Viikko
Kuukausi
6kk
? Viikon kysymys ?
Kuva teoksesta Lapuan oppikoulut 1904-2004, kuva Anna-Liisa Vaahtoniemen kokoelmasta.
Lapuan lukion matematiikan lehtori Esa Rintala kokosi Lapuan oppikoulujen historian, joka esitettiin paikkakuntamme oppikoululaitoksen 120-vuotisjuhlajumalanpalveluksessa marraskuun alussa. Tässä teksti kokonaisuudessaan.
Vuonna 1904 tehtiin rohkea ja kauaskantoinen päätös. Perustettiin Lapuan yhteiskoulu. Oppikoulun perustaminen maalaiskuntaan oli ennakkoluuloton ajatus. Ennen Lapuan yhteiskoulua maassamme toimi vain kaksi oppikoulua kaupunkien ja kauppaloiden ulkopuolella, nimittäin Forssassa ja Kouvolassa, eivätkä nekään olleet maaseutua samassa mielessä kuin Lapua. Forssaa hallitsi tehdasteollisuus ja Kouvolaa rautatiet, joten Lapuan yhteiskoulua voidaan pitää ensimmäisenä maata viljelevän väestön keskelle perustettuna oppikouluna. Lapua oli omanarvontuntoinen ja eteenpäin pyrkivä. Herännäisyys ja suomalaisuusaate olivat muokanneet mielialoja sivistysmyönteisiksi. Paikkakunnalta löytyi aloitekykyisiä pappeja, kansakoulunopettajia ja virkamiehiä, mutta myös aikaansa seuraavia talonpoikaissukuja.
Lapuan yhteiskoulun perustava kokous pidettiin 25. päivänä maaliskuuta 1904. Kokouksessa todettiin uuden oppikoulun tarve. Vaasan ja Kokkolan yhteiskouluissa oli täydet oppilasmäärät ja maakunnasta löytyi koulutushalukkuutta. Lapuan katsottiin soveltuvan hyvin uuden koulun sijaintipaikaksi, koska se oli "väkirikas pitäjä" ja sijaitsi koulua tarvitsevan alueen keskellä. Pelkästään lapualaisten varassa hankkeen ei kuitenkaan katsottu onnistuvan, joten asiasta päätettiin tiedottaa naapuripitäjiin ja järjestää laajempi maakunnallinen kokous asian tiimoilta.
Pian ilmeni, ettei yhteistyölle ollut edellytyksiä. Naapuripitäjille osoittautui mahdottomaksi tukea Lapualle sijoitettavaa yhteiskoulua. Lapualaiset olivat kuitenkin päättäneet koulun perustaa ja nyt se jouduttiin tekemään omin voimin. Keisarilliselle Suomen senaatille laadittiin perustamisanomus ja myönteinen päätös saatiin 25. elokuuta 1904. Syyskuun ensimmäisenä päivänä kaikki oli valmista. Koulutyö alkoi yhdellä luokalla Lahden talon yläkerrassa Kalle Lagerstedtin vuokraamissa tiloissa. Oppilaita oli 40, joista 23 oli lapualaisia. Koulun virkaatekevänä johtajattarena toimi ylioppilas Alma Heikkinen, joka opetti lähes kaikkia aineita.
Lapuan yhteiskoulu oli yksityinen oppikoulu. Sitä ylläpitämään perustettiin kannatusyhdistys, joka pian muutettiin osakeyhtiömuotoiseksi. Yhtiökokous valitsi johtokunnan, joka hoiti juoksevia asioita, esimerkiksi valitsi opettajat ja vastasi koulun taloudesta. Vaikka kyseessä oli yksityinen koulu, talouden perustan muodosti valtionapu. Lukukausi- ja kannatusmaksujen varassa koulunpito olisi loppunut lyhyeen.
Vuodesta 1904 aina Suomen itsenäistymiseen saakka koulun ylläpito oli vaikeaa ja valtionapujen saaminen ajoittain työlästä. Koulun talous vaikutti vähän väliä olevan kuilun partaalla, mutta epätoivoon pappien johtama johtokunta ei milloinkaan vajonnut. Lapua antoi parhaat voimansa koulun käyttöön, ja johtokunnan jäsenten joukosta löytyvät kaikki paikkakunnan merkkihenkilöt. Moni ansaitsisi tulla mainituksi, mutta varmasti eniten koulun hyväksi tekivät pastori Emil Sarparanta, kirkkoherra Vilhelmi Malmivaara ja nimismies Bruno Vikman.
Vaikeuksista huolimatta koulu kehittyi. Vuonna 1906 se sai oman rakennuksen paikalta, jossa nykyään sijaitsee Lapuan yläkoulu. Vuonna 1912 ensimmäiset kaksitoista abiturienttia lähtivät Helsingin yliopistoon ylioppilastutkinnon suullisiin kokeisiin. Tapaus oli juhlahetki koko pitäjälle, mutta samassa yhteydessä muistettiin tuntea huolta jatkuvasti lisääntyneestä ylioppilastulvasta. Opettajien pätevyys parani jatkuvasti, ja tietty kantajoukko alkoi muodostua. Jalmari Lahdensuo, Hilja ja Ale Riipinen, Arvi Malmivaara ja monet muut loivat pieneen maalaiskouluun arvokkaan kristillis-isänmaallisen hengen. Oppilasmäärä kasvoi aina lukuvuoteen 1913–14 saakka, jolloin oppilaita oli 208. Sen jälkeen alkoi laskusuuntaus, jonka keskeisenä syynä nähtiin Seinäjoen yhteiskoulun perustaminen 1913. Oppilasmäärän ei uskottu enää voivan nousta yli kahdensadan, ja suuresti epäiltiin kahden niin lähekkäin sijaitsevan koulun elinmahdollisuuksiin.
Haasteisiin vastattiin kehittämällä koulua. Vuonna 1915 Lapuan yhteiskoulun lukioluokkien rinnalle perustettiin Lapuan maanviljelyslyseo, oman aikansa erikoislukio. Sen toiminta-ajatuksena oli yleissivistävän ja ammatillisen koulutuksen yhdistäminen, josta on taas 2000-luvulla keskusteltu paljon. Koulutuksen historiaa tutkittaessa onkin mielenkiintoista huomata, että samat ideat ja kokeilut toistuvat. Lapuan maanviljelyslyseo oli lajissaan toinen Suomessa ja sen kantava voima oli Jalo Lahdensuo. Lyseon tuli kasvattaa teoreettisesti sivistyneitä maanviljelijöitä, jotka voisivat toimia kantavina voimina paikkakuntansa kunnalliselämässä.
Maanviljelyslyseon tulevaisuus vaikutti välillä valoisalta, ja vuonna 1919 se sai oman rakennuksen yhteiskoulua vastapäätä. Kiinnostus koulumuotoa kohtaan kuitenkin tyrehtyi 1920-luvun alkuvuosina, suurelta osin heikkojen jatko-opintomahdollisuuksien vuoksi. Yliopisto ei hyväksynyt sieltä valmistuneita ylioppilaita juuri muihin tiedekuntiin kuin maanviljelystaloudelliseen. Maanviljelyslyseo jouduttiin lakkauttamaan keväällä 1926.
Lapuan yhteiskoulun alkutaival sijoittuu valtiollisesti merkittävään murrosvaiheeseen ja koulun väki eli ajassa mukana. Ensimmäisen maailmansodan sytyttyä syntyi jääkäriliike, joka vaikutti myös yhteiskoulun ja maanviljelyslyseon oppilaisiin. Vuonna 1915 neljä nuorta miestä lähti Vaasaan silmälääkäriin, tosiasiassa Saksaan sotilaskoulutukseen. Vuoden 1917 sekavissa oloissa Lapualla alettiin yhä selvemmin kannattaa valtiollista itsenäisyyttä. Jääkäriliikkeen innoittamina kuusitoista oppikoululaista ja neljä tuoretta ylioppilasta perustivat itsenäisyysklubin nimeltä Junkkarit. Tavoitteeksi otettiin ei enempää tai vähempää kuin työskennellä Suomen itsenäisyyden puolesta. Mahdollisuuden tähän antoi suojeluskunta.
Tammikuun 27. päivän iltana vuonna 1918 Lapuan suojeluskunta otti yhteiskoulun tilat käyttöönsä. Alkoi venäläisten aseistariisunta, jonka jälkeen oli lähdettävä etelään, taistelemaan punakaarteja vastaan. Vuonna 1918 Lapuan yhteiskoulun väki oli osa valkoisinta rintamaa ja eli nimenomaan vapaussotaa. Sodassa kaatui viisi koulun oppilasta, kymmenen entistä oppilasta ja yksi entinen opettaja. Koulun hengelle vapaussodan merkitys oli valtavan suuri. Koulussa jo ennestään vallinnut isänmaallinen henki vahvistui edelleen. Oli oltu mukana vapaustaistelussa ja oma osuus oli koettu merkittäväksi. Seuraavina vuosikymmeninä koulun elämässä korostui nimenomaan vapaussodan perinteen vaaliminen.
Sisällissodan ja talvisodan välinen aika Lapuan yhteiskoulussa muodostui värikkääksi. Paluu normaalioloihin ja tavalliseen koulukuriin ei ollut helppoa. Kurittomuutta ja rankaisemisen tarvetta ilmeni paljon. Opettajakunnan ja johtokunnan piirissä oli monia vahvoja persoonia, ja muutamana vuonna keskinäinen riitely vaikeutti toimintaa huomattavasti. Vapaussodan perintö ilmeni ennen kaikkea suojeluskuntatoimintana, josta tuli poikien keskuudessa ehkä suosituin harrastus.
Isänmaallinen innostus nousi huippuunsa Lapuan liikkeen kiihkeinä vuosina 1929–32. Lapua sijaitsi niin sanotusti myrskyn keskuksessa ja monet koulun opettajat ja johtokunnan jäsenet toimivat aktiivisesti kansanliikkeessä, Hilja Riipinen näkyvimpänä. Oppilaiden keskuudessa syntyi lapualaishenkinen seura Lapuan sinimustat, joka oli laajasti yhteydessä maan muihin oppikouluihin ja kehotti toimimaan kansanliikkeen hengessä. Kysymys oli ongelmallinen, koska koululaisilta oli politiikkaan osallistuminen kielletty. Eduskuntaa myöten keskusteltiin, oliko Lapuan yhteiskoulussa menty liian pitkälle ja oliko koulun johto yllyttänyt oppilaita.
Tammikuussa 1939, kun Lapuan liike oli jo lakkautettu ja IKL perustettu sen työtä jatkamaan, kouluhallitus määräsi koulun johtokunnan tutkimaan 21 erikseen nimetyn oppilaan osallistumista IKL:n toimintaan. Tutkimusta ei tehty ilmeisesti oikeassa hengessä, koska kouluun ilmestyi kaksi kouluhallituksen virkamiestä tutkimaan asiaa itse. He kuulustelivat kaikki opettajat ja neljän ylimmän luokan oppilaat. Tutkimus ei johtanut toimenpiteisiin.
Tässä yhteydessä on syytä mainita, että Lapuan yhteiskoululla oli 1930-luvulla runsas edustus eduskunnassa. Valtiopäivillä istuivat koulun johtaja Hilja Riipinen, entinen johtaja Arvi Malmivaara, johtokunnan puheenjohtaja E.A. Turja, johtokunnan entinen puheenjohtaja K.R. Kares, entinen maanviljelyslyseon johtaja Jalo Lahdensuo sekä entisistä oppilaista ainakin Vilho Annala ja Reino Ala-Kulju.
Vuonna 1939 syttyi talvisota. Koulussa mieliin iskostetulle isänmaallisuudelle ja suojeluskunnassa hankitulle sotilaskunnolle oli käyttöä. Sotavuosina koulun toimintaa leimasivat lyhennetyt lukukaudet, rintamapalvelus, kotirintamatyö sekä sankarivainajat. Rintamalla palvelevien oppilaiden, joita oli esimerkiksi lukuvuonna 1943-44 viisikymmentäkaksi, opetus pyrittiin järjestämään mahdollisuuksien mukaan. Jonkin verran opiskeltiin rintamaoloissa, ja monet saivat myös opintolomia. Sodassa palvelevia julistettiin ylioppilaiksi ilman koetta. Keväällä 1944 ja se jälkeen valtio huolehti sodassa palvelleiden koulun loppuun saattamisesta.
Sodan jälkeen koulun elämässä moni asia muuttui. Suojeluskunnat ja Lotta Svärd oli lakkautettu ja koko vanha valkoinen Suomi oli kärsinyt tappion. Siitä huolimatta koulun henki pysyi hyvänä. Lähteiden antaman vaikutelman perusteella se oli tuolloin parhaimmillaan. Opettajakunnassa ja johtokunnassa yhteistyö toimi mitä parhaiten. Järjestyshäiriöitä oli selvästi vähemmän kuin sisällissodan jälkeen. Oppilaiden harrastustoiminta oli vilkkaampaa ja monipuolisempaa kuin milloinkaan ennen tai jälkeen, ja se painottui hengelliseen toimintaan.
Oppilasmäärä lisääntyi huomattavasti. Lukuvuonna 1951-52 oppilaita oli 589 ja Lapuan yhteiskoulu kuului läänin suurimpiin oppilaitoksiin. Koulurakennusta oli laajennettava. Johtokunta ryhtyi työhön ja tammikuussa 1951 vanhan puurakennuksen kyljessä seisoi uusi kivinen lisärakennus. Ennen uuden osan käyttöönottoa, tammikuun 12. päivänä, vanha puurakennus paloi. Saman päivän iltana johtokunta päätti rakentaa sen paikalle kivirakennuksen, joka oli valmis syksyllä 1952. Johtokunnan työssä oli niin sanottu tekemisen meininki, ja Lapuan yhteiskoulun historia on osoitus siitä, mihin yksityiseen toimeliaisuuteen perustuva kansalaisyhteiskunta parhaimmillaan kykenee.
Koulun yksityinen ylläpito oli kuitenkin raskasta. Lapuan yhteiskoulu Osakeyhtiö olikin useaan otteeseen tarjonnut koulua valtiolle. Vuonna 1952 tavoite toteutui. Koulu siirtyi varoineen ja velkoineen valtion haltuun ja nimeksi tuli valtion oppikoulujen tapaan Lapuan yhteislyseo. Valtion päätöksen ottaa koulu haltuunsa voi nähdä tunnustuksena. Valtio otti haltuunsa vain hyvin hoidettuja kouluja.
Lapuan yhteislyseon historia kesti vuodesta 1952 aina vuoden 1974 peruskoulu-uudistukseen saakka. Vuonna 1953 Hilja Riipinen jäi eläkkeelle 47 vuoden palveluksen jälkeen. Häntä seurasi rehtorina Paavo Huhtala, joka vuorostaan siirtyi eläkkeelle vuonna 1968. Kuusi viimeistä vuotta koulua johti Toivo Muilu. Lapuan yhteislyseon elämä oli vakaata, varmaa ja hienojen perinteiden leimaamaa. Opettajakunta oli persoonallinen ja arvovaltainen, ja monet opettajat palvelivat koulua vuosikymmenten ajan.
Ongelmaksi muodostui kouluun pyrkijöiden kasvava määrä. Koulunkäynti oli yleistynyt ja suuret ikäluokat tulivat oppikouluikään. 1950-luvun lopulla vain noin 60 % pyrkijöistä voitiin ottaa kouluun, joten yhteislyseota olisi pitänyt laajentaa. Valtiovalta ei kuitenkaan anomuksia kuullut, mikä johti siihen, että suurimmat siivouskomerotkin piti ottaa opetuskäyttöön. Suurimmillaan koulu oli syksyllä 1971, jolloin opiskelijoita oli 838.
Yhteislyseon laajennuksen jatkuvasti vain lykkääntyessä Lapuan kunnan oli toimittava. Vuonna 1959 perustettiin kunnanjohtaja Heimo Ylihärsilän johdolla uusi kunnan ylläpitämä oppikoulu, Lapuan keskikoulu. Rehtoriksi valittiin, tai pikemminkin määrättiin Arvi Suutala, jonka rehtorinura lapualaisen oppikoulun palveluksessa tuli kestämään kolme vuosikymmentä. Toimittuaan viisi ensimmäistä lukuvuotta väliaikaisissa tiloissa Lapuan keskikoulu sai oman koulurakennuksen Kiviristiltä.
Samalla koulu laajeni kahdeksanluokkaiseksi ja sai uuden nimen Kiviristin yhteiskoulu. Uusi oppikoulu sai nopeasti uskottavuutta ja arvostusta. Jo vuonna 1964 Kiviristille oli enemmän pyrkijöitä kuin yhteislyseoon. Uuden koulun imago oli nuorekas ja mutkaton, ja yksi selittävä tekijä oli varmasti Kiviristin uusi, sen ajan oloissa moderni koulurakennus. Yhteislyseon tilat olivat ahtaat ja kuluneet.
Oman lisänsä lapualaisen oppikoululaitoksen historiaan tuo tiistenjokelaisten pyrkimys oman oppikoulun saamiseksi. Jo Lapuan keskikoulua perustettaessa tiisteläiset pyrkivät saamaan sen omalle kylälleen. Itse asiassa kunnanvaltuusto päätti yhden äänen enemmistöllä sijoittaa uuden keskikoulun kirkonkylään eikä Tiistenjoelle. Sen jälkeen tiisteläiset pyrkivät saamaan myös omalle kylälleen kunnan ylläpitämän keskikoulun, ja valtuusto päätti äänin 22-10 sellaisen perustaa. Valtuuston kokouskutsusta löytyi kuitenkin muotovirhe, päätöksestä valitettiin ja valitus meni läpi.
Tiistenjoen seudun kyläkunnat päättivät perustaa oman, puhtaasti yksityisen keskikoulun, jonka toiminta alkoi vuonna 1962. Perustettiin kannatusyhdistys, kerättiin alkupääoma, hankittiin rehtori ja opettajat, rakennettiin koululle oma rakennus. Vaatimus alkupääomaksi osoittautui huomattavasti suuremmaksi kuin mitä oli alun perin ajateltu, mutta se kerättiin. Kylän oma osuusmeijeri antoi etumaksua maidontuottajille ja oma osuuskassa lainaa muille kannatusyhdistyksen jäsenille. Näin toimitaan Tiistenjoella.
1960-luvulla oppikoululaitos joutui uusien haasteiden eteen. Yhteiskunnallinen ilmapiiri vasemmistolaistui, jolloin vanha rinnakkaiskoulujärjestelmä ja koko vanha koulukulttuuri joutui kritiikin kohteeksi. Ajan johtava iskusana oli tasa-arvo, jonka nimissä vaadittiin yhtenäiskoulujärjestelmää eli peruskoulujärjestelmää. Samalla vaadittiin kouludemokratiaa eli oppilaiden vaikutusmahdollisuuksien kasvattamista. Oppikouluväki näki kaiken tämän kaiken hyökkäyksenä itseään vastaan. Vanhan koulujärjestelmän viimeiset vuodet voidaan nähdä vanhan oppikoulun kriisikautena, toisaalta sopeutumiskautena väistämättömän edessä.
Lapualla siirryttiin peruskoulujärjestelmään syksyllä 1974. Uudistuksesta tuli Lapualla tavallista vaikeampi. Kauppalassa toimi kaksi täysimittaista oppikoulua, yhteislyseo ja Kiviristin yhteiskoulu. Niiden lukioasteet tuli yhdistää yhdeksi lukioksi ja keskikouluasteet sulauttaa osaksi peruskoulua. Oman kysymyksensä muodosti Tiistenjoen yhteiskoulun kohtalo. Tiistenjokelaiset toivoivat, että heidän koulustaan olisi muodostettu Lapuan toinen yläaste, mutta kovan kunnallispoliittisen kamppailun jälkeen Tiistenjoen yhteiskoulun osaksi tuli lakkauttaminen. Kauppalan johdon näkökulmasta katsottuna peruskouluasetus ei antanut muuta mahdollisuutta.
Lukion ja yläasteen tilakysymykset olivat selkeitä. Lapuan lukio sijoitettiin Kiviristille ja yläaste entisen yhteislyseon tiloihin. Enemmän huolta tuottivat virkajärjestelyt, joissa kaiken kaikkiaan onnistuttiin hyvin. Lähes kaikki opettajat saivat niin hyvän viran tai toimen kuin mihin muodollinen pätevyys suinkin antoi mahdollisuuden. Vaikein yksittäinen ongelma oli lukion rehtorin valinta. Arvi Suutala ja Toivo Muilu olivat yhtä lailla siirtokelpoisia, eikä mitään yksiselitteistä kriteeriä ratkaisun tekoon ollut. Lopulta ratkaisu oli kauppalanhallituksen käsissä, ja äänestyksen jälkeen kauppalanhallitus päätyi Arvi Suutalaan.
Lapuan lukion ensimmäiset vuodet olivat vaikeita. Yhteishengen luominen ei voinut hetkessä onnistua, ja voidaan sanoa, että monta vuotta yhden koulun sisällä toimi kaksi koulua. Toisin tuskin olisi voinut olla. Kaikki tämä heijastui ylioppilaskirjoitusten tuloksiin. 1970-luvun loppuun mennessä yhteishenki kuitenkin parani, kuten myös oppimistulokset.
Lapuan lukion viisi vuosikymmentä ovat nekin sisältäneet suuria muutoksia. Opettajakunnan kokoonpano on ollut kuitenkin vakaa ja rehtorien virkakaudet varsin pitkiä. Arvi Suutala johti koulua vuoteen 1989, jolloin rehtorina aloitti Lauri Pippola. Vuonna 2009 rehtoriksi valittiin Kaisa Piiparinen.
Koulutyön organisointi on kuitenkin muuttunut perusteellisesti. Vuonna 1982 siirryttiin kurssimuotoiseen lukioon ja 1995 luokattomaan lukioon. Kaikki tämä on merkinnyt valinnaisuuden lisääntymistä, opinto-ohjauksen tarvetta sekä kiireen tai ainakin kiireen tunnun lisääntymistä. Ylioppilaskirjoitusten tulokset noudattivat pitkään perinteistä lapualaista kaavaa: hylättyjä kokelaita oli paljon mutta vastaavasti myös huippusuorituksia oli keskimääräistä enemmän. Tänään voimme todeta, että reputtaminen on nykyään melko vähäistä.
Kaksituhattaluvun suurin kouluamme koskettanut kysymys on ollut koulun kiinteistö. Peruskorjauksesta puhuttiin pitkään. Sen tarve oli huutava. Koulurakennus oli vanhanaikainen, osin epäkäytännöllinen ja talvella kylmä. Peruskorjaus kuitenkin siirtyi ja siirtyi. Lopulta rakennus todettiin korjauskelvottomaksi. Samaan aikaan Lapualla kaksi alakoulua pääsi samaan kuntoon. Kouluinvestointien toteuttamistavasta ja uusien koulujen sijoituspaikasta kehittyi erittäin repivä kunnallispoliittinen riita. Lopulta lukio sai uudet tilat ammatillisen koulutuskeskus Sedun yhteydestä. Lukio voi toimia tänään uusissa ja uudenaikaisissa tiloissa uudenaikaisin varustein. Sedun kanssa yhteistyössä toteutettu kaksoistutkinto on vakiintunut, mutta suurta koulutusväylää siitä ei ole tullut.
Toimintakulttuuri on muuttunut koko ajan inhimillisemmäksi ja tavallaan pehmeämmäksi. Oppilasta tuetaan aivan eri tavalla kuin vanhan oppikoulun aikaan. Vuosituhannen vaihteessa kouluun perustettiin oppilashuoltoryhmä. Vuonna 2005 aloitti ensimmäinen päätoiminen opinto-ohjaaja. Kaksituhattaluvulla kouluun on saatu myös kuraattori ja erityisopettaja. Ensimmäisen luokan alussa testataan mahdolliset lukivaikeudet ja niissä tuetaan. Lukio-opiskelu on muuttunut kokonaan maksuttomaksi. Ja kaikkina näinä vuosina on puhuttu hyvinvointivaltion alasajosta.
Viime vuosien merkittäviä ilmiöitä ovat olleet koronapandemia ja digitalisaatio. Korona-aika osoitti suomalaisen opettajakunnan korkean tason. Siitä selviämisessä auttoi digitalisaatio. Digitalisaatio jakaa mielipiteitä. Ensin sen nähtiin ratkaisevan kaikki ongelmat. Pian se nähtiin kaikkien ongelmien juurisyynä. Totuus on ehkä jotain siltä väliltä. Aika ajoin julkisesta keskustelusta saa sen kuvan, että koulussa on kaikki muuttunut. Paljon on kuitenkin vanhaa tuttua mukana. Oppimistapahtuman osapuolet ovat edelleen ihmisiä ja ihmiset samanlaisia kuin ennenkin.
Lapualaisen oppikoulun historia on arvokas. Se on täynnä pioneerihenkeä ja arkista työtä, suuria persoonia ja hiljaisia puurtajia.
Esa Rintala
Esitelmä on pidetty lapualaisen oppikoululaitoksen 120-vuotisjuhlissa Lapuan tuomiokirkossa 3.11.2024.
? Viikon kysymys ?
? Viikon kysymys ?