Viikko
Kuukausi
6kk
? Viikon kysymys ?
Lapualainen Tarja ja Hannu Harjun perheyhtiö Kevyt Kanava on palaamassa radiotoimintaan. Kolme vuotta sitten kaikki radio- ja tv-liiketoimintonsa Sanoma Media Finlandin Nelonen Medialle myynyt yhtiö on hakemassa lupaa perustaakseen uuden osavaltakunnallisen radiokanavan.
Viestintävirasto Traficom julisti kesällä haettavaksi 92 uutta radiotaajuutta, joiden hakuaika päättyi elokuussa. Perjantaina virasto julkisti hakijat ja niiden hakemat taajuudet. Kevyt Kanava on hakenut taajuutta 25 alueelle aina Turusta ja Kotkasta Ouluun ja Rovaniemelle, mukana lähetystaajuudet mm. Vaasassa ja Seinäjoella.
Kilpailevia hakemuksia on paljon. Nyt alkaa kilpailu, keillä on parhaat ja eniten radiokentän monipuolisuutta lisäävät hakemukset ja suunnitelmat. Seuraavaksi on vuorossa viraston lisäkysymyksiin vastaaminen ja toimintasuunnitelmien yksityiskohtainen täsmentäminen. Sitten ne alueet, joille on hakijoita enemmän kuin jaettavia taajuuksia, siirtyvät liikenne- ja viestintäministeriön valmisteluun ja siirretään lopulta valtioneuvoston päätettäviksi.
– Sen sijaan niistä alueista, joilla taajuuksia riittää kaikille hakijoille, tiedetään jo nyt, että joku alueen taajuuksista on jokaiselle niitä hakeneille tulossa. Sellaisia taajuuksia on nyt meille tulossa ilmeisesti seitsemän, muun muassa Seinäjoelle ja Jyväskylään. Mutta esimerkiksi Vaasan ainoalle taajuudelle on kilpaileva hakija, toimitusjohtaja Hannu Harju selvittää.
Hän kertoo, että heille radioliiketoimintojen yhteydessä tulleet velvoitteet on hoidettu loppuun, eikä enää ole estettä palata takaisin toimialalle.
– Tuntuu, että jotain jäi vielä tekemättä. Virtaa riittää ja osaamistakin taitaa vielä olla, niin miksipä ei. Katsotaan ja odotetaan, kuinka kattava lupa on tulossa ja tehdään lopulliset suunnitelmat toiminnan laajuudesta sitten, Hannu Harju hymyilee.
Kevyt Kanava -konsernin yhtiöt pyörittivät radio- ja tv-toimintoja kautta Suomen vuoteen 2019 saakka kanavilla Aito Iskelmä, Aito Hitti, Aito Kajaus ja televisioverkossa Aito Iskelmä Harju & Pöntinen. Se oli silloin Suomen kolmanneksi suurin kaupallinen radiokonserni.
– Televisiokanavan nimestä huolimatta aikanaan yhtiökumppaninamme toiminut Kai Pöntinen myi oman puolikkaansa meille jo 15 vuotta sitten. Emme halunneet muuttaa kanavan vakiintunutta nimeä ja siksi aina välillä tuli sekaannuksia omistuksesta, joka kuitenkin oli kokonaan meillä. Sillä nimellä emme kuitenkaan nyt ole palaamassa eetteriin, sillä nimen tavaramerkki on nykyään Sanoma-konsernin omaisuutta, Harju täsmentää.
? Viikon kysymys ?
? Viikon kysymys ?