllä tapaa tekevät samaa kuin minä eli yrittävät auttaa yhteiskuntaa säilyttämään raaminsa.
Lue lisää Tuukka Raittiista täältä.
? Viikon kysymys ?
? Viikon kysymys ?