JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Hakuohjeet

Hae sivustolta-kenttään voi syöttää vapaasti hakusanoja.
Vapaassa tekstihaussa toimivat hakusanojen välissä seuraavat operaattorit (kirjoita operaattori aina ISOILLA kirjaimilla):

AND = kaikki sanat pitää esiintyä tekstissä
OR = joku sanoista pitää esiintyä tekstissä (jos hakusanojen välissä ei ole mitään operaattoria on oletusoperaattori OR)
NOT = Ensimmäinen sana esiintyy mutta jälkimmäiset eivät saa esiintyä tekstissä
? = kirjaimen tilalla merkitsee mitä tahansa merkkiä, esim. n?ki löytää noki, näki jne.
* = sanan lopussa merkitsee useampaa merkkiä, esim. auto* löytää sanat automaatti, autorata jne.
” = virkkeen tai sanaparin alussa ja lopussa hakee tarkalleen kirjoitetussa muodossa, esimerkiksi ”Matti Meikäläinen”

Haun tuloksena saat ruudulle osumien määrän sekä otsikkolistan jutuista, joissa hakusanat esiintyvät.
Napsauttamalla otsikkoa juttu ladataan sivulle. Mikäli hakutulos sisältää runsaasti juttuja, kannattaa tarkentaa hakumäärittelyä, jotta tulos saadaan suppeammaksi.
Avattuasi haluamasi jutun, pääset takaisin hakuun napsauttamalla selaimen Siirry sivu taaksepäin -painiketta.

Viikko

Kuukausi

6kk

? Viikon kysymys ?

Pääkirjoitus
3.9.2025 6.00

Kännykkäkielto koulussa on lapsen parhaaksi

piia ylisalmi

Min­na Vai­ni­on­pää
@la­pu­an­sa­no­mat.fi

Kou­lut ovat tänä syk­sy­nä ot­ta­neet käyt­töön lin­jauk­sia, jois­sa las­ten kän­ny­köi­den käyt­töä kou­lu­päi­vän ai­ka­na ra­joi­te­taan tai kiel­le­tään ko­ko­naan. Pää­tök­set ovat he­rät­tä­neet voi­ma­kas­ta vas­tus­tus­ta. Niin­pä asia kuor­mit­taa nyt jopa lää­kä­rei­den työ­ai­kaa, kun vas­taa­no­toil­le on al­ka­nut vir­ra­ta van­hem­pia, jot­ka vaa­ti­vat lap­sil­leen to­dis­tuk­sia oi­keu­des­ta käyt­tää kän­nyk­kää kou­lu­päi­vän ai­ka­na.

Mi­hin me olem­me ajau­tu­mas­sa? Vie­lä muu­ta­ma vuo­si­kym­men sit­ten kou­lu­päi­vät sel­vit­tiin il­man kän­ny­köi­tä. Van­hem­mat luot­ti­vat sii­hen, et­tä kou­lu­päi­vän ai­ka­na opet­ta­jat huo­leh­ti­vat lap­sis­ta ja asi­at jär­jes­tyi­vät. Jos jo­tain sat­tui, kou­lus­ta soi­tet­tiin ko­tiin, ja tie­to kul­ki. Kän­ny­kät­tö­myys oli ar­kea.

Ny­ky­päi­vän per­heis­sä pu­he­lin on tär­keä yh­tey­den­pi­don vä­li­ne. Mut­ta tar­vit­see­ko lap­si sitä kou­lu­päi­vän ai­ka­na. Opis­ke­lu­rau­ha kär­sii jos ruu­tua vil­kuil­laan vä­li­tun­neil­la tai jopa op­pi­tun­neil­la. Ko­ke­muk­set osoit­ta­vat, et­tä kän­ny­kät­tö­mät kou­lut hyö­ty­vät, op­pi­laat jut­te­le­vat enem­män toi­sil­leen, häi­ri­öt vä­he­ne­vät ja op­pi­mis­tu­lok­set pa­ra­ne­vat. Sa­mal­la muis­te­taan, et­tä run­sas äly­pu­he­li­men käyt­tö kuor­mit­taa lap­sia. Se häi­rit­see un­ta, vai­kut­taa mie­li­a­laan ja li­sää pai­nei­ta so­si­aa­li­sen me­di­an kaut­ta.

Kän­nyk­kä­kiel­to ei siis ole ra­joi­tus vain ra­joit­ta­mi­sen vuok­si, vaan osa kas­va­tus­ta ja suo­je­lua. Päin­vas­toin, se ka­ven­taa luot­ta­mus­ta kas­va­tuk­sen yh­tei­siin pe­li­sään­töi­hin. Pa­rem­pi rat­kai­su on hy­väk­syä, et­tä kou­lu­päi­vän ai­ka­na lap­set voi­vat kes­kit­tyä op­pi­mi­seen, ys­tä­viin ja läs­nä­o­loon il­man jat­ku­vaa ruu­tuun tui­jot­ta­mis­ta omis­sa maa­il­mois­saan. Sel­vää on myös, et­tä ai­kuis­ten esi­merk­ki on vält­tä­mä­tön osa muu­tos­ta.

Kän­nyk­kä­kiel­to kou­lus­sa ei vie lap­sil­ta mi­tään olen­nais­ta pois. Päin­vas­toin, se voi an­taa ti­laa lap­suu­del­le, jota ei mää­rit­te­le jat­ku­va vies­ti- ja ku­va­tul­va.

? Viikon kysymys ?

? Viikon kysymys ?