Viikko
Kuukausi
6kk
? Viikon kysymys ?
Tarja Kojola
@lapuansanomat.fi
Lapuanjoen töyräällä Liuhtarissa kohoaa levollisena komea, punamullattu puolitoistafooninkinen talo. Hämärtyvässä joulukuun pakkasillassa tiellä kulkija voisi helposti kuvitella, että tuvan pitkällä pöydällä palaa kynttilä ja hyrisee iltavirsi.
Mutta tulija joutuukin sisään astuessaan aivan toisiin tunnelmiin. Yhtäkkiä ollaan Amerikan etelävaltioiden plantaasien ja leveiden jokisuistojen maisemissa. Slide-kitara soi, syvä bassoääni täyttää tilan kurkihirttä myöten.
Äänen lähde löytyy tuvan ison takan edestä. Lapualle Lontoon liepeiltä, Crawleyn kaupungista muuttanut Leighton Phoenix hakkaa jalkaansa tuvan lattiaan ja säestää jylhän kuuloista lauluaan kitaralla.
Phoenixin ääntä voisi kuvailla primitiiviseksi. Se on sukua blues-musiikin esi-isälle, kaikkien aikojen varhaisimmalle blues-tyylille, jota tavataan sanoa delta bluesiksi. Tyyli on jotakuinkin sata vuotta vanhaa, ja se on määritelmällisesti mies ja kitara -musiikkia.
– Delta bluesia soitettiin useimmiten ”juke jointeissa” eli halvoissa kapakoissa. Siellä tärkeää oli tanssiminen, joten laulujen sanoilla ei itse asiassa ollut kovin suuri merkitys. Tärkeämpiä olivat rytmi ja melodia.
Taiteilijanimeä L. R. Phoenix käyttävä liuhtarilainen on keskittynyt nimenomaan ikivanhaan bluesiin, jossa ei soittimilla kikkailla.
– Kroppa ja ääni ovat ne instrumentit, ja kitara toimii rytmisoittimena, hän kuvailee.
– Itse asiassa jollen olisi muuttanut Suomeen, en varmaankaan soittaisi tämän tyylistä musiikkia, Phoenix arvelee.
– Aiemmin harrastin muun muassa raskasta rockia, hän yllättää.
– Olin kyllä kuunnellut esimerkiksi Tom Waitsia, mutta kun löysin delta bluesin, tunsin tulleeni musiikilliseen kotiin. Ja oikeastaan oman ääneni löysin vasta Suomessa. Tai päästin sen täällä ilmoille. Ääneni on kuin villihevonen, se täytyy päästää vapaaksi. Jos yritän laulaa jollakin toisella tyylillä, siitä ei tule yhtään mitään.
Muusikko harrastaa musiikin historiaa.
– Luen paljon, ja olen syventynyt erityisesti delta bluesiin. Onneksi sen ajan vanhoja kappaleita löytyy internetistä paljon. Tuon ajan ensimmäisiä, kuuluisimpia muusikkoja oli Charlie Patton. Hänen biisejään soitan runsaasti, mies kertoo.
– Usein ajaudun aivan muihin maailmoihin soittaessani, ja silmät menevät kiinni. En kyllä tee sitä tarkoituksella, Leigh Phoenix nauraa.
– On vain niin hienoa, kun musiikki vie mukanaan. Keikka on onnistunut, jos olen sen jälkeen rättiväsynyt ja hiki virtaa.
Phoenix soittaa myös omia sävellyksiään, mutta vanhan blues-perinteen tallentaminen ja välittäminen ovat vielä tärkeämpiä kuin oma tuotanto.
– Koen, että olen vain välikappale – välitän musiikkia sadan vuoden takaa. Imen itseeni kappaleen ytimen ja välitän sen nyky-yleisölle. En imitoi ketään, vaan tarjoan oman instrumenttini eli oman itseni musiikin käyttöön, hän maalailee.
Phoenix on musikaalisesta ja esiintyjien suvusta.
– Sedälläni oli levytysstudio, hän osteli matkoiltaan instrumentteja. Mummo soitti pianoa. Isäni maalasi tauluja.
Ja kuvataiteista puheen ollen – Leighton Phoenix on myös ällistyttävän hyvä piirtäjä. Tämän jutun yhteydessä on pari esimerkkiä miehen kädenjäljestä.
– En ole kuvataidettakaan opiskellut. Piirtäminen on vähän kausiluontoista. Väliin on pitkiäkin taukoja. Nyt näitä on taas syntynyt. Olen haaveillut näyttelystä, Lapualla taitaa olla hyviä näyttelytiloja mutta ilmeisen pitkät jonot, hän arvelee.
Suutalankujan isännältä on juuri julkaistu uusi albumi, ”If the Devil sang the blues”, joka on tallennettu live-keikalla Uptonin blues-festivaaleilla Englannissa.
Pitkäsoitto on saanut Suomen blues-piireissä erittäin positiivisen vastaanoton. Esa Kuloniemi, Suomen eittämättä johtavia juurimusiikin guruja, kirjoitti Phoenixin äänessä olevan samanlaista majesteettista suuruutta kuin deltabluesin alkuisällä Charlie Pattonilla, ja Blues News-lehdessä Pete Hoppula kehuu, että levyn tulkinnat saavat kuulijan unohtamaan kappaleiden historialliset juuret ”ja uskomaan niiden kumpuavan vain ja ainoastaan lauluja hypnoottisen vangitsevalla äänellään toisintavan L.R. Phoenixin itsenäisen mielen sopukoista”.
Paras kohteliaisuus, minkä Phoenix kertoo musiikistaan saaneensa, tuli Ranskassa.
– Keikan jälkeen juttelin yhden Ghanasta kotoisin olevan naisen kanssa, ja hän sanoi, että musiikkini muistutti häntä hänen kotimaastaan. Olen kuunnellut viime aikoina paljon afrikkalaista musiikkia. Kuuntelen myös jazzia, esimerkiksi Thelonius Monkia, Miles Davisia, Captain Beefheartia. Mutta myönnän nuo afrikkalaiset vivahteet. Ehkä siinä on jotain samaa alkukoti-meininkiä.
Levynjulkaisukeikan Leigh Phoenix soittaa tämän viikon perjantaina Cafe Patruunassa.
– Kyseessä on hyväntekeväisyyskeikka. Vapaaehtoiset pääsylippumaksut osoitan Rock Campille koulukiusaamisen vastaiseen työhön.
Muusikko sanoo itse olleensa koulukiusattu.
– Koska olin erilainen, minua kiusattiin. Edelleen nuo muistot tulevat välillä pintaan. Siksi lipputulot menevät Rock Campille. Toivottavasti ihmiset lähtevät kuuntelemaan.
? Viikon kysymys ?
? Viikon kysymys ?