JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Hakuohjeet

Hae sivustolta-kenttään voi syöttää vapaasti hakusanoja.
Vapaassa tekstihaussa toimivat hakusanojen välissä seuraavat operaattorit (kirjoita operaattori aina ISOILLA kirjaimilla):

AND = kaikki sanat pitää esiintyä tekstissä
OR = joku sanoista pitää esiintyä tekstissä (jos hakusanojen välissä ei ole mitään operaattoria on oletusoperaattori OR)
NOT = Ensimmäinen sana esiintyy mutta jälkimmäiset eivät saa esiintyä tekstissä
? = kirjaimen tilalla merkitsee mitä tahansa merkkiä, esim. n?ki löytää noki, näki jne.
* = sanan lopussa merkitsee useampaa merkkiä, esim. auto* löytää sanat automaatti, autorata jne.
” = virkkeen tai sanaparin alussa ja lopussa hakee tarkalleen kirjoitetussa muodossa, esimerkiksi ”Matti Meikäläinen”

Haun tuloksena saat ruudulle osumien määrän sekä otsikkolistan jutuista, joissa hakusanat esiintyvät.
Napsauttamalla otsikkoa juttu ladataan sivulle. Mikäli hakutulos sisältää runsaasti juttuja, kannattaa tarkentaa hakumäärittelyä, jotta tulos saadaan suppeammaksi.
Avattuasi haluamasi jutun, pääset takaisin hakuun napsauttamalla selaimen Siirry sivu taaksepäin -painiketta.

Viikko

Kuukausi

6kk

? Viikon kysymys ?

Uutiset
5.5.2022 8.00

Olavi Saurio: ”Pyhä Henki vaikuttaa ihmisessä uskon”

Olavi Saurio on syntynyt ja kasvanut Imatralla ja muuttanut opiskelemaan Helsinkiin. Nykyään hän asuu Rauman Lapissa.

Olavi Saurio on syntynyt ja kasvanut Imatralla ja muuttanut opiskelemaan Helsinkiin. Nykyään hän asuu Rauman Lapissa.

Tar­ja Ko­jo­la

tar­ja.ko­jo­la@la­pu­an­sa­no­mat.fi

La­pu­an tuo­mi­o­kirk­ko­seu­ra­kun­nan tuo­mi­o­ro­vas­tin vaa­lis­sa ovat eh­dol­la Jus­si Pe­rä­a­ho ja Ola­vi Sau­rio. Mo­lem­mil­le esi­tet­tiin sa­mat ky­sy­myk­set, jois­ta osa saa­tiin ta­val­li­sil­ta seu­ra­kun­ta­lai­sil­ta. Täs­sä Ola­vi Sau­ri­on vas­tauk­set.

Ikä, ken­gän­nu­me­ro ja rak­kain har­ras­tus.

– Ikä 58, ken­gän­nu­me­ro 42. Rak­kaim­mat har­ras­tuk­set ovat kes­tä­vyys­juok­su ja mat­kai­lu.

Per­hee­si, on­ko si­nul­la lem­mik­kie­läi­miä?

– Elän yk­sin, mut­ta van­hem­mat asu­vat lä­hi­ta­los­sa. Heil­lä on jack­rus­sel­lin­ter­rie­ri, jota näen päi­vit­täin.

Mitä tuo­mi­o­ro­vas­ti te­kee – mi­ten hän vai­kut­taa ta­val­li­sen la­pu­a­lai­sen elä­mään?

– Tuo­mi­o­ro­vas­tin teh­tä­vä on huo­leh­tia sii­tä, et­tä seu­ra­kun­nas­sa on kaik­ki kun­nos­sa. Ju­ma­lan­pal­ve­luk­set toi­mi­te­taan, lap­set kas­te­taan, vai­na­jat siu­na­taan ja pa­ris­kun­nat vi­hi­tään. On val­vot­ta­va, et­tä oi­keil­la pai­koil­la on oi­ke­at hen­ki­löt ja et­tä seu­ra­kun­ta­lai­set voi­vat osal­lis­tua toi­min­taan, Sau­rio lu­et­te­lee.

Mikä on kir­kon tär­kein teh­tä­vä?

– Se on hen­gel­li­nen. Tu­lee ju­lis­taa evan­ke­liu­mia Kris­tuk­ses­ta ja so­vi­tus­työs­tä. An­ne­taan seu­ra­kun­ta­lai­sil­le tur­vaa, et­tä voim­me us­koa ja tur­va­ta Kris­tuk­seen. Us­ko il­me­nee rak­kau­te­na, seu­ra­kun­nan teh­tä­vä­nä on yl­lä­pi­tää rak­kaut­ta. Kun ih­mi­nen vä­syy, ei­kä jak­sa toi­mia, seu­ra­kun­nas­ta täy­tyy saa­da apua.

Mi­ten näet is­la­mius­kon?

– Se on yk­si maa­il­man us­kon­nois­ta. Sii­nä on ai­nek­sia juu­ta­lai­suu­des­ta ja kris­ti­nus­kos­ta. Mut­ta pe­ru­so­pis­saan se ei tun­nus­ta sitä mikä kris­ti­nus­kos­sa olen­nais­ta: Isä, Poi­ka ja Pyhä Hen­ki. Mut­ta kai­kis­sa us­kon­nois­sa on tiet­ty kä­si­tys oi­ke­as­ta ja vää­räs­tä, se on myös is­la­mis­sa on. Jopa ateis­min pii­ris­sä on mo­raa­li­kä­si­tys. Ih­mi­si­nä kaik­ki ovat ar­vok­kai­ta, riip­pu­mat­ta sii­tä mi­hin us­kon­nol­li­seen taus­taan ovat syn­ty­neet. Mut­ta kris­ti­nus­kol­la on ai­nut­laa­tui­nen sa­no­ma.

Ide­oi ta­pah­tu­ma, jos­sa La­pu­an tuo­mi­o­kirk­ko­seu­ra­kun­ta on mah­dol­li­sim­man lä­hel­lä ih­mis­tä.

– On tär­ke­ää an­taa ti­laa sil­le, mitä on jo teh­ty. Mut­ta jos ajat­te­len sitä, mi­ten meil­lä Rau­mal­la toi­mi­taan, niin tääl­lä Ete­lä-Poh­jan­maal­la ei ole läh­det­ty mu­kaan IRR TV -ka­na­van me­di­a­mis­si­oon. Se ajoit­tuu lä­hel­le seu­ra­kun­ta­vaa­le­ja, ja sii­nä on mu­ka­na va­pai­ta suun­tia. Ym­mär­rän, et­tä seu­ra­kun­ta on toi­mi­nut par­haan ym­mär­ryk­sen­sä mu­kaan ja ken­ties on näh­ty koh­tuut­to­ma­na osal­lis­taa työn­te­ki­jöi­tä sii­hen. Mut­ta sii­nä sai­si ol­la mu­ka­na jär­jes­tä­mäs­sä ta­pah­tu­mia seu­ra­kun­tien kans­sa, Ola­vi Sau­rio opas­taa.

– Eh­kä voi­si myös ol­la Raa­mat­tu­tun­te­ja sel­lai­sis­ta Raa­ma­tun kir­jois­ta, jot­ka ei­vät ole ih­mi­sil­le tut­tu­ja. Tai sy­ven­tyä eri liik­kei­den ope­tuk­siin ja pi­tää nii­den tee­ma­päi­viä.

Jos Si­nut va­li­taan, voi­daan­ko La­pu­an kir­kois­sa vih­kiä avi­o­liit­toon sa­maa su­ku­puol­ta ole­via pa­ris­kun­tia?

– Ei voi­da. Ju­ma­la on aset­ta­nut avi­o­lii­ton mie­hen ja nai­sen vä­lil­le. Edus­kun­ta on kui­ten­kin kat­so­nut, et­tä ket­kä ta­han­sa kak­si – ai­na­kin tois­tai­sek­si vain kak­si – voi­vat pe­rus­taa per­heen ja men­nä avi­oiit­toon. Kris­til­li­nen kä­si­tys jou­tu­nut täs­sä eril­leen yh­teis­kun­nas­ta, en­sim­mäis­tä ker­taa kos­kaan. Täs­sä hiip­pa­kun­nas­sa on sel­keä tul­kin­ta asi­as­ta, mut­ta eri puo­lil­la Suo­mea on eri kä­si­tyk­siä. On mah­dol­lis­ta ru­koil­la sa­maa su­ku­puol­ta ole­va pa­rin kans­sa, mut­ta se ei ole pa­pin vel­vol­li­suus. Ja on tär­ke­ää muis­taa, et­tä sii­tä ei voi muo­dos­tua vih­ki­mi­sen kal­tais­ta ti­lan­net­ta.

Mikä on kan­ta­si eu­ta­na­si­aan?

– Läh­tö­koh­tai­ses­ti ih­mi­se­lä­mää on puo­lus­tet­ta­va vii­mei­seen as­ti. Näen on­gel­ma­na sen, jos tar­vi­taan eu­ta­na­si­aa. On­ko ki­vun­lie­vy­tys hoi­det­tu riit­tä­väs­ti? Jos eu­ta­na­sia hy­väk­sy­tään, tar­vit­see­ko ki­vun­lie­vy­tyk­ses­tä huo­leh­tia? Mo­nes­ta jou­du­taan tin­ki­mään, mut­ta riit­tä­väs­tä saat­to­hoi­dos­ta ei voi­da tin­kiä.

Mitä miel­tä olet ka­ris­maat­ti­sis­ta liik­keis­tä?

– Suh­tau­dun myön­tei­ses­ti. Tär­ke­ää on, et­tä pi­täy­dy­tään Raa­ma­tun sa­nas­sa. Kun sitä rait­tiis­ti ja ter­vees­ti teh­dään, ka­ris­maat­ti­suus so­pii mei­dän­kin kirk­koom­me ja seu­ra­kun­tiim­me yh­teis­toi­min­nas­sa mui­den seu­ra­kun­tien kans­sa.

On­ko us­ko­si jos­kus hor­ju­nut? Mil­loin ja mi­ten?

– Ei ole hor­ju­nut. Tie­ten­kin sitä miet­tii ja ky­see­na­lais­taa, on­ko tämä kaik­ki tot­ta. Eri­lai­sia epäi­lyk­siä tu­lee käy­tyä läpi. Kris­ti­nus­kon sa­no­ma on sen ver­ran eri­koi­nen ja ih­meel­li­nen, et­tä kaik­ki tämä oli­si te­at­te­ria, jol­lei se oli­si tot­ta. Mut­ta en ole jou­tu­nut ti­lan­tee­seen, et­tä en us­ko. Sit­ten­kin us­kon!

Kan­na­tat­ko eku­me­ni­aa, ja mi­hin as­ti?

– Yh­teis­työ­tä voi­daan teh­dä kaik­kien kris­til­lis­ten kirk­ko­jen kans­sa, jot­ka tun­nus­ta­vat Apos­to­li­sen us­kon­tun­nus­tuk­sen si­säl­lön. Kaik­kien kans­sa pi­tää voi­da kes­kus­tel­la ja käy­dä us­kon­to­di­a­lo­gia. Tie­ten­kin is­la­min­kin kans­sa. Kan­na­tan yh­teis­työ­tä paik­ka­kun­nal­la ole­vien us­kon­nol­lis­ten yh­tei­sö­jen vä­lil­lä, Sau­rio muo­toi­lee.

Mis­sä he­rä­tys­liik­kees­sä ovat omat juu­re­si?

– Nuo­ruu­des­sa­ni Imat­ral­la val­lit­si nuor­ten kes­kuu­des­sa vii­des he­rä­tys­lii­ke. Opis­ke­lu­ai­ka­na kä­vin he­rän­näis­seu­rois­sa. En ole ”haa­li­nut” he­rä­tys­liik­kei­den jä­sen­kir­jo­ja. Meil­lä La­pin seu­ra­kun­nas­sa val­lit­see Län­si-Suo­men ru­koi­le­vai­suus. Pi­dän tär­ke­ä­nä, et­tä seu­ra­kun­ta toi­mii yh­teis­työs­sä kaik­kien he­rä­tys­liik­kei­den kans­sa, eh­do­kas sa­noo.

– La­pu­al­ta Län­si-Suo­men ru­koi­le­vai­suus puut­tuu. Sii­nä pi­täy­dy­tään 1600-lu­vun kirk­ko­kä­si­kir­jas­sa ja vei­sa­taan vuo­den 1701 vir­si­kir­jan mu­kaan. Nais­pap­peus ei ole sal­lit­tua. Ju­ma­lan­pal­ve­luk­sis­sa La­pis­sa käy noin 200-300 ih­mis­tä.

Mi­ten va­kuu­tat sen, joka ei us­ko?

– Läh­tö­koh­ta on, et­tä Pyhä Hen­ki vai­kut­taa ih­mi­ses­sä us­kon mis­sä ja mil­loin ha­lu­aa. Kun pi­dän esil­lä Ju­ma­lan sa­naa, niin saan luot­taa, et­tä Pyhä Hen­ki toi­mii sen kaut­ta. Jos syy, mik­sei us­ko, pe­rus­tuu vää­rään tie­toon, niin sitä voi pyr­kiä oi­kai­se­maan tai käy­dä kes­kus­te­lua sii­tä, olet­ko ihan var­ma asi­ois­ta.

Jat­ka lau­set­ta:

En­si ke­sä­nä ha­lu­ai­sin... käy­dä ke­sä­lo­ma­mat­kal­la äi­din kans­sa kat­so­mas­sa Obe­ram­mer­gaun kär­si­mys­näy­tel­mää, jos se to­teu­tuu.

Lii­ku­tun kyy­ne­liin, kun... Mi­nul­la ei ole ta­pa­na ko­vin jul­ki­ses­ti lii­kut­tua kyy­ne­liin. Mut­ta jos ih­mi­ses­tä nä­kee, et­tä Ju­ma­la vai­kut­ta­nut hä­nes­sä voi­mak­kaas­ti us­kon ko­ke­mus­ta, niin sii­nä voi lii­kut­tua. Yri­tän, et­ten ihan saar­nas­tuo­lis­sa lii­ku­tu kyy­ne­liin.

Elä­mäs­sä­ni ka­dun... tur­his­ta asi­ois­ta huo­les­tu­mis­ta. Tar­peet­to­mia en­nak­ko­luu­lo­ja ja nii­den yl­lä­pi­tä­mis­tä. Asi­oi­den edel­le me­ne­mis­tä. Oi­ke­aop­pi­nen kris­til­li­nen vas­taus tie­tys­ti on, et­tä syn­tiä pi­tää ka­tua.

Pa­hoi­tan mie­le­ni, kun... koen, et­tä joku ei ole pi­tä­nyt lu­pauk­si­aan. Kun asi­at ei­vät mene niin kuin on so­vit­tu.

Mi­nua nau­rat­taa tai hu­vit­taa... jos olen etu­kä­teen tar­kas­ti aja­tel­lut, et­tä joku asia ta­pah­tuu tie­tyl­lä ta­val­la, niin on ilois­ta jos se to­teu­tuu ku­ten ajat­te­lin. Et­tä sat­tui­pas hy­vin! Va­hin­go­ni­loa py­rin vält­tä­mään.

En voi­si kos­kaan... opet­taa kris­til­li­sen pe­rus­to­tuu­den vas­tai­ses­ti. En voi­si kiel­tää Kris­tuk­sen so­vi­tus­työ­tä. En voi­si kos­kaan tap­paa tois­ta ih­mis­tä, en voi­si teh­dä toi­sel­le ih­mi­sel­le pa­haa. Mut­ta mi­ten täs­sä on­nis­tuu... Pie­ta­ri­kin sa­noi, et­tä en voi­si kos­kaan kiel­tää si­nua, ja mi­ten kävi?

Sa­lai­nen pa­hee­ni on... Ylen­syön­ti ja herk­ku­jen naut­ti­mi­nen yk­si­nä­ni.

Lap­suu­te­ni haa­ve oli... tul­la lää­kä­rik­si tai ju­nan­kul­jet­ta­jak­si. Al­ta kou­lui­käi­se­nä olin va­kaas­ti sitä miel­tä, et­tä kek­sin lääk­keen, jon­ka avul­la ei kuo­le kos­kaan. Kuu­lin kyl­lä sit­ten, et­tei se ole mah­dol­lis­ta.

Suun­ni­tel­mis­sa­ni on seu­raa­vak­si... Hoi­taa teh­tä­vää­ni mis­sä olen­kin niin hy­vin kuin voin.

Kek­si vie­lä yk­si oma ky­sy­mys ja vas­taa sii­hen.

Mik­si olen pap­pi?

– Kiin­nos­tuin kris­ti­no­pin si­säl­löis­tä ja ha­lu­sin sy­ven­tyä nii­hin, Ola­vi Sau­rio vas­taa.

– Mut­ta et­kö kysy ol­len­kaan nais­pap­peu­des­ta, Sau­rio ky­syy toi­mit­ta­jal­ta.

– La­pu­al­la­kin on liik­kei­tä, jois­sa suh­tau­du­taan kiel­tei­ses­ti nais­pap­peu­teen. Jos ih­mi­sen va­kau­muk­sen mu­kaan pa­pin­vir­ka on vain mie­hel­le, niin hän­tä ei pidä syr­jiä. Esi­mer­kik­si or­to­dok­si­kirk­ko ja Roo­man kirk­ko pi­tä­vät pap­peut­ta vain mie­hel­le kuu­lu­va­na. Meil­lä La­pis­sa moni yh­teis­työ­kump­pa­ni ei voi ol­la nais­pa­pin kans­sa ju­ma­lan­pal­ve­luk­ses­sa. Suu­rin osa maa­il­man vä­es­tös­tä kuu­luu kirk­koi­hin, jois­sa vain mies voi ol­la pap­pi. Ym­mär­rän, et­tä Raa­ma­tun pe­rus­teel­la voi­daan pää­tyä mo­lem­piin rat­kai­sui­hin. Mut­ta mei­dän kir­kos­sam­me pap­peus ei ole su­ku­puo­leen si­dot­tu. Tä­män mu­kaan olen toi­mi­nut ja toi­min, Sau­rio erit­te­lee.

? Viikon kysymys ?

? Viikon kysymys ?