JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Hakuohjeet

Hae sivustolta-kenttään voi syöttää vapaasti hakusanoja.
Vapaassa tekstihaussa toimivat hakusanojen välissä seuraavat operaattorit (kirjoita operaattori aina ISOILLA kirjaimilla):

AND = kaikki sanat pitää esiintyä tekstissä
OR = joku sanoista pitää esiintyä tekstissä (jos hakusanojen välissä ei ole mitään operaattoria on oletusoperaattori OR)
NOT = Ensimmäinen sana esiintyy mutta jälkimmäiset eivät saa esiintyä tekstissä
? = kirjaimen tilalla merkitsee mitä tahansa merkkiä, esim. n?ki löytää noki, näki jne.
* = sanan lopussa merkitsee useampaa merkkiä, esim. auto* löytää sanat automaatti, autorata jne.
” = virkkeen tai sanaparin alussa ja lopussa hakee tarkalleen kirjoitetussa muodossa, esimerkiksi ”Matti Meikäläinen”

Haun tuloksena saat ruudulle osumien määrän sekä otsikkolistan jutuista, joissa hakusanat esiintyvät.
Napsauttamalla otsikkoa juttu ladataan sivulle. Mikäli hakutulos sisältää runsaasti juttuja, kannattaa tarkentaa hakumäärittelyä, jotta tulos saadaan suppeammaksi.
Avattuasi haluamasi jutun, pääset takaisin hakuun napsauttamalla selaimen Siirry sivu taaksepäin -painiketta.

Viikko

Kuukausi

6kk

? Viikon kysymys ?

Uutiset
10.12.2024 8.00

Liuhtarissa soi blues Mississippin suistolta

Tar­ja Ko­jo­la
@la­pu­an­sa­no­mat.fi

La­pu­an­jo­en töy­rääl­lä Liuh­ta­ris­sa ko­ho­aa le­vol­li­se­na ko­mea, pu­na­mul­lat­tu puo­li­tois­ta­foo­nin­ki­nen talo. Hä­mär­ty­väs­sä jou­lu­kuun pak­ka­sil­las­sa tiel­lä kul­ki­ja voi­si hel­pos­ti ku­vi­tel­la, et­tä tu­van pit­käl­lä pöy­däl­lä pa­laa kynt­ti­lä ja hy­ri­see il­ta­vir­si.

Mut­ta tu­li­ja jou­tuu­kin si­sään as­tu­es­saan ai­van toi­siin tun­nel­miin. Yh­täk­kiä ol­laan Ame­ri­kan ete­lä­val­ti­oi­den plan­taa­sien ja le­vei­den jo­ki­suis­to­jen mai­se­mis­sa. Slide-ki­ta­ra soi, syvä bas­so­ää­ni täyt­tää ti­lan kur­ki­hirt­tä myö­ten.

Ää­nen läh­de löy­tyy tu­van ison ta­kan edes­tä. La­pu­al­le Lon­toon lie­peil­tä, Craw­leyn kau­pun­gis­ta muut­ta­nut Leigh­ton Pho­e­nix hak­kaa jal­kaan­sa tu­van lat­ti­aan ja sä­es­tää jyl­hän kuu­lois­ta lau­lu­aan ki­ta­ral­la.

Pho­e­ni­xin ään­tä voi­si ku­vail­la pri­mi­tii­vi­sek­si. Se on su­kua blues-mu­sii­kin esi-isäl­le, kaik­kien ai­ko­jen var­hai­sim­mal­le blues-tyy­lil­le, jota ta­va­taan sa­noa del­ta blu­e­sik­si. Tyy­li on jo­ta­kuin­kin sata vuot­ta van­haa, ja se on mää­ri­tel­mäl­li­ses­ti mies ja ki­ta­ra -mu­siik­kia.

– Del­ta blu­e­sia soi­tet­tiin useim­mi­ten ”juke join­teis­sa” eli hal­vois­sa ka­pa­kois­sa. Siel­lä tär­ke­ää oli tans­si­mi­nen, jo­ten lau­lu­jen sa­noil­la ei it­se asi­as­sa ol­lut ko­vin suu­ri mer­ki­tys. Tär­ke­äm­piä oli­vat ryt­mi ja me­lo­dia.

Tai­tei­li­ja­ni­meä L. R. Pho­e­nix käyt­tä­vä liuh­ta­ri­lai­nen on kes­kit­ty­nyt ni­me­no­maan iki­van­haan blu­e­siin, jos­sa ei soit­ti­mil­la kik­kail­la.

– Krop­pa ja ää­ni ovat ne inst­ru­men­tit, ja ki­ta­ra toi­mii ryt­mi­soit­ti­me­na, hän ku­vai­lee.

– It­se asi­as­sa jol­len oli­si muut­ta­nut Suo­meen, en var­maan­kaan soit­tai­si tä­män tyy­lis­tä mu­siik­kia, Pho­e­nix ar­ve­lee.

– Ai­em­min har­ras­tin muun mu­as­sa ras­kas­ta roc­kia, hän yl­lät­tää.

– Olin kyl­lä kuun­nel­lut esi­mer­kik­si Tom Wait­sia, mut­ta kun löy­sin del­ta blu­e­sin, tun­sin tul­lee­ni mu­sii­kil­li­seen ko­tiin. Ja oi­ke­as­taan oman ää­ne­ni löy­sin vas­ta Suo­mes­sa. Tai pääs­tin sen tääl­lä il­moil­le. Ää­ne­ni on kuin vil­li­he­vo­nen, se täy­tyy pääs­tää va­paak­si. Jos yri­tän lau­laa jol­la­kin toi­sel­la tyy­lil­lä, sii­tä ei tule yh­tään mi­tään.

Muu­sik­ko har­ras­taa mu­sii­kin his­to­ri­aa.

– Luen pal­jon, ja olen sy­ven­ty­nyt eri­tyi­ses­ti del­ta blu­e­siin. On­nek­si sen ajan van­ho­ja kap­pa­lei­ta löy­tyy in­ter­ne­tis­tä pal­jon. Tuon ajan en­sim­mäi­siä, kuu­lui­sim­pia muu­sik­ko­ja oli Char­lie Pat­ton. Hä­nen bii­se­jään soi­tan run­saas­ti, mies ker­too.

– Usein ajau­dun ai­van mui­hin maa­il­moi­hin soit­ta­es­sa­ni, ja sil­mät me­ne­vät kiin­ni. En kyl­lä tee sitä tar­koi­tuk­sel­la, Leigh Pho­e­nix nau­raa.

– On vain niin hie­noa, kun mu­siik­ki vie mu­ka­naan. Keik­ka on on­nis­tu­nut, jos olen sen jäl­keen rät­ti­vä­sy­nyt ja hiki vir­taa.

Pho­e­nix soit­taa myös omia sä­vel­lyk­si­ään, mut­ta van­han blues-pe­rin­teen tal­len­ta­mi­nen ja vä­lit­tä­mi­nen ovat vie­lä tär­ke­äm­piä kuin oma tuo­tan­to.

– Koen, et­tä olen vain vä­li­kap­pa­le – vä­li­tän mu­siik­kia sa­dan vuo­den ta­kaa. Imen it­see­ni kap­pa­leen yti­men ja vä­li­tän sen nyky-ylei­söl­le. En imi­toi ke­tään, vaan tar­jo­an oman inst­ru­ment­ti­ni eli oman it­se­ni mu­sii­kin käyt­töön, hän maa­lai­lee.

Pho­e­nix on mu­si­kaa­li­ses­ta ja esiin­ty­jien su­vus­ta.

– Se­däl­lä­ni oli le­vy­tys­s­tu­dio, hän os­te­li mat­koil­taan inst­ru­ment­te­ja. Mum­mo soit­ti pi­a­noa. Isä­ni maa­la­si tau­lu­ja.

Ja ku­va­tai­teis­ta pu­heen ol­len – Leigh­ton Pho­e­nix on myös äl­lis­tyt­tä­vän hyvä piir­tä­jä. Tä­män ju­tun yh­tey­des­sä on pari esi­merk­kiä mie­hen kä­den­jäl­jes­tä.

– En ole ku­va­tai­det­ta­kaan opis­kel­lut. Piir­tä­mi­nen on vä­hän kau­si­luon­tois­ta. Vä­liin on pit­ki­ä­kin tau­ko­ja. Nyt näi­tä on taas syn­ty­nyt. Olen haa­veil­lut näyt­te­lys­tä, La­pu­al­la tai­taa ol­la hy­viä näyt­te­ly­ti­lo­ja mut­ta il­mei­sen pit­kät jo­not, hän ar­ve­lee.

Suu­ta­lan­ku­jan isän­näl­tä on juu­ri jul­kais­tu uu­si al­bu­mi, ”If the De­vil sang the blues”, joka on tal­len­net­tu live-kei­kal­la Up­to­nin blues-fes­ti­vaa­leil­la Eng­lan­nis­sa.

Pit­kä­soit­to on saa­nut Suo­men blues-pii­reis­sä erit­täin po­si­tii­vi­sen vas­taa­no­ton. Esa Ku­lo­nie­mi, Suo­men eit­tä­mät­tä joh­ta­via juu­ri­mu­sii­kin gu­ru­ja, kir­joit­ti Pho­e­ni­xin ää­nes­sä ole­van sa­man­lais­ta ma­jes­teet­tis­ta suu­ruut­ta kuin del­tab­lu­e­sin al­kui­säl­lä Char­lie Pat­to­nil­la, ja Blues News-leh­des­sä Pete Hop­pu­la ke­huu, et­tä le­vyn tul­kin­nat saa­vat kuu­li­jan unoh­ta­maan kap­pa­lei­den his­to­ri­al­li­set juu­ret ”ja us­ko­maan nii­den kum­pu­a­van vain ja ai­no­as­taan lau­lu­ja hyp­noot­ti­sen van­git­se­val­la ää­nel­lään toi­sin­ta­van L.R. Pho­e­ni­xin it­se­näi­sen mie­len so­pu­kois­ta”.

Pa­ras koh­te­li­ai­suus, min­kä Pho­e­nix ker­too mu­sii­kis­taan saa­neen­sa, tuli Rans­kas­sa.

– Kei­kan jäl­keen jut­te­lin yh­den Gha­nas­ta ko­toi­sin ole­van nai­sen kans­sa, ja hän sa­noi, et­tä mu­siik­ki­ni muis­tut­ti hän­tä hä­nen ko­ti­maas­taan. Olen kuun­nel­lut vii­me ai­koi­na pal­jon af­rik­ka­lais­ta mu­siik­kia. Kuun­te­len myös jaz­zia, esi­mer­kik­si The­lo­nius Mon­kia, Mi­les Da­vi­sia, Cap­tain Beef­he­ar­tia. Mut­ta myön­nän nuo af­rik­ka­lai­set vi­vah­teet. Eh­kä sii­nä on jo­tain sa­maa al­ku­ko­ti-mei­nin­kiä.

Le­vyn­jul­kai­su­kei­kan Leigh Pho­e­nix soit­taa tä­män vii­kon per­jan­tai­na Cafe Pat­ruu­nas­sa.

– Ky­sees­sä on hy­vän­te­ke­väi­syys­keik­ka. Va­paa­eh­toi­set pää­sy­lip­pu­mak­sut osoi­tan Rock Cam­pil­le kou­lu­kiu­saa­mi­sen vas­tai­seen työ­hön.

Muu­sik­ko sa­noo it­se ol­leen­sa kou­lu­kiu­sat­tu.

– Kos­ka olin eri­lai­nen, mi­nua kiu­sat­tiin. Edel­leen nuo muis­tot tu­le­vat vä­lil­lä pin­taan. Sik­si lip­pu­tu­lot me­ne­vät Rock Cam­pil­le. Toi­vot­ta­vas­ti ih­mi­set läh­te­vät kuun­te­le­maan.

? Viikon kysymys ?

? Viikon kysymys ?