JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Hakuohjeet

Hae sivustolta-kenttään voi syöttää vapaasti hakusanoja.
Vapaassa tekstihaussa toimivat hakusanojen välissä seuraavat operaattorit (kirjoita operaattori aina ISOILLA kirjaimilla):

AND = kaikki sanat pitää esiintyä tekstissä
OR = joku sanoista pitää esiintyä tekstissä (jos hakusanojen välissä ei ole mitään operaattoria on oletusoperaattori OR)
NOT = Ensimmäinen sana esiintyy mutta jälkimmäiset eivät saa esiintyä tekstissä
? = kirjaimen tilalla merkitsee mitä tahansa merkkiä, esim. n?ki löytää noki, näki jne.
* = sanan lopussa merkitsee useampaa merkkiä, esim. auto* löytää sanat automaatti, autorata jne.
” = virkkeen tai sanaparin alussa ja lopussa hakee tarkalleen kirjoitetussa muodossa, esimerkiksi ”Matti Meikäläinen”

Haun tuloksena saat ruudulle osumien määrän sekä otsikkolistan jutuista, joissa hakusanat esiintyvät.
Napsauttamalla otsikkoa juttu ladataan sivulle. Mikäli hakutulos sisältää runsaasti juttuja, kannattaa tarkentaa hakumäärittelyä, jotta tulos saadaan suppeammaksi.
Avattuasi haluamasi jutun, pääset takaisin hakuun napsauttamalla selaimen Siirry sivu taaksepäin -painiketta.

Viikko

Kuukausi

6kk

? Viikon kysymys ?

Uutiset
23.12.2024 13.00

"Väkirikkaan pitäjän" oppikoulu: pioneerihenkeä, persoonia, puurtajia

Kuva teoksesta Lapuan oppikoulut 1904-2004, kuva Anna-Liisa Vaahtoniemen kokoelmasta.

Kuva teoksesta Lapuan oppikoulut 1904-2004, kuva Anna-Liisa Vaahtoniemen kokoelmasta.

La­pu­an lu­ki­on ma­te­ma­tii­kan leh­to­ri Esa Rin­ta­la ko­ko­si La­pu­an op­pi­kou­lu­jen his­to­ri­an, joka esi­tet­tiin paik­ka­kun­tam­me op­pi­kou­lu­lai­tok­sen 120-vuo­tis­juh­la­ju­ma­lan­pal­ve­luk­ses­sa mar­ras­kuun alus­sa. Täs­sä teks­ti ko­ko­nai­suu­des­saan.

Vuon­na 1904 teh­tiin roh­kea ja kau­as­kan­toi­nen pää­tös. Pe­rus­tet­tiin La­pu­an yh­teis­kou­lu. Op­pi­kou­lun pe­rus­ta­mi­nen maa­lais­kun­taan oli en­nak­ko­luu­lo­ton aja­tus. En­nen La­pu­an yh­teis­kou­lua maas­sam­me toi­mi vain kak­si op­pi­kou­lua kau­pun­kien ja kaup­pa­loi­den ul­ko­puo­lel­la, ni­mit­täin Fors­sas­sa ja Kou­vo­las­sa, ei­vät­kä ne­kään ol­leet maa­seu­tua sa­mas­sa mie­les­sä kuin La­pua. Fors­saa hal­lit­si teh­das­te­ol­li­suus ja Kou­vo­laa rau­ta­tiet, jo­ten La­pu­an yh­teis­kou­lua voi­daan pi­tää en­sim­mäi­se­nä maa­ta vil­je­le­vän vä­es­tön kes­kel­le pe­rus­tet­tu­na op­pi­kou­lu­na. La­pua oli oma­nar­von­tun­toi­nen ja eteen­päin pyr­ki­vä. He­rän­näi­syys ja suo­ma­lai­suu­saa­te oli­vat muo­kan­neet mie­li­a­lo­ja si­vis­tys­myön­tei­sik­si. Paik­ka­kun­nal­ta löy­tyi aloi­te­ky­kyi­siä pap­pe­ja, kan­sa­kou­lu­no­pet­ta­jia ja vir­ka­mie­hiä, mut­ta myös ai­kaan­sa seu­raa­via ta­lon­poi­kais­su­ku­ja.

La­pu­an yh­teis­kou­lun pe­rus­ta­va ko­kous pi­det­tiin 25. päi­vä­nä maa­lis­kuu­ta 1904. Ko­kouk­ses­sa to­det­tiin uu­den op­pi­kou­lun tar­ve. Vaa­san ja Kok­ko­lan yh­teis­kou­luis­sa oli täy­det op­pi­las­mää­rät ja maa­kun­nas­ta löy­tyi kou­lu­tus­ha­luk­kuut­ta. La­pu­an kat­sot­tiin so­vel­tu­van hy­vin uu­den kou­lun si­jain­ti­pai­kak­si, kos­ka se oli "vä­ki­ri­kas pi­tä­jä" ja si­jait­si kou­lua tar­vit­se­van alu­een kes­kel­lä. Pel­käs­tään la­pu­a­lais­ten va­ras­sa hank­keen ei kui­ten­kaan kat­sot­tu on­nis­tu­van, jo­ten asi­as­ta pää­tet­tiin tie­dot­taa naa­pu­ri­pi­tä­jiin ja jär­jes­tää laa­jem­pi maa­kun­nal­li­nen ko­kous asi­an tii­moil­ta.

Pian il­me­ni, et­tei yh­teis­työl­le ol­lut edel­ly­tyk­siä. Naa­pu­ri­pi­tä­jil­le osoit­tau­tui mah­dot­to­mak­si tu­kea La­pu­al­le si­joi­tet­ta­vaa yh­teis­kou­lua. La­pu­a­lai­set oli­vat kui­ten­kin päät­tä­neet kou­lun pe­rus­taa ja nyt se jou­dut­tiin te­ke­mään omin voi­min. Kei­sa­ril­li­sel­le Suo­men se­naa­til­le laa­dit­tiin pe­rus­ta­mi­sa­no­mus ja myön­tei­nen pää­tös saa­tiin 25. elo­kuu­ta 1904. Syys­kuun en­sim­mäi­se­nä päi­vä­nä kaik­ki oli val­mis­ta. Kou­lu­työ al­koi yh­del­lä luo­kal­la Lah­den ta­lon ylä­ker­ras­sa Kal­le La­gers­ted­tin vuok­raa­mis­sa ti­lois­sa. Op­pi­lai­ta oli 40, jois­ta 23 oli la­pu­a­lai­sia. Kou­lun vir­kaa­te­ke­vä­nä joh­ta­jat­ta­re­na toi­mi yli­op­pi­las Al­ma Heik­ki­nen, joka opet­ti lä­hes kaik­kia ai­nei­ta.

La­pu­an yh­teis­kou­lu oli yk­si­tyi­nen op­pi­kou­lu. Sitä yl­lä­pi­tä­mään pe­rus­tet­tiin kan­na­tu­syh­dis­tys, joka pian muu­tet­tiin osa­keyh­ti­ö­muo­toi­sek­si. Yh­ti­ö­ko­kous va­lit­si joh­to­kun­nan, joka hoi­ti juok­se­via asi­oi­ta, esi­mer­kik­si va­lit­si opet­ta­jat ja vas­ta­si kou­lun ta­lou­des­ta. Vaik­ka ky­sees­sä oli yk­si­tyi­nen kou­lu, ta­lou­den pe­rus­tan muo­dos­ti val­ti­o­na­pu. Lu­ku­kau­si- ja kan­na­tus­mak­su­jen va­ras­sa kou­lun­pi­to oli­si lop­pu­nut ly­hy­een.

Vuo­des­ta 1904 ai­na Suo­men it­se­näis­ty­mi­seen saak­ka kou­lun yl­lä­pi­to oli vai­ke­aa ja val­ti­o­na­pu­jen saa­mi­nen ajoit­tain työ­läs­tä. Kou­lun ta­lous vai­kut­ti vä­hän vä­liä ole­van kui­lun par­taal­la, mut­ta epä­toi­voon pap­pien joh­ta­ma joh­to­kun­ta ei mil­loin­kaan va­jon­nut. La­pua an­toi par­haat voi­man­sa kou­lun käyt­töön, ja joh­to­kun­nan jä­sen­ten jou­kos­ta löy­ty­vät kaik­ki paik­ka­kun­nan merk­ki­hen­ki­löt. Moni an­sait­si­si tul­la mai­ni­tuk­si, mut­ta var­mas­ti eni­ten kou­lun hy­väk­si te­ki­vät pas­to­ri Emil Sar­pa­ran­ta, kirk­ko­her­ra Vil­hel­mi Mal­mi­vaa­ra ja ni­mis­mies Bruno Vik­man.

Vai­keuk­sis­ta huo­li­mat­ta kou­lu ke­hit­tyi. Vuon­na 1906 se sai oman ra­ken­nuk­sen pai­kal­ta, jos­sa ny­ky­ään si­jait­see La­pu­an ylä­kou­lu. Vuon­na 1912 en­sim­mäi­set kak­si­tois­ta abi­tu­rient­tia läh­ti­vät Hel­sin­gin yli­o­pis­toon yli­op­pi­las­tut­kin­non suul­li­siin ko­kei­siin. Ta­paus oli juh­la­het­ki koko pi­tä­jäl­le, mut­ta sa­mas­sa yh­tey­des­sä muis­tet­tiin tun­tea huol­ta jat­ku­vas­ti li­sään­ty­nees­tä yli­op­pi­las­tul­vas­ta. Opet­ta­jien pä­te­vyys pa­ra­ni jat­ku­vas­ti, ja tiet­ty kan­ta­jouk­ko al­koi muo­dos­tua. Jal­ma­ri Lah­den­suo, Hil­ja ja Ale Rii­pi­nen, Ar­vi Mal­mi­vaa­ra ja mo­net muut loi­vat pie­neen maa­lais­kou­luun ar­vok­kaan kris­til­lis-isän­maal­li­sen hen­gen. Op­pi­las­mää­rä kas­voi ai­na lu­ku­vuo­teen 1913–14 saak­ka, jol­loin op­pi­lai­ta oli 208. Sen jäl­keen al­koi las­ku­suun­taus, jon­ka kes­kei­se­nä syy­nä näh­tiin Sei­nä­jo­en yh­teis­kou­lun pe­rus­ta­mi­nen 1913. Op­pi­las­mää­rän ei us­kot­tu enää voi­van nous­ta yli kah­den­sa­dan, ja suu­res­ti epäil­tiin kah­den niin lä­hek­käin si­jait­se­van kou­lun elin­mah­dol­li­suuk­siin.

Haas­tei­siin vas­tat­tiin ke­hit­tä­mäl­lä kou­lua. Vuon­na 1915 La­pu­an yh­teis­kou­lun lu­ki­o­luok­kien rin­nal­le pe­rus­tet­tiin La­pu­an maan­vil­je­lys­ly­seo, oman ai­kan­sa eri­kois­lu­kio. Sen toi­min­ta-aja­tuk­se­na oli yleis­si­vis­tä­vän ja am­ma­til­li­sen kou­lu­tuk­sen yh­dis­tä­mi­nen, jos­ta on taas 2000-lu­vul­la kes­kus­tel­tu pal­jon. Kou­lu­tuk­sen his­to­ri­aa tut­kit­ta­es­sa on­kin mie­len­kiin­tois­ta huo­ma­ta, et­tä sa­mat ide­at ja ko­kei­lut tois­tu­vat. La­pu­an maan­vil­je­lys­ly­seo oli la­jis­saan toi­nen Suo­mes­sa ja sen kan­ta­va voi­ma oli Jalo Lah­den­suo. Ly­se­on tuli kas­vat­taa te­o­reet­ti­ses­ti si­vis­ty­nei­tä maan­vil­je­li­jöi­tä, jot­ka voi­si­vat toi­mia kan­ta­vi­na voi­mi­na paik­ka­kun­tan­sa kun­nal­li­se­lä­mäs­sä.

Maan­vil­je­lys­ly­se­on tu­le­vai­suus vai­kut­ti vä­lil­lä va­loi­sal­ta, ja vuon­na 1919 se sai oman ra­ken­nuk­sen yh­teis­kou­lua vas­ta­pää­tä. Kiin­nos­tus kou­lu­muo­toa koh­taan kui­ten­kin ty­reh­tyi 1920-lu­vun al­ku­vuo­si­na, suu­rel­ta osin heik­ko­jen jat­ko-opin­to­mah­dol­li­suuk­sien vuok­si. Yli­o­pis­to ei hy­väk­sy­nyt siel­tä val­mis­tu­nei­ta yli­op­pi­lai­ta juu­ri mui­hin tie­de­kun­tiin kuin maan­vil­je­lys­ta­lou­del­li­seen. Maan­vil­je­lys­ly­seo jou­dut­tiin lak­kaut­ta­maan ke­vääl­lä 1926.

La­pu­an yh­teis­kou­lun al­ku­tai­val si­joit­tuu val­ti­ol­li­ses­ti mer­kit­tä­vään mur­ros­vai­hee­seen ja kou­lun väki eli ajas­sa mu­ka­na. En­sim­mäi­sen maa­il­man­so­dan sy­tyt­tyä syn­tyi jää­kä­ri­lii­ke, joka vai­kut­ti myös yh­teis­kou­lun ja maan­vil­je­lys­ly­se­on op­pi­lai­siin. Vuon­na 1915 nel­jä nuor­ta mies­tä läh­ti Vaa­saan sil­mä­lää­kä­riin, to­si­a­si­as­sa Sak­saan so­ti­las­kou­lu­tuk­seen. Vuo­den 1917 se­ka­vis­sa olois­sa La­pu­al­la alet­tiin yhä sel­vem­min kan­nat­taa val­ti­ol­lis­ta it­se­näi­syyt­tä. Jää­kä­ri­liik­keen in­noit­ta­mi­na kuu­si­tois­ta op­pi­kou­lu­lais­ta ja nel­jä tuo­ret­ta yli­op­pi­las­ta pe­rus­ti­vat it­se­näi­syysk­lu­bin ni­mel­tä Junk­ka­rit. Ta­voit­teek­si otet­tiin ei enem­pää tai vä­hem­pää kuin työs­ken­nel­lä Suo­men it­se­näi­syy­den puo­les­ta. Mah­dol­li­suu­den tä­hän an­toi suo­je­lus­kun­ta.

Tam­mi­kuun 27. päi­vän il­ta­na vuon­na 1918 La­pu­an suo­je­lus­kun­ta ot­ti yh­teis­kou­lun ti­lat käyt­töön­sä. Al­koi ve­nä­läis­ten aseis­ta­rii­sun­ta, jon­ka jäl­keen oli läh­det­tä­vä ete­lään, tais­te­le­maan pu­na­kaar­te­ja vas­taan. Vuon­na 1918 La­pu­an yh­teis­kou­lun väki oli osa val­koi­sin­ta rin­ta­maa ja eli ni­me­no­maan va­paus­so­taa. So­das­sa kaa­tui vii­si kou­lun op­pi­las­ta, kym­me­nen en­tis­tä op­pi­las­ta ja yk­si en­ti­nen opet­ta­ja. Kou­lun hen­gel­le va­paus­so­dan mer­ki­tys oli val­ta­van suu­ri. Kou­lus­sa jo en­nes­tään val­lin­nut isän­maal­li­nen hen­ki vah­vis­tui edel­leen. Oli ol­tu mu­ka­na va­paus­tais­te­lus­sa ja oma osuus oli ko­et­tu mer­kit­tä­väk­si. Seu­raa­vi­na vuo­si­kym­me­ni­nä kou­lun elä­mäs­sä ko­ros­tui ni­me­no­maan va­paus­so­dan pe­rin­teen vaa­li­mi­nen.

Si­säl­lis­so­dan ja tal­vi­so­dan vä­li­nen ai­ka La­pu­an yh­teis­kou­lus­sa muo­dos­tui vä­rik­kääk­si. Pa­luu nor­maa­li­o­loi­hin ja ta­val­li­seen kou­lu­ku­riin ei ol­lut help­poa. Ku­rit­to­muut­ta ja ran­kai­se­mi­sen tar­vet­ta il­me­ni pal­jon. Opet­ta­ja­kun­nan ja joh­to­kun­nan pii­ris­sä oli mo­nia vah­vo­ja per­soo­nia, ja muu­ta­ma­na vuon­na kes­ki­näi­nen rii­te­ly vai­keut­ti toi­min­taa huo­mat­ta­vas­ti. Va­paus­so­dan pe­rin­tö il­me­ni en­nen kaik­kea suo­je­lus­kun­ta­toi­min­ta­na, jos­ta tuli poi­kien kes­kuu­des­sa eh­kä suo­si­tuin har­ras­tus.

Isän­maal­li­nen in­nos­tus nou­si huip­puun­sa La­pu­an liik­keen kiih­kei­nä vuo­si­na 1929–32. La­pua si­jait­si niin sa­no­tus­ti myrs­kyn kes­kuk­ses­sa ja mo­net kou­lun opet­ta­jat ja joh­to­kun­nan jä­se­net toi­mi­vat ak­tii­vi­ses­ti kan­san­liik­kees­sä, Hil­ja Rii­pi­nen nä­ky­vim­pä­nä. Op­pi­lai­den kes­kuu­des­sa syn­tyi la­pu­a­lais­hen­ki­nen seu­ra La­pu­an si­ni­mus­tat, joka oli laa­jas­ti yh­tey­des­sä maan mui­hin op­pi­kou­lui­hin ja ke­hot­ti toi­mi­maan kan­san­liik­keen hen­ges­sä. Ky­sy­mys oli on­gel­mal­li­nen, kos­ka kou­lu­lai­sil­ta oli po­li­tiik­kaan osal­lis­tu­mi­nen kiel­let­ty. Edus­kun­taa myö­ten kes­kus­tel­tiin, oli­ko La­pu­an yh­teis­kou­lus­sa men­ty lii­an pit­käl­le ja oli­ko kou­lun joh­to yl­lyt­tä­nyt op­pi­lai­ta.

Tam­mi­kuus­sa 1939, kun La­pu­an lii­ke oli jo lak­kau­tet­tu ja IKL pe­rus­tet­tu sen työ­tä jat­ka­maan, kou­lu­hal­li­tus mää­rä­si kou­lun joh­to­kun­nan tut­ki­maan 21 erik­seen ni­me­tyn op­pi­laan osal­lis­tu­mis­ta IKL:n toi­min­taan. Tut­ki­mus­ta ei teh­ty il­mei­ses­ti oi­ke­as­sa hen­ges­sä, kos­ka kou­luun il­mes­tyi kak­si kou­lu­hal­li­tuk­sen vir­ka­mies­tä tut­ki­maan asi­aa it­se. He kuu­lus­te­li­vat kaik­ki opet­ta­jat ja nel­jän ylim­män luo­kan op­pi­laat. Tut­ki­mus ei joh­ta­nut toi­men­pi­tei­siin.

Täs­sä yh­tey­des­sä on syy­tä mai­ni­ta, et­tä La­pu­an yh­teis­kou­lul­la oli 1930-lu­vul­la run­sas edus­tus edus­kun­nas­sa. Val­ti­o­päi­vil­lä is­tui­vat kou­lun joh­ta­ja Hil­ja Rii­pi­nen, en­ti­nen joh­ta­ja Ar­vi Mal­mi­vaa­ra, joh­to­kun­nan pu­heen­joh­ta­ja E.A. Tur­ja, joh­to­kun­nan en­ti­nen pu­heen­joh­ta­ja K.R. Ka­res, en­ti­nen maan­vil­je­lys­ly­se­on joh­ta­ja Jalo Lah­den­suo sekä en­ti­sis­tä op­pi­lais­ta ai­na­kin Vil­ho An­na­la ja Rei­no Ala-Kul­ju.

Vuon­na 1939 syt­tyi tal­vi­so­ta. Kou­lus­sa mie­liin is­kos­te­tul­le isän­maal­li­suu­del­le ja suo­je­lus­kun­nas­sa han­ki­tul­le so­ti­las­kun­nol­le oli käyt­töä. So­ta­vuo­si­na kou­lun toi­min­taa lei­ma­si­vat ly­hen­ne­tyt lu­ku­kau­det, rin­ta­ma­pal­ve­lus, ko­ti­rin­ta­ma­työ sekä san­ka­ri­vai­na­jat. Rin­ta­mal­la pal­ve­le­vien op­pi­lai­den, joi­ta oli esi­mer­kik­si lu­ku­vuon­na 1943-44 vii­si­kym­men­tä­kak­si, ope­tus py­rit­tiin jär­jes­tä­mään mah­dol­li­suuk­sien mu­kaan. Jon­kin ver­ran opis­kel­tiin rin­ta­ma­o­lois­sa, ja mo­net sai­vat myös opin­to­lo­mia. So­das­sa pal­ve­le­via ju­lis­tet­tiin yli­op­pi­laik­si il­man ko­et­ta. Ke­vääl­lä 1944 ja se jäl­keen val­tio huo­leh­ti so­das­sa pal­vel­lei­den kou­lun lop­puun saat­ta­mi­ses­ta.

So­dan jäl­keen kou­lun elä­mäs­sä moni asia muut­tui. Suo­je­lus­kun­nat ja Lot­ta Svärd oli lak­kau­tet­tu ja koko van­ha val­koi­nen Suo­mi oli kär­si­nyt tap­pi­on. Sii­tä huo­li­mat­ta kou­lun hen­ki py­syi hy­vä­nä. Läh­tei­den an­ta­man vai­ku­tel­man pe­rus­teel­la se oli tuol­loin par­haim­mil­laan. Opet­ta­ja­kun­nas­sa ja joh­to­kun­nas­sa yh­teis­työ toi­mi mitä par­hai­ten. Jär­jes­tys­häi­ri­öi­tä oli sel­väs­ti vä­hem­män kuin si­säl­lis­so­dan jäl­keen. Op­pi­lai­den har­ras­tus­toi­min­ta oli vilk­kaam­paa ja mo­ni­puo­li­sem­paa kuin mil­loin­kaan en­nen tai jäl­keen, ja se pai­not­tui hen­gel­li­seen toi­min­taan.

Op­pi­las­mää­rä li­sään­tyi huo­mat­ta­vas­ti. Lu­ku­vuon­na 1951-52 op­pi­lai­ta oli 589 ja La­pu­an yh­teis­kou­lu kuu­lui lää­nin suu­rim­piin op­pi­lai­tok­siin. Kou­lu­ra­ken­nus­ta oli laa­jen­net­ta­va. Joh­to­kun­ta ryh­tyi työ­hön ja tam­mi­kuus­sa 1951 van­han puu­ra­ken­nuk­sen kyl­jes­sä sei­soi uu­si ki­vi­nen li­sä­ra­ken­nus. En­nen uu­den osan käyt­töö­not­toa, tam­mi­kuun 12. päi­vä­nä, van­ha puu­ra­ken­nus pa­loi. Sa­man päi­vän il­ta­na joh­to­kun­ta päät­ti ra­ken­taa sen pai­kal­le ki­vi­ra­ken­nuk­sen, joka oli val­mis syk­syl­lä 1952. Joh­to­kun­nan työs­sä oli niin sa­not­tu te­ke­mi­sen mei­nin­ki, ja La­pu­an yh­teis­kou­lun his­to­ria on osoi­tus sii­tä, mi­hin yk­si­tyi­seen toi­me­li­ai­suu­teen pe­rus­tu­va kan­sa­lai­syh­teis­kun­ta par­haim­mil­laan ky­ke­nee.

Kou­lun yk­si­tyi­nen yl­lä­pi­to oli kui­ten­kin ras­kas­ta. La­pu­an yh­teis­kou­lu Osa­keyh­tiö oli­kin use­aan ot­tee­seen tar­jon­nut kou­lua val­ti­ol­le. Vuon­na 1952 ta­voi­te to­teu­tui. Kou­lu siir­tyi va­roi­neen ja vel­koi­neen val­ti­on hal­tuun ja ni­mek­si tuli val­ti­on op­pi­kou­lu­jen ta­paan La­pu­an yh­teis­ly­seo. Val­ti­on pää­tök­sen ot­taa kou­lu hal­tuun­sa voi näh­dä tun­nus­tuk­se­na. Val­tio ot­ti hal­tuun­sa vain hy­vin hoi­det­tu­ja kou­lu­ja.

La­pu­an yh­teis­ly­se­on his­to­ria kes­ti vuo­des­ta 1952 ai­na vuo­den 1974 pe­rus­kou­lu-uu­dis­tuk­seen saak­ka. Vuon­na 1953 Hil­ja Rii­pi­nen jäi eläk­keel­le 47 vuo­den pal­ve­luk­sen jäl­keen. Hän­tä seu­ra­si reh­to­ri­na Paa­vo Huh­ta­la, joka vuo­ros­taan siir­tyi eläk­keel­le vuon­na 1968. Kuu­si vii­meis­tä vuot­ta kou­lua joh­ti Toi­vo Mui­lu. La­pu­an yh­teis­ly­se­on elä­mä oli va­kaa­ta, var­maa ja hie­no­jen pe­rin­tei­den lei­maa­maa. Opet­ta­ja­kun­ta oli per­soo­nal­li­nen ja ar­vo­val­tai­nen, ja mo­net opet­ta­jat pal­ve­li­vat kou­lua vuo­si­kym­men­ten ajan.

On­gel­mak­si muo­dos­tui kou­luun pyr­ki­jöi­den kas­va­va mää­rä. Kou­lun­käyn­ti oli yleis­ty­nyt ja suu­ret ikä­luo­kat tu­li­vat op­pi­kou­lui­kään. 1950-lu­vun lo­pul­la vain noin 60 % pyr­ki­jöis­tä voi­tiin ot­taa kou­luun, jo­ten yh­teis­ly­se­o­ta oli­si pi­tä­nyt laa­jen­taa. Val­ti­o­val­ta ei kui­ten­kaan ano­muk­sia kuul­lut, mikä joh­ti sii­hen, et­tä suu­rim­mat sii­vous­ko­me­rot­kin piti ot­taa ope­tus­käyt­töön. Suu­rim­mil­laan kou­lu oli syk­syl­lä 1971, jol­loin opis­ke­li­joi­ta oli 838.

Yh­teis­ly­se­on laa­jen­nuk­sen jat­ku­vas­ti vain lyk­kään­ty­es­sä La­pu­an kun­nan oli toi­mit­ta­va. Vuon­na 1959 pe­rus­tet­tiin kun­nan­joh­ta­ja Hei­mo Yli­här­si­län joh­dol­la uu­si kun­nan yl­lä­pi­tä­mä op­pi­kou­lu, La­pu­an kes­ki­kou­lu. Reh­to­rik­si va­lit­tiin, tai pi­kem­min­kin mää­rät­tiin Ar­vi Suu­ta­la, jon­ka reh­to­ri­nu­ra la­pu­a­lai­sen op­pi­kou­lun pal­ve­luk­ses­sa tuli kes­tä­mään kol­me vuo­si­kym­men­tä. Toi­mit­tu­aan vii­si en­sim­mäis­tä lu­ku­vuot­ta vä­li­ai­kai­sis­sa ti­lois­sa La­pu­an kes­ki­kou­lu sai oman kou­lu­ra­ken­nuk­sen Ki­vi­ris­til­tä.

Sa­mal­la kou­lu laa­je­ni kah­dek­san­luok­kai­sek­si ja sai uu­den ni­men Ki­vi­ris­tin yh­teis­kou­lu. Uu­si op­pi­kou­lu sai no­pe­as­ti us­kot­ta­vuut­ta ja ar­vos­tus­ta. Jo vuon­na 1964 Ki­vi­ris­til­le oli enem­män pyr­ki­jöi­tä kuin yh­teis­ly­se­oon. Uu­den kou­lun ima­go oli nuo­re­kas ja mut­ka­ton, ja yk­si se­lit­tä­vä te­ki­jä oli var­mas­ti Ki­vi­ris­tin uu­si, sen ajan olois­sa mo­der­ni kou­lu­ra­ken­nus. Yh­teis­ly­se­on ti­lat oli­vat ah­taat ja ku­lu­neet.

Oman li­sän­sä la­pu­a­lai­sen op­pi­kou­lu­lai­tok­sen his­to­ri­aan tuo tiis­ten­jo­ke­lais­ten pyr­ki­mys oman op­pi­kou­lun saa­mi­sek­si. Jo La­pu­an kes­ki­kou­lua pe­rus­tet­ta­es­sa tiis­te­läi­set pyr­ki­vät saa­maan sen omal­le ky­läl­leen. It­se asi­as­sa kun­nan­val­tuus­to päät­ti yh­den ää­nen enem­mis­töl­lä si­joit­taa uu­den kes­ki­kou­lun kir­kon­ky­lään ei­kä Tiis­ten­jo­el­le. Sen jäl­keen tiis­te­läi­set pyr­ki­vät saa­maan myös omal­le ky­läl­leen kun­nan yl­lä­pi­tä­män kes­ki­kou­lun, ja val­tuus­to päät­ti ää­nin 22-10 sel­lai­sen pe­rus­taa. Val­tuus­ton ko­kous­kut­sus­ta löy­tyi kui­ten­kin muo­to­vir­he, pää­tök­ses­tä va­li­tet­tiin ja va­li­tus meni läpi.

Tiis­ten­jo­en seu­dun ky­lä­kun­nat päät­ti­vät pe­rus­taa oman, puh­taas­ti yk­si­tyi­sen kes­ki­kou­lun, jon­ka toi­min­ta al­koi vuon­na 1962. Pe­rus­tet­tiin kan­na­tu­syh­dis­tys, ke­rät­tiin al­ku­pää­o­ma, han­kit­tiin reh­to­ri ja opet­ta­jat, ra­ken­net­tiin kou­lul­le oma ra­ken­nus. Vaa­ti­mus al­ku­pää­o­mak­si osoit­tau­tui huo­mat­ta­vas­ti suu­rem­mak­si kuin mitä oli alun pe­rin aja­tel­tu, mut­ta se ke­rät­tiin. Ky­län oma osuus­mei­je­ri an­toi etu­mak­sua mai­don­tuot­ta­jil­le ja oma osuus­kas­sa lai­naa muil­le kan­na­tu­syh­dis­tyk­sen jä­se­nil­le. Näin toi­mi­taan Tiis­ten­jo­el­la.

1960-lu­vul­la op­pi­kou­lu­lai­tos jou­tui uu­sien haas­tei­den eteen. Yh­teis­kun­nal­li­nen il­ma­pii­ri va­sem­mis­to­lais­tui, jol­loin van­ha rin­nak­kais­kou­lu­jär­jes­tel­mä ja koko van­ha kou­lu­kult­tuu­ri jou­tui kri­tii­kin koh­teek­si. Ajan joh­ta­va is­ku­sa­na oli tasa-ar­vo, jon­ka ni­mis­sä vaa­dit­tiin yh­te­näis­kou­lu­jär­jes­tel­mää eli pe­rus­kou­lu­jär­jes­tel­mää. Sa­mal­la vaa­dit­tiin kou­lu­de­mok­ra­ti­aa eli op­pi­lai­den vai­ku­tus­mah­dol­li­suuk­sien kas­vat­ta­mis­ta. Op­pi­kou­lu­vä­ki näki kai­ken tä­män kai­ken hyök­käyk­se­nä it­se­ään vas­taan. Van­han kou­lu­jär­jes­tel­män vii­mei­set vuo­det voi­daan näh­dä van­han op­pi­kou­lun krii­si­kau­te­na, toi­saal­ta so­peu­tu­mis­kau­te­na väis­tä­mät­tö­män edes­sä.

La­pu­al­la siir­ryt­tiin pe­rus­kou­lu­jär­jes­tel­mään syk­syl­lä 1974. Uu­dis­tuk­ses­ta tuli La­pu­al­la ta­val­lis­ta vai­ke­am­pi. Kaup­pa­las­sa toi­mi kak­si täy­si­mit­tais­ta op­pi­kou­lua, yh­teis­ly­seo ja Ki­vi­ris­tin yh­teis­kou­lu. Nii­den lu­ki­oas­teet tuli yh­dis­tää yh­dek­si lu­ki­ok­si ja kes­ki­kou­lu­as­teet su­laut­taa osak­si pe­rus­kou­lua. Oman ky­sy­myk­sen­sä muo­dos­ti Tiis­ten­jo­en yh­teis­kou­lun koh­ta­lo. Tiis­ten­jo­ke­lai­set toi­voi­vat, et­tä hei­dän kou­lus­taan oli­si muo­dos­tet­tu La­pu­an toi­nen ylä­as­te, mut­ta ko­van kun­nal­lis­po­liit­ti­sen kamp­pai­lun jäl­keen Tiis­ten­jo­en yh­teis­kou­lun osak­si tuli lak­kaut­ta­mi­nen. Kaup­pa­lan joh­don nä­kö­kul­mas­ta kat­sot­tu­na pe­rus­kou­lu­a­se­tus ei an­ta­nut muu­ta mah­dol­li­suut­ta.

Lu­ki­on ja ylä­as­teen ti­la­ky­sy­myk­set oli­vat sel­kei­tä. La­pu­an lu­kio si­joi­tet­tiin Ki­vi­ris­til­le ja ylä­as­te en­ti­sen yh­teis­ly­se­on ti­loi­hin. Enem­män huol­ta tuot­ti­vat vir­ka­jär­jes­te­lyt, jois­sa kai­ken kaik­ki­aan on­nis­tut­tiin hy­vin. Lä­hes kaik­ki opet­ta­jat sai­vat niin hy­vän vi­ran tai toi­men kuin mi­hin muo­dol­li­nen pä­te­vyys suin­kin an­toi mah­dol­li­suu­den. Vai­kein yk­sit­täi­nen on­gel­ma oli lu­ki­on reh­to­rin va­lin­ta. Ar­vi Suu­ta­la ja Toi­vo Mui­lu oli­vat yh­tä lail­la siir­to­kel­poi­sia, ei­kä mi­tään yk­si­se­lit­teis­tä kri­tee­riä rat­kai­sun te­koon ol­lut. Lo­pul­ta rat­kai­su oli kaup­pa­lan­hal­li­tuk­sen kä­sis­sä, ja ää­nes­tyk­sen jäl­keen kaup­pa­lan­hal­li­tus pää­tyi Ar­vi Suu­ta­laan.

La­pu­an lu­ki­on en­sim­mäi­set vuo­det oli­vat vai­kei­ta. Yh­teis­hen­gen luo­mi­nen ei voi­nut het­kes­sä on­nis­tua, ja voi­daan sa­noa, et­tä mon­ta vuot­ta yh­den kou­lun si­säl­lä toi­mi kak­si kou­lua. Toi­sin tus­kin oli­si voi­nut ol­la. Kaik­ki tämä hei­jas­tui yli­op­pi­las­kir­joi­tus­ten tu­lok­siin. 1970-lu­vun lop­puun men­nes­sä yh­teis­hen­ki kui­ten­kin pa­ra­ni, ku­ten myös op­pi­mis­tu­lok­set.

La­pu­an lu­ki­on vii­si vuo­si­kym­men­tä ovat ne­kin si­säl­tä­neet suu­ria muu­tok­sia. Opet­ta­ja­kun­nan ko­koon­pa­no on ol­lut kui­ten­kin va­kaa ja reh­to­rien vir­ka­kau­det var­sin pit­kiä. Ar­vi Suu­ta­la joh­ti kou­lua vuo­teen 1989, jol­loin reh­to­ri­na aloit­ti Lau­ri Pip­po­la. Vuon­na 2009 reh­to­rik­si va­lit­tiin Kai­sa Pii­pa­ri­nen.

Kou­lu­työn or­ga­ni­soin­ti on kui­ten­kin muut­tu­nut pe­rus­teel­li­ses­ti. Vuon­na 1982 siir­ryt­tiin kurs­si­muo­toi­seen lu­ki­oon ja 1995 luo­kat­to­maan lu­ki­oon. Kaik­ki tämä on mer­kin­nyt va­lin­nai­suu­den li­sään­ty­mis­tä, opin­to-oh­jauk­sen tar­vet­ta sekä kii­reen tai ai­na­kin kii­reen tun­nun li­sään­ty­mis­tä. Yli­op­pi­las­kir­joi­tus­ten tu­lok­set nou­dat­ti­vat pit­kään pe­rin­teis­tä la­pu­a­lais­ta kaa­vaa: hy­lät­ty­jä ko­ke­lai­ta oli pal­jon mut­ta vas­taa­vas­ti myös huip­pu­suo­ri­tuk­sia oli kes­ki­mää­räis­tä enem­män. Tä­nään voim­me to­de­ta, et­tä re­put­ta­mi­nen on ny­ky­ään mel­ko vä­häis­tä.

Kak­si­tu­hat­ta­lu­vun suu­rin kou­lu­am­me kos­ket­ta­nut ky­sy­mys on ol­lut kou­lun kiin­teis­tö. Pe­rus­kor­jauk­ses­ta pu­hut­tiin pit­kään. Sen tar­ve oli huu­ta­va. Kou­lu­ra­ken­nus oli van­ha­nai­kai­nen, osin epä­käy­tän­nöl­li­nen ja tal­vel­la kyl­mä. Pe­rus­kor­jaus kui­ten­kin siir­tyi ja siir­tyi. Lo­pul­ta ra­ken­nus to­det­tiin kor­jaus­kel­vot­to­mak­si. Sa­maan ai­kaan La­pu­al­la kak­si ala­kou­lua pää­si sa­maan kun­toon. Kou­luin­ves­toin­tien to­teut­ta­mis­ta­vas­ta ja uu­sien kou­lu­jen si­joi­tus­pai­kas­ta ke­hit­tyi erit­täin re­pi­vä kun­nal­lis­po­liit­ti­nen rii­ta. Lo­pul­ta lu­kio sai uu­det ti­lat am­ma­til­li­sen kou­lu­tus­kes­kus Se­dun yh­tey­des­tä. Lu­kio voi toi­mia tä­nään uu­sis­sa ja uu­de­nai­kai­sis­sa ti­lois­sa uu­de­nai­kai­sin va­rus­tein. Se­dun kans­sa yh­teis­työs­sä to­teu­tet­tu kak­sois­tut­kin­to on va­kiin­tu­nut, mut­ta suur­ta kou­lu­tus­väy­lää sii­tä ei ole tul­lut.

Toi­min­ta­kult­tuu­ri on muut­tu­nut koko ajan in­hi­mil­li­sem­mäk­si ja ta­val­laan peh­me­äm­mäk­si. Op­pi­las­ta tu­e­taan ai­van eri ta­val­la kuin van­han op­pi­kou­lun ai­kaan. Vuo­si­tu­han­nen vaih­tees­sa kou­luun pe­rus­tet­tiin op­pi­las­huol­to­ryh­mä. Vuon­na 2005 aloit­ti en­sim­mäi­nen pää­toi­mi­nen opin­to-oh­jaa­ja. Kak­si­tu­hat­ta­lu­vul­la kou­luun on saa­tu myös ku­raat­to­ri ja eri­tyi­so­pet­ta­ja. En­sim­mäi­sen luo­kan alus­sa tes­ta­taan mah­dol­li­set lu­ki­vai­keu­det ja niis­sä tu­e­taan. Lu­kio-opis­ke­lu on muut­tu­nut ko­ko­naan mak­sut­to­mak­si. Ja kaik­ki­na näi­nä vuo­si­na on pu­hut­tu hy­vin­voin­ti­val­ti­on ala­sa­jos­ta.

Vii­me vuo­sien mer­kit­tä­viä il­mi­öi­tä ovat ol­leet ko­ro­na­pan­de­mia ja di­gi­ta­li­saa­tio. Ko­ro­na-ai­ka osoit­ti suo­ma­lai­sen opet­ta­ja­kun­nan kor­ke­an ta­son. Sii­tä sel­vi­ä­mi­ses­sä aut­toi di­gi­ta­li­saa­tio. Di­gi­ta­li­saa­tio ja­kaa mie­li­pi­tei­tä. En­sin sen näh­tiin rat­kai­se­van kaik­ki on­gel­mat. Pian se näh­tiin kaik­kien on­gel­mien juu­ri­syy­nä. To­tuus on eh­kä jo­tain sil­tä vä­lil­tä. Ai­ka ajoin jul­ki­ses­ta kes­kus­te­lus­ta saa sen ku­van, et­tä kou­lus­sa on kaik­ki muut­tu­nut. Pal­jon on kui­ten­kin van­haa tut­tua mu­ka­na. Op­pi­mis­ta­pah­tu­man osa­puo­let ovat edel­leen ih­mi­siä ja ih­mi­set sa­man­lai­sia kuin en­nen­kin.

La­pu­a­lai­sen op­pi­kou­lun his­to­ria on ar­vo­kas. Se on täyn­nä pi­o­nee­ri­hen­keä ja ar­kis­ta työ­tä, suu­ria per­soo­nia ja hil­jai­sia puur­ta­jia.

Esa Rin­ta­la

Esi­tel­mä on pi­det­ty la­pu­a­lai­sen op­pi­kou­lu­lai­tok­sen 120-vuo­tis­juh­lis­sa La­pu­an tuo­mi­o­kir­kos­sa 3.11.2024.

? Viikon kysymys ?

? Viikon kysymys ?