Viikko
Kuukausi
6kk
? Viikon kysymys ?
piia ylisalmi
Minna Vainionpää
@lapuansanomat.fi
Koulut ovat tänä syksynä ottaneet käyttöön linjauksia, joissa lasten kännyköiden käyttöä koulupäivän aikana rajoitetaan tai kielletään kokonaan. Päätökset ovat herättäneet voimakasta vastustusta. Niinpä asia kuormittaa nyt jopa lääkäreiden työaikaa, kun vastaanotoille on alkanut virrata vanhempia, jotka vaativat lapsilleen todistuksia oikeudesta käyttää kännykkää koulupäivän aikana.
Mihin me olemme ajautumassa? Vielä muutama vuosikymmen sitten koulupäivät selvittiin ilman kännyköitä. Vanhemmat luottivat siihen, että koulupäivän aikana opettajat huolehtivat lapsista ja asiat järjestyivät. Jos jotain sattui, koulusta soitettiin kotiin, ja tieto kulki. Kännykättömyys oli arkea.
Nykypäivän perheissä puhelin on tärkeä yhteydenpidon väline. Mutta tarvitseeko lapsi sitä koulupäivän aikana. Opiskelurauha kärsii jos ruutua vilkuillaan välitunneilla tai jopa oppitunneilla. Kokemukset osoittavat, että kännykättömät koulut hyötyvät, oppilaat juttelevat enemmän toisilleen, häiriöt vähenevät ja oppimistulokset paranevat. Samalla muistetaan, että runsas älypuhelimen käyttö kuormittaa lapsia. Se häiritsee unta, vaikuttaa mielialaan ja lisää paineita sosiaalisen median kautta.
Kännykkäkielto ei siis ole rajoitus vain rajoittamisen vuoksi, vaan osa kasvatusta ja suojelua. Päinvastoin, se kaventaa luottamusta kasvatuksen yhteisiin pelisääntöihin. Parempi ratkaisu on hyväksyä, että koulupäivän aikana lapset voivat keskittyä oppimiseen, ystäviin ja läsnäoloon ilman jatkuvaa ruutuun tuijottamista omissa maailmoissaan. Selvää on myös, että aikuisten esimerkki on välttämätön osa muutosta.
Kännykkäkielto koulussa ei vie lapsilta mitään olennaista pois. Päinvastoin, se voi antaa tilaa lapsuudelle, jota ei määrittele jatkuva viesti- ja kuvatulva.
? Viikon kysymys ?
? Viikon kysymys ?