Viikko
Kuukausi
6kk
? Viikon kysymys ?
Minna Vainionpää
@lapuansanomat.fi
Opettajat Alanurmon, Haapakosken, Kauhajärven, Poutun, Ritavuoren, Ruhan ja Tiistenjoen kouluilla ovat kuluneen vuoden aikana työstäneet uutta opetussuunnitelmaa monialaisiin oppimiskokonaisuuksiin. Opetushallituksen hankerahalla toteutettavan Tulevaisuuden energiataidot -hankkeen kutsumanimi FEG 2.0 viittaa edelliseen, muutaman vuoden takaiseen hankkeeseen. Nyt keskiössä ovat erityisesti energiataidot, jotka ovat tulleet lähemmäksi ihan jokaista sähkönkuluttajaa.
Hankekoulujen opettajia on kokoontunut iltapäivisin erilaisissa suunnitteluryhmissä luomaan uutta opetussuunnitelmaa energiataitojen opettamiseksi oppilailleen sekä koostamaan hankkeen rakennetta ja toimintaa. Meneillään on suunnitelmien kokoaminen hanketta varten avattaville nettisivuille.
– Vuodenvaihteen jälkeen päästään kokeilemaan koeluonteisesti kokonaisuuksia oppilaiden kanssa Jokainen kokonaisuus vastaa yhden kouluviikon oppituntimäärää, Kauhajärven koulun rehtori ja hankkeen tiedottamisesta vastaava Eija Västinsalo kertoo.
Hankkeen tavoitteena on, että alakoulujen oppilaat sisäistäisivät kestävän energia-ajattelun ja käytännön toiminnan arjessa. Opettajista koostuvat pedagogiset ryhmät ovat rakentaneet hankkeen aikana sisällöt ja tehtäväkokonaisuudet jokaista vuosiluokkaa varten.
– Toistaiseksi toiminta on näyttäytynyt oppilaille salamyhkäisesti lähinnä iltapäivisin koulujen tiloissa hiippailevina vierailevina opettajina. Oppilaat ovat kuitenkin jo saaneet valita ja suunnitella hankkeen maskotin. Hankkeelle on tuotettu myös oma logo ja video, Västinsalo toteaa.
Tulevaisuudessa nyt tehdyt oppimiskokonaisuudet opiskellaan luokka-asteittain joka vuosi Tulevaisuuden energiataidot –kokonaisuutena.
– Tarkoitus on, että eri-ikäluokille suunnitelluista energiataitojen oppimisesta tulee pysyvä toimintamalli koulujen arkeen ja koululaisten kautta tiedot ja käytännön taidot leviäisivät myös koteihin ja koko kaupungin toimintaan. Kun alakoulu on käytynä, oppilailla olisi halussaan hyvät energiataidot tulevaisuutta ajatellen, Västinsalo selvittää.
Kokonaisuuteen sisältyy mm. energian tuotantoon ja säästämiseen, kierrätykseen, ruoan tuotantoon, teknologiseen ympäristöön ja innovatiivisuuteen liittyviä näkökulmia. Tehtäväkokonaisuuksiiin on laadittu tarinallisia ja pelillisiä elementtejä, jotka lähestyvät aihepiirejä ikäkausille sopivalla ja innostavalla tavalla.
? Viikon kysymys ?
? Viikon kysymys ?