Luetuimmat
Kysely
A-
A+
Tarja Kojola
tarja.kojola@lapuansanomat.fi
Kunnallisalan kehittämissäätiö KAKS lähestyi viime viikolla tiedotteella, jossa se mainosti julkaisusarjassaan ilmestynyttä Jan Erolan laatimaa raporttia Uusien ideoiden Suomi. Kirjassa Erola erittelee suomalaisia menestystarinoita ja antaa esimerkkejä siitä, miten maamme 18+1 maakuntaa voisivat korostaa omia vahvuuksiaan, vilkastuttaa elinkeinoelämää ja houkutella alueelle turisteja.
Etelä-Pohjanmaan kannattaisi raportin mukaan profiloitua viinalla ja juustoilla. Kuten Skotlannissa, meilläkin voisi vaeltaa sankka turistien joukko Kyrön tislaamosta Juustoporttiin ja Koskuen kupeesta Pramian tehtaalta Seinäjoella Foodwestiin syömään ”epaksia”. Ja Koskenkorvalla käytäisiin kossumuseossa. Etelä-Pohjanmaa voisi ottaa käyttöön Suomen juusto- ja viina-aitan nimikkeen.
Skotlannissa viskimatkailijat jättävät maahan vuosittain 70 miljoonaa euroa. Toki siellä on tislaamoitakin niin kuin meillä ennen pontikkapannuja. Vieläkös sitä muuten joku tiputtaa? Joka tapauksessa Erolan tyrkyttämä idea ei ole aivan ällistyttävimmästä päästä. Jos kärkenä paukutetaan juustoja ja viinaa, niin aina sieltä turistin taskusta joku ropo irtoaa muidenkin kuin mainittujen kuntien kauppaliikkeisiin.
Toki Erola mainitsee, että Etelä-Pohjanmaa tunnettiin ennen vanhaan muun muassa puukkojunkkareista ja 1930-luvun äärioikeistolaisuudesta sekä painista ja pienyrittäjyydestä. Tälläkin listalla on vielä hyödyntämätöntä kapasiteettia turistin houkuttelemiseen. Eikä vähimpänä lapualainen historia.
Sanomatie, 62100 Lapua
Puh. (06) 438 7352
Sanomatie, 62100 Lapua
Puh. (06) 438 7352
Powered by anygraaf