Viikko
Kuukausi
6kk
? Viikon kysymys ?
Mira Uusihauta-Koivu
@lapuansanomat.fi
Pilvilinna-näyttely esittelee Lapuan taidekoulun oppilaiden upeita ja ennakkoluulottomasta tehtyjä töitä Patruunagalleriassa. Kuvataiteen ja käsityön oppilastöissä ollaan oltu tänä lukuvuonna Ilma -teeman äärellä ja heti gallerian sisääntulossa onkin hyvä esimerkki teeman mielenkiintoisesta toteutuksesta. Katsoja pääsee tutustumaan kierrätysmateriaalista tehtyihin ilmassa leijuviin Pilvilinna -veistoksiin ja teoksen alle on tehty polkuja. Niitä pitkin voi kävellä ja löytää uusi näkökulma katseluun. Pilvilinna-veistoksien aiheissa pääsevät esiin oppilaiden unelmat ja haaveet. Isot ja pienet. Veistoksia on tehty työpareina, usein aikuinen-lapsi -parina. Taustalla olevalle seinustalle on kerätty katsaus taidetaikureiden Pilviryijyjä. Kokonaisuus on osiensa summa, johon moni taiteen tekijä on voinut vaikuttaa.
Ilma-teema jatkuu myös toisaalla galleriassa, näyttävän näköinen on esimerkiksi värikkäiden kuumailmapallojen täyttämä tila. Lentävien pallojen valmistuksessa on käytetty monenlaisia tekniikoita ja taitoja, yhdistelemällä kuvataidetta ja käsityötä.
Pilvilinna-näyttely esittelee kaikkiaan noin 140 taidekoululaisen osaamista, iältään tekijät ovat 5-60+-vuotiaita. Neljä nuorta on saanut tänä vuonna myös päättötodistuksen, Venla Juupajärvi, Vilma Mäenpää, Ida Tervasmäki ja Pinja Niemistö. Kaikilla valmistuvilla nuorilla on pitkä historia taidekoulussa, osa on käynyt ihan pienestä tytöstä lähtien harrastuksessa.
Vilma Mäenpää kertoo pitävänsä erityisesti akryyliväreillä maalaamisesta. Niillä voi maalausta muokata ja tehdä useita kerroksia.
– Akryyliväreillä maalaaminen on mukavaa ja työn edetessä alkuperäistä ideaa ja aihetta voi vielä muokata ja kehittää eteenpäin, Mäenpää kuvailee mieluisaa harrastustaan.
Vilma aloitti kuvataiteen opinnot jo 8-vuotiaana ja kertoo oppineensa paljon erilaisia asioita. Tärkeimpänä hän pitää kaikkea värioppiin liittyvää.
– Myös erilaisten tekniikoiden kokeilu on mielenkiintoista, koska niitä ei muuten ehkä tulisi kokeiltua.
Vilma uskoo, että jatkaa aktiivisesti kotona maalaamista. Maalaamisessa hän saa käyttää luovuuttaan.
– Minulla on kaikkia mahdollisia tarvikkeita kotona ja siksi on helppo jatkaa tekemistä.
Ida Tervasmäki aloitti taideopinnot jo 4-vuotiaana Taidetaikurit-ryhmässä sekä Satubaletissa.
– Opiskelu alkoi siitä, kun äiti vaan ilmoitti minut mukaan. Mutta tykästyin harrastukseen. Kuvataiteessa olen kaikkein kiinnostunein maalauksesta.
Ida tekee mielellään myös itselleen vaatteita ja esitteleekin näyttävää kirkkaanpunaista jakkua näyttelyssä.
– Olen suunnitellut, että laitan sen päälle johonkin tilaisuuteen, ehkä koulun päättäjäisiin tai johonkin muuhun arvokkaaseen tilaisuuteen.
Hän pitää erityisesti hieman persoonallisemmista vaatteista ja itse tekemällä sellaisia juuri saa. Niihin saa omanlaisen ja yksilöllisen jäljen. Kotona hän on nyt työstämässä kesäistä juhlamekkoa.
Venla Juupajärvi on opiskellut taidekoulussa kahdeksan vuotta: yhden vuoden taidetaikureissa ja seitsemän vuotta perusopinnoissa.
– Halusin opiskella taidekoulussa, koska olen pienestä asti pitänyt piirtämisestä. Olen pitänyt opintojen aikana kaikkein eniten maalaamisesta ja askartelusta, mutta myös käsityöt ja piirtäminen ovat olleet mukavia. Taidekoulussa opiskelu on merkinnyt minulle mahdollisuutta opiskella itselle mieluisia asioita enemmän kuin mihin kotona tai koulussa on mahdollista.
Näyttelyssä on esillä hänellä muun muassa omakuva ja sen taustalla taustalla on hänen itsensä suunnittelema kukkakuosi. Kuvataideopettaja Minna Rajala kertoo, että kuosisuunnittelu on vaativaa ja paljon pohdintaa vaativa taiteen laji, jossa tarvitaan hahmottamisen taitoa.
Näyttelyä katsellessa tulee tuntuma siitä isosta työmäärästä, jonka näyttelyn kokoaminen vaatii vuosittain opettajilta. Jokaiseen työhön on ensin käytetty paljon aikaa ja luovaa ajattelua, aina suunnittelusta konkreettiseen valmistukseen saakka mutta paljon tarvitaan myös työtä, että lopullinen näyttelykokonaisuus saadaan näyttävästi ja kiinnostavasti esille.
– Osa töistä on vaatinut myös paljon sitkeyttä oppilailta. Esimerkiksi meillä tehtiin nyt savitöitä dreijaamalla ja se on taiteen laji, jossa pitää olla jaksamista tehdä uudelleen ja uudelleen, että se lähtee sujumaan, antaa Rajala hyvää palautetta uutterille tekijöille.
Taidekoulun lasten ja nuorten ryhmiä ovat vuoden aikana opettaneet tekstiilityön opettajat Tuija Juppo, Jaana Luhtala ja Eija Partanen sekä kuvataiteen opettajat Minna Bengs, Annina Enlund, Elina Partanen ja Minna Rajala sekä keramiikan opettaja Auli-Maija Luoma. Kuvataiteen aikuisten ryhmää ovat lisäksi opettaneet tekstiilitaiteilija Henna Mantere ja arkkitehti Helena Teräväinen.
? Viikon kysymys ?
? Viikon kysymys ?