Viikko
Kuukausi
6kk
? Viikon kysymys ?
Minna Vainionpää
Minna Vainionpää
minna.vainionpaa@lapuansanomat.fi
Tiedätkö tuntee, kun olet vieraalla paikkakunnalla, ja etsit vaikkapa ruokapaikkaa. Silmäilet kylttejä, katselet valomainoksia, mittailet julkisivuja ja rakennuksia. Millä perusteella teet valinnan, mihin menet syömään?
Valinta tehdään usein sen perusteella, minkä yrityksen kyltti tulee esille parhaiten. Sitä kohti on helppo lähteä. Se oikein kutsuu luokseen.
Yritysten on tärkeää tehdä markkinointiaan juuri niille, jotka eivät niitä tunne. Kaikki näkyvä rakentaa ulkopuolisille mielikuvaa toiminnasta, ja mielikuva syntyy sekunneissa.
Vaikka kyse on pienistä asioista, asiakkaalle ei ole ollenkaan yhdentekevää, ovatko palveluyrityksen ikkunat puhtaat, markiisit ehjät, teippaukset kunnossa ja portaat lakaistuna. Siitä se lähtee. Yrityskuva ulospäin kertoo tahtomattakin yrittäjän omasta asenteesta. Likaiset ikkunat saattavat tuntua mitättömältä asialta kaiken muun keskellä, mutta vaikuttaa asiakkaisiin vähintäänkin epäsuorasti.
Julkisivun, mainosplakaattien ja valokylttien tärkeä tehtävä on kiinnittää ohikulkijoiden ja asiakkaiden huomio. Tuskin kenenkään yrittäjän on tarkoitus olla asiakkaitaan piilossa seiniensä sisäpuolella vaan houkutella heitä tarjoamiensa palvelujan puoleen.
Monessa mielessä tärkeä näkymisen paikka Lapuan kohdalla on Honkimetsän teollisuusalue. Siihen harva valtatietä ajava hoksaa nykyisellään kiinnittää huomiotaan. Siinä voisi olla alueen yritysten ja kaupungin yhteinen projekti tehdä alueesta, ja siellä olevista yrityksistä niin näkyvä, että sen mainosvalot loistaisivat Kauhavalta Seinäjoelle asti! Se lisäisi kummasti alueen vetovoimaa.
? Viikon kysymys ?
? Viikon kysymys ?