Viikko
Kuukausi
6kk
? Viikon kysymys ?
Kalle Vaahtoniemi
@lapuansanomat.fi
Lukion kuvataiteen valinnaisryhmä on päässyt tekemään graffititaidetta osana Etelä-Pohjanmaan kattavaa Duck to Kuvis2!-projektia. Osa saattaa muistaa vielä projektin ykkösosan, jossa pääroolissa olivat yksilöllisiksi koristellut kylpyankat. Tällä kertaa ankkoja ei nähdä, mutta Suomen kuuluisimpiin graffititaiteilijoihin lukeutuva taiteilija nähdään.
Lukion kuvistunnilla touhutaan isojen kangastaulujen ääressä. Nyt epävakaa sää on hiljentänyt spraymaalit ja tuonut opiskelijat tauluineen pihamaalta sisätiloihin. Taiteen tekeminen jatkuu nyt graffititaiteilija Pete ”Hende” Niemisen opastuksessa pääosin maalikynin. Lukion ja yläkoulun kuvataiteen lehtori Milla Rannanjärvi myöntää, että graffititaide on monelle kuvisopettajallekin vierasta aluetta.
– Onhan tämä verrattain uusi taiteenlaji varsinkin kouluissa, joten on hienoa saada alan ammattilainen vierailemaan kuvistunneille. Lukiossa tekemiseen osallistuvat piirrustus-maalaus-valinnaisryhmä. Yläkoulussa käymme lähinnä esittelemässä graffititaidetta Henden kautta, Rannanjärvi valottaa.
Etelä-Pohjanmaan kuvataideopettajien yhteisprojekti sai Etelä-Pohjanmaan kulttuurirahastolta apurahaa 15 000€. Tuolla summalla 15:lle eteläpohjalaiskouluille hankittiin muun muassa yhteensä sata maalauspohjaa sekä 930 spraymaalipurkkia.
Vantaalainen Nieminen työskentelee nuorisokodissa, joten nuorten kanssa toimiminen on hänelle luontevaa. Hän toivoo nuorilta ennen kaikkea rohkeaa otetta tekemiseen.
– Nautin nuorten kanssa työskentelemisestä, sillä heidän ajattelutapansa on niin avoin ja jopa kyseenalaistava. Monesti ideat ovat aivan tajunnanräjäyttäviä, joita me aikuiset sitten toppuutellaan. Tahtoisin luoda tilan, jossa näin ei kävisi, vaan kannustettaisiin nuoria luottamaan itseensä ja onnistumaan vaikka vahingon kautta, Hende avaa ajatteluaan.
Myös Rannanjärvi toivoisi nykyistä enemmän rohkeutta ottaa kantaa taiteen avulla.
– Ennen uskallettiin ottaa kantaa ja tuoda näkemyksiä enemmän esille. Sitä minä toivoisin näkevän enemmän opettajana.
Niemisen ja Rannanjärven mukaan kouluissa on vallinnut innostunut tunnelma spraymaalien suhistessa. Lapualla töitä ollaan tehty tauluihin, mutta esimerkiksi Ylihärmässä oppilaat pääsivät maalaamaan purettavan koulun seinään.
– Graffiti nähdään edelleen sellaisena nuorison juttuna, joten toivon tämän projektin luovan nuorille myöntäistä suhtautumista koko oppiaineeseen. Ehkä joku nuori löytää tästä itselleen mieluisan harrastuksen tai jopa ammatin, Rannanjärvi toivoo.
Nieminen näkee, että graffitit ovat tulleet jatkuvasti hyväksytymmäksi taiteeksi. Luvattomista graffiteista ollaan tultu pitkä matka nykyiseen, jossa graffitien tekoa harjoitellaan kouluissa.
– Monesti käsikkäin kulkeviksi mielletyt skeittaus ja graffitit ovat molemmat tulleet uuden sukupolven mukana hyväksytymmiksi asioiksi. Skeittaus on nykyään olympialaji ja graffiteja nähdään taidemuseoissa.
– Samalla molemmissa on säilynyt se tietty omaehtoisuus, kyseenalaistaminen ja kapinahenki, jotka ovat olleen mukana alusta lähtien, Nieminen kuvailee.
Vaikka graffitit ovat tulleet yhä hyväksytymmiksi, herättävän ne edelleen vahvojakin mielipiteitä puolesta ja vastaan. Nieminen sanoo graffitin olevan lähtökohtaisesti laiton, mutta tänä päivänä maalaaminen onnistuu myös luvan kanssa.
– Ennen ei ollut vaihtoehtoja. Tuolloin täytyi tehdä laittomia teoksia, mikä aiheutti monille omillekin tuttaville hankaluuksia. Nykyään on onneksi myös luvallisia paikkoja, joiden käytön puolesta puhun näille kaikille nuorille, Nieminen vakuuttaa.
– Laittomia graffiteja on ollut aina ja tulee olemaan. Laiton ja laillinen graffiti eivät sulje toisiaan pois.
Graffitimaalaus vaatii Henden mukaan edelleen paljon oma-aloitteisuutta. Harrastusjärjestöt ovat edelleen harvassa, joten maalauspaikat täytyy etsiä itse.
– Monihan ottaa itse yhteyttä purkufirmoihin, jos johonkin purettavaan kohteeseen pääsisi maalaamaan. Aktiivinen kannattaa olla myös paikallisiin päättäjiin, erityisesti nuorisovaltuustoon, jotka voivat järjestää luvallisia paikkoja, Nieminen vinkkaa.
Graffititaidetta voi kuitenkin maalata myös kangastaululle, kuten lukiolla parhaillaan tehdään, joten miksi seinään pitää päästä tekemään?
– Itse ainakin tykkään käyttää rakennusta monipuolisesti osana teosta. Esimerkiksi rakennuksen historia tai paikallisuus voi näkyä teoksessa. Rikkoutunut ikkuna voi luoda teokseen tarinallisuutta. Jotenkin se pinnan tekstuuri on myös kiinnostavampi ja antaa taulua enemmän vapauksia, Hende vastaa.
Näillä näkymin lukiolaisten töitä on tulossa näytille vain uudenkarhean opinahjon seinille. Joka toinen kevät järjestettävä Taiteen Kosketus-näyttelyä ei järjestetä ensi keväänä, mutta osa suuremmista töistä voi Rannanjärven mukaan löytää tiensä seuraavaan näyttelyyn.
? Viikon kysymys ?
? Viikon kysymys ?