Viikko
Kuukausi
6kk
? Viikon kysymys ?
Mallaskuun panimon toimitusjohtaja epäilee, että ulkomaalaiset viinit vievät pienpanimojen hyllytilaa marketeissa.
Kalle Vaahtoniemi
@lapuansanomat.fi
Päivittäistavarakaupoista sai viime viikon maanantaista lähtien ostaa kahdeksan prosentin alkoholijuomia. Mallaskuun panimolla ei erityistä juhlatunnelmaa ollut havaittavissa, vaikka miedot viinit ja vahvemmat oluet olivat olleet haastatteluhetkellä jo kaksi tuntia myynnissä marketeissa. Sen sijaan paikallisen pienpanimon toimitusjohtaja Ville-Petteri Salomäki sanoo uudistuksen olevan jopa huono uutinen pienille toimijoille.
– Tietysti on hyvä, että tiukkaa säännöstelyä höllennetään, mutta ei näillä uusilla muutoksilla ole meille juurikaan merkitystä, Salomäki aloittaa.
– Meillä suurin osa tuotteista menee ravintoloihin, vaikka olemmekin nyt pyrkineet lisäämään myyntiä päivittäistavarakaupoissa muun muassa tuomalla tölkit valikoimaamme.
Salomäki sanoo uudistuksen vievän elintilaa pienpanimoilta kauppojen hyllyillä. Tuleeko paikallisen oluen tilalle nyt Italiasta lennätetty halvempi viini?
– Perinteisesti suomalaisissa kaupoissa on ollut hyllymäärällisesti mitattuna Euroopan paras olutvalikoima, koska kirkkaat ja viinit ovat olleet Alkoissa. Nyt on vaarana se, että kauppojen hyllytilan valtaavat ulkomaalaiset halvat viinit. Se hyllytila on suoraan meiltä pienpanimoilta pois. Siksi näen tämän uudistuksen jopa huonona nimenomaan meille pienille ja paikallisille toimijoille, Salomäki valaisee.
Ihmisten alkoholitottumusten muuttumiseen uudistuksen myötä Salomäki ei usko. Mallaskuussa eniten myydään alkoholipitoisuudeltaan viisi prosenttista olutta, vaikka valikoimaan kuuluu yli 10 prosenttinenkin olut.
– Eiköhän ne prosenteiltaan vahvimmat juomat jää marginaaliin. En usko, että ihmiset muuttavat tottumuksiaan. Se näkyy meilläkin, että eniten ostetaan niitä perinteisiä 4,7- ja 5,5- prosenttisia juomia, vaikka vahvempaa olisi tarjolla.
– En usko, että yhtäkkiä kolmosolut vaihdettaisiin noin paljon vahvempaan, kun tuo 0,8 hyppäyskin on joidenkin maulle jo liikaa, Salomäki uumoilee.
Salomäki puhuu "kahdeksan prosentin muutoksen" lisäksi vuodenvaihteessa tapahtuneesta olutveron maltillisesta kevennyksestä.
– Olutvero on edelleen kymmenkertainen eurooppalaiseen tasoon nähden, Salomäki huomauttaa.
Hänen mukaansa veronkevennys ei juuri näy valmistajan tilipussissa, vaan olutpullon hinnassa. Pienpanimon tuotteen myyntihinta jaetaan kolmelle toimijalle jokseenkin tasan.
– Olutpullon hinnasta ensimmäinen kolmannes menee verottajalle, toinen kauppiaalle ja kolmas osa tulee valmistajalle kuluja kattamaan. Ei veronkevennys meille näy.
Salomäen toivelistalla on erityisesti yksi isolla tussilla merkattu toive. Salomäen mukaan etämyynnin mahdollistaminen osuisi juuri Mallaskuun kaltaisiin pieniin toimijoihin maaseudulla. Tällä hetkellä etäostaminen on mahdollista eli Mallaskuun olutpullon voi ostaa netistä. Sitä ei voi kuitenkaan lähettää, vaan ostajan täytyy hakea se itse. Etämyynti tai kotiinkuljetus tarkoittaisi mahdollisuutta lähettää tilaus asiakkaalle.
– Etämyynti olisi meidän kannalta paras uudistus. Muuta en toivo moneen vuoteen, jos se saataisiin läpi, Salomäki toivoo.
Nykyinen lainsäädäntö on kieltämättä hyvin ristiriitainen. Esimerkiksi Saksasta voi tilata lavakaupalla olutta aivan kotiovelle asti, mutta Mallaskuusta ei voi lain mukaan lähettää tilausta keskustaan. Paljon verorahaa valuukin ulkomaille ja samalla erityisesti maaseudun pienpanimoiden markkina on rajallinen.
– No joo tuo ulkomailta tilaaminen on aivan hullunkurista, mutta onhan se täällä Suomessakin vähän epäreilu kilpailutilanne. Esimerkiksi Espoossa sijaitsevalla pienpanimolla on heti 400 000 asiakasta vieressä. He voivat myydä tuotteita hyvällä katteella omasta myymälästä, kun taas meillä suurin osa menee välikäden kautta myyntiin, Salomäki maalailee Lapualla peltomaiseman keskellä.
– Etämyynti mahdollistaisi meille isomman markkina-alueen, jonka kautta myös verkkokauppamme laajenisi. Omalle työlle tulisi samalla parempi kate, kun voisi myydä suoraan vaikka iisalmelaiselle asiakkaalle, hän laskeskelee.
Tällä hetkellä laki alkoholin kotiinkuljetuksesta on valmistelussa sosiaali- ja terveysministeriössä. Lainmuutoksen arvioitu esittelyviikko on näillä näkymin syyskuun alussa, jonka jälkeen se siirtyy eduskunnan käsiteltäväksi.
– En ymmärrä miten joku tätä nykyistä lainsäädäntöä yrittää vielä puolustaa. Valitettavasti ideologista alkoholivastaisuutta esiintyy vielä päättävissä elimissä, Salomäki harmittelee.
? Viikon kysymys ?
? Viikon kysymys ?