Viikko
Kuukausi
6kk
? Viikon kysymys ?
Kalle Vaahtoniemi
@lapuansanomat.fi
Driftingin SM-sirkus rantautuu Lapuan Ala-Talkkari Areenalle kesäkuun lopussa. Krisse Aalto on yksi viidestä Lapuan Urheiluautoilijoita SM Pro -sarjassa edustavasta kuljettajasta, mutta naiskuljettajista hän on sarjan ainoa.
Lapuan Urheiluautoilijoita driftingin SM Pro-sarjassa edustava Krisse Aalto on lajinsa ainoita naiskuljettajia. Juhannuksen jälkeisenä viikonloppuna ajettavaa SM-kotikisaa Ala-Talkkari Areenalla hän odottaa innolla.
– Kyllä Lapuan osakilpailu tuntuu kotikisalta, vaikka asunkin Seinäjoella. Tämä on mulle kuin toinen koti, Aalto naurahtaa Ala-Talkkari Areenan pihamaalla.
– Kisaa varten kotirataa on muokattu, joten se on kaikille vielä uusi. Sikäli harjoittelun tuomaa etulyöntiasemaa ei ole, mutta tietysti henkinen etu kotiradasta tulee.
Pääkaupunkiseudulla varttuneen Aallon nuoruudessa maalaisnuorille tutut peltoautot ja mopot eivät olleet kuuluneet kaupunkilaistytön arkeen. Autoihin Aalto hurahtikin varsin myöhäisellä iällä, vasta 16-vuotiaana. Siitä hetkestä homma lähti lapasesta takavetoisen auton tavoin.
– Näin Keltaisessa Pörssissä takavetoisen A-mallin Opel Mantan ja ihastuin ensisilmäyksellä. Siitä se rakkaus takavetoisiin oikeastaan lähti. Lopulta noin 30 Opelia riitti ennen kuin ensimmäinen BMW tuli taloon, Aalto muistelee.
– Viehätys takavetoisiin on ainakin osittain ollut ajamassa driftingin pariin. Talvisin ajettiin sivuluisua jääradalla ja jossain kohtaa tajusin, että niin tätähän voisi tehdä kesälläkin.
Vuosi 2011 oli käänteentekevä, sillä tuolloin Aallon yksi hevonen vaihtui useaan sataan.
– Hevosonnettomuuden seurauksena myin oman hevoseni ja ostin drifting-auton sillä rahalla. Seuraavana vuonna ajoin jo ensimmäisen kilpailun, joten nyt tulee 12 vuotta kilpa-ajoa täyteen. Kokemus näkyy varmasti kypsempänä suhtautumisena näihin vastoinkäymisiin, Aalto tuumii.
Vastoinkäymisillä Aalto viittaa autonsa reistailuun haastatteluhetkellä. Osallistuminen muutaman päivän päästä olleeseen kauden avausosakilpailuun oli vaakalaudalla, kun Aallon autossa ilmeni ongelmia valmistavien harjoitusten aikana.
Harjoittelemassa Aalto käy Lapualla muutaman kerran kuukaudessa. Ala-Talkkari Areenan asfalttirata saakin häneltä paljon kehuja.
– Erityisesti driftingiin Ala-Talkkari Areenan rata on Suomen paras Honkajoen radan ohella, Aalto sanoo.
– Tässä voi ajaa molempiin suuntiin ja rata on itsessään tosi tekninen. Tässä on nopeampaa pätkää ja hitaampi, mutta teknisempi osuus. Lisäksi korkeuserot ovat mukava lisä.
Teknisyys on Aallon mukaan yksi muista radoista erottavista tekijöistä.
– Teknisyydellä tarkoitan sitä, miten mutkayhdistelmiä ajetaan. Tässä voi muuttaa ajolinjoja paljon, koska niihin on monia vaihtoehtoja. Ylämäki on nopealla osuudella sen verran jyrkkä, että seuraavan mutkan näkee vasta aika myöhään. Se kohta kysyy kuljettajalta myös uskallusta, Aalto kuvailee rataa.
Miksi täysin maallikon kannattaisi sitten tulla katsomaan autojen luisuttelukisoja, jos edes autot eivät herätä erityistä kiinnostusta?
– No ensinnäkin drifting on tosi viihdyttävä ja koko perheelle soveltuva laji. Vaikka ei olisi erityisen kiinnostunut autoista taikka autourheilusta, niin tää on silti mukava ja jopa koukuttava laji katsoa. Kenties lajin näyttävyys on yksi syy tähän, Aalto arvelee.
Kieltämättä oman mausteensa tuovatkin näyttävin teippauksin varustellut autot, jotka kilpailevat jo paikallaan ollessaankin yleisön katseista.
– Autothan ovat viimeisen päälle laitettuja myös ulkonäkönsä puolesta. Esteettisyyden takia koen, että drifting tarjoaa vähän jokaiselle jotain, Aalto arvelee.
Ajamisen ohella Aalto tekee aktiivisesti päivityksiä autojentäyteisestä arjestaan muun muassa Youtubeen, jossa hänellä on pian 17 tuhatta seuraajaa. Instagramin puolella seuraajia on 26 tuhatta. Aallon elämää seuraavat selvästi muutkin kuin drifting-ihmiset.
– Uskon, että laji kiinnostaa jo nyt yllättävän laajasti. Oman kokemukseni mukaan aivan kaikenlaiset ihmiset pysäyttävät kaupassa ja kehuvat Youtube-videoitani. Myös sellaiset, joiden ei heti uskoisi niitä katselevan. Ne ainakin keräävät laajan katselijakunnan vauvasta vaariin, Aalto tuumii.
Teippausten alla piilee kuitenkin ainutlaatuinen kokonaisuus, joka on koottu alusta loppuun täysin itse. Aallon menopeli on koriltaan BMW E36 M3, mutta todellisuudessa auto on kaukana siitä. Pinnan alla kaikki on toisin.
– Moottoriksi vaihdoimme täksi kaudeksi Hummerista peräisin olevan kuusilitraisen V8-moottorin, joka on varustettu yhdellä turbolla. Tehoa on vähän yli 900 hevosvoimaa (661.95 kW) ja vääntövoimaa hiukan päälle 1000 newtonia. Melkoinen mörkö siis verrattuna tavalliseen autoon.
Keskimäärin henkilöautossa on tehoa noin 130 hevosvoiman ja vääntövoimaa noin 250 newtonin verran.
– Kaikki pitää rakentaa itse. Yleensä rakentamisprojekti ottaa sen yhden talven, vaikka porukalla näitä hommia tehdäänkin, Aalto kertoo.
Valtavat voimat vaativat tietenkin muutoksia myös rakenteisiin. Autosta onkin poistettu kaikki ylimääräinen kuten penkit kuljettajan paikkaa lukuunottamatta. Näin autosta pyritään tekemään mahdollisimman kevyt, mikä tarkoittaa lisää nopeutta. Lisäksi vaihdelaatikko, kytkin, kardaani- ja vetoakseli ja auton perä on kokenut muutoksia, sillä niihin kohdistuu kova paine.
– Käytännössä auton perä loppuu takapyörän kohtaan, jossa on bensatankki. Se tuo painoa ja samalla pitoa taka-akselin päälle. Pitoa tuo myös leveä rengas. Yksinkertaisesti auton pitää olla kevyt eli nopea, mutta myös pitävä, Aalto selventää.
Driftingiä Aalto ei pidä vaarallisena lajina, vaikka turvallisuus huomioidaankin autossa turvakaarin- ja vöin. Lisäksi kypärä ja ajoasu täytyy totta kai olla auton rattiin hypätessä.
– Kaikki on tietysti suhteellista, mutta ei tämä vaarallinen laji ole esimerkiksi ralliin verrattuna, Aalto vakuuttaa.
SM Pro -luokan ensimmäinen osakilpailu ajettiin Seinäjoen Ideaparkin pihalla toukokuun viimeisenä viikonloppuna. Kalustovaikeuksista huolimatta Aalto pääsi radalle ja sijoittui lopputuloksissa yhdeksänneksi. Lapuan Urheiluautoilijoita edustavista kuljettajista Ville Kaukonen voitti pronssia ja Henri Saviaro oli yhdeksästoista. Tavoitteekseen Aalto asetti kauden alla ennen kaikkea ehjän kauden.
– Nyt päällimmäisenä tavoitteena on päästä kaikkiin kisoihin ja ajaa ehjä kausi. Tietysti tavoitteena on parantaa sijoitusta SM-sarjassa. Nyt olen sijoittunut siihen kymmenen joukkoon, nin siitä kivuta muutama sija ylemmäs, Aalto sanoo.
Aalto ymmärtää asemansa eräänlaisena esikuvana ja roolimallina. Hänen mukaansa autourheilun pariin tulee jatkuvasti lisää naisia.
– Jotenkin ajatus tyttöjen ja poikien lajeista tuntuu erikoiselta, sillä eihän auto kysy sukupuolta. Onhan se aina sykähdyttävää, kun tuntematon nuori tyttö tulee kertomaan halustaan ajaa. Toivon, että voisin olla roolimalli varsinkin tytöille, Aalto ajattelee.
– Siis roolimalli myös siinä mielessä, että tytöt voivat tehdä ihan mitä vaan. Eivät vain minun esimerkin mukaan ajaa driftingiä, vaan ihan mitä vaan, hän lisää.
Samalla hän kokee paineita SM Pro -sarjan ainoan naiskuljettajan ja tietynlaisen uranuurtajan viitasta. Vuosien saatossa kerätyt hyvät tulokset ovat kuitenkin hiljentäneet ulkopuolisten epäilyksiä. Aalto muun muassa historian ensimmäinen ja edelleen ainut driftingin EM-sarja DMEC:n osakilpailussa ajanut nainen.
– Nojoo kyllä jollain tavalla se tuo paineita. Tietysti haluan pärjätä muutenkin, mutta välillä koen edustavani kaikkia naisia. Jos mokaan, niin tuntuu kuin mokaisin kaikkien naisten edestä.
– Yleistämistä tapahtui ennen muiden toimesta, mutta nykyään kun olen ajanut kauan ja menestynytkin ihan hyvin, niin epäilykset ja yleistykset ovat vähentyneet. Ehkä ihmiset ovat jo tottuneet muhun enkä ole enää niin ihmeellinen asia lajipiireissä, Aalto miettii.
Kovan tason kisoja
Käryävää kumia, murisevia moottoreita ja ainutlaatuisia autoja. Tätä on tänä kesänä luvassa Lapuan Ala-Talkkari Areenalla, kun driftingin SM Pro- ja SM Pro 2 -osakilpailut järjestetään huippuolosuhteissa Kivimäessä sijaitsevassa autourheilukeskittymässä. Paikalle odotetaan tuhansia katsojia kahden päivän aikana.
Lapuan Urheiluautoilijoiden puheenjohtaja Jukka Viljanen on kerännyt Ala-Talkkari Areenalle paikalle kymmenpäisen kökkäosaston. Tarkoituksena on valmistella sekä rataa että asfalttialuetta suuren kokoluokan kisoihin.
– Juhannuksen jälkeisenä viikonloppuna järjestetään SM Pro -sarjan osakilpailu. Viime vuonna tapahtuman yleisömäärät vaihtelivat 1500:n ja 5000:n välillä, joten aika isosta yleisötapahtumasta tässä puhutaan.
Heinäkuun puolen välin paikkeilla järjestetään SM Pro 2 -luokan osakilpailu, joka on niin ikään suurehko tapahtuma.
– Tämä on yleisöystävällinen rata, penkoilta näkee hyvin lähes koko radan. Ja väkeä tänne mahtuu, Viljanen vakuuttaa kökkätöiden keskellä.
Nyt rataa viilataan paremmin driftingiin soveltuvaksi leventämällä muutamaa mutkaa. Penkoilta karsitaan kasvustoa yleisön tieltä ja tehdään käytännön valmisteluja tapahtuman sujuvuutta varten.
Kisoissa nähdään paljon lapualaisseuran väriä, sillä SM Pro 2- luokassa ajaa tänä vuonna 10 LapUaa edustavaa kuljettajaa, SM Pro -sarjassa peräti viisi: Ville Kaukonen, Krisse Aalto, Henri Haanpää, Jiri Haapala ja Henri Saviaro.
Etelä-Pohjanmaata voi pitää jopa driftingin keskittymänä tänä kesänä. SM Pro -sarjassa järjestetään neljä osakilpailua, joista toinen on jo kisailtu Seinäjoen Ideaparkissa. Näiden päälle Powerparkissa järjestetään jälleen maailman kovimpana drifting-sarjana pidetyn DMEC:n osakilpailu. Maakunnan kisat näkyvät ja kuuluvat myös Ala-Talkkari Areenalla.
– Katsotaan, jos saadaan tänäkin vuonna maailman huippukuskeja treenaamaan meille. Viime kesänä ulkomaalaiskuskit muun muassa Hollannista, Ruotsista, Italiasta, Puolasta ja Tsekistä harjoittelivat täällä Powerparkin osakilpailun alla. Ensimmäisenä päivänä Härmässä kisasta pois tippuneet sveitsiläiset olivat täällä ajamassa koko päivän ja kehuivat kovasti rataa. Kyllä huippukuskien vierailu täällä kertoo tietysti erinomaisista olosuhteista, Viljanen arvelee.
Lapuan osakilpailuun saapuu suomalaiskuskeja drifting-maailman huipulta.
– Kovimpia nimiä SM Pro -sarjassa ovat meidän kuskien lisäksi ainakin DMEC:ssakin menestynyt Lauri Heinonen. Kovia ovat myös Seinäjoella hopealle tullut Juha Pöytälaakso ja osakilpailun voittoa juhlinut Jarkko Jylhä, jotka ajavat Heinosen tavoin DMEC:ssa.
MTV Katsomosta voi seurata SM Pro-osakilpailun suorana. SM Pro 2 -kisan voi katsella suorana Moottoriurheilun Youtube-kanavalta.
Tämä juttu on julkaistu Lapuan Sanomien kesälehdessä, jonka näköislehti on maksutta luettavissa verkkosivullamme.
? Viikon kysymys ?
? Viikon kysymys ?